۰ نفر

اخلاقی در جمع خبرنگاران بازار سرمایه عنوان کرد:

ادامه روند سودآوری‌های بانک ملت با شیب مثبت/ رشد ۳۰۰ درصدی حجم عملیات ارزی / هیچ ادغامی در کار نیست/ آخرین وضعیت واگذاری برج جام و حجم مطالبات معوق

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 173193
ادامه روند سودآوری‌های بانک ملت با شیب مثبت/ رشد ۳۰۰ درصدی حجم عملیات ارزی / هیچ ادغامی در کار نیست/ آخرین وضعیت واگذاری برج جام و حجم مطالبات معوق

نماد بانک ملت سه‌شنبه هفته گذشته با برطرف شدن برخی ابهامات در عملکرد این بانک و با ارائه صورت‌های مالی ۹ ماهه به سازمان بورس، پیش‌بینی حسابرسی‌شده بودجه سال مالی 95 و انتشار نامه بانک مرکزی به تابلوی معاملات بورس تهران بازگشت.

اقتصاد آنلاین - فرناز حبیبیان : نماد معاملاتی بانک ملت با قیمت پایانی 120 تومان به ازای هر سهم در حالی آماده بازگشایی شد که نسبت به آخرین معاملات صورت گفته که حدود 5 ماه پیش و در بالاترین قیمت به ازای هر سهم 243 تومان معامله شده بود با کاهش 37 درصدی ارزش بازاری کل سهام خود مواجه شد.  هادی اخلاقی ، مدیرعامل بانک ملت اما در واکنش به اتفاقات هفته اخیر و با هدف برطرف شدن ابهام ها و پرسش های پیش آمده برای سهامداران این بانک در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از تحلیل‌ها و تفسیرهایی که پس از بازگشایی نماد بانک ملت در سطح رسانه‌های عمومی کشور مطرح و منتشر شد، غیرواقعی و غیرحرفه‌ای بوده است، گفت: در طول 7 ماه اخیر که تیم جدید مدیریتی کار خود را در بانک ملت آغاز کرده است اولویت اول پیشبرد امور اجرایی بانک بوده و تلاش شده تا عملکرد مناسب بانک، بیانگر واقعیت‎‌ اقدامات انجام شده باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همه اطلاعات و گزارش های عملکرد مالی 6 و 9 ماهه، کلیه اطلاعات مربوط به درآمدها، دارایی‌ها و بدهی‌های بانک به صورت شفاف در سامانه کدال منتشر شده و قابل دسترسی برای عموم مردم است، گفت: بخشی از کاهش قیمت سهام بانک ملت مربوط به موضوعاتی چون افزایش سرمایه و رقیق شدن تعداد سهام ، تقلیل میزان درآمد پیش‌بینی شده و تقلیل EPS است که اتفاقی منطقی بود.

چرا که بانک ملت استراتژی مدیریت هزینه ها را در پیش گرفته که باید در بازه زمانی چند ماهه برای اندازه گیری و برآورد ، قابل ارزیابی می‌شد . در نهایت مدیریت هزینه‌های بانک و رویکرد بانک در افزایش درآمدها برای تامینEPS  پیش‌بینی شده، امروز به نتایج خوبی رسیده که در صورت‌های مالی میان دوره‌ای بانک ، خود را منعکس کرده است و سهامداران به صورت شفاف می‌توانند بر اساس آن تصمیم‌گیری نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد: رویکردی که بانک ملت تا پایان سال جاری در پیش گرفته است باعث خواهد شد تا روند دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده با شیب مثبت و شتاب بیشتری به پیش برود.

اخلاقی به برخی ابهامات موجود در گزارش حسابرس از مجموعه عملکرد بانک ملت در سال 94 اشاره کرد و گفت: پیش از برگزاری مجمع، در بررسی‌های بانک مرکزی مواردی به عنوان لزوم احتساب کسر ذخایر از یود بانک اعلام شد. برخی موارد مربوط به بدهی دولت بود که به آن سود و وجه التزام تعلق گرفته بود. بخشی مربوط به تسعیر نرخ ارز بود و بانک باید گزارش‌های لازم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌داد و بعد از تایید آنها ،اعمال اصلاحات صورت می‌گرفت.

مدیرعامل بانک ملت گفت: به صورت دقیق در این بخش حدود 800 میلیارد تومان مربوط به بدهی دولت،مبلغ 555 میلیارد تومان مربوط به سرفصل تسعیر،مبلغ 1500 میلیارد تومان مربوط به کسر ذخایر و 250 میلیارد تومان هم مربوط به کسری ذخیره اکچوئری بوده است. بر این اساس و با لحاظ کردن دستورات بانک مرکزی ،مجمع سالیانه بانک ملت برگزار شد و اقدامات لازم برای قانع کردن و برطرف شدن اختلاف‌نظرهای بین سازمان حسابرسی، سهامداران عمده و بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی مسایل انجام شد و بالاخره ماه گذشته بانک مرکزی استدلال‌های بانک ملت را پذیرفت.

کاهش زیان 2000 میلیارد تومانی به 200 میلیارد تومان

وی با اشاره به اینکه بر اساس مجوزهای بانک مرکزی مقرر شد در بخش تسعیر، اقدامات لازم تا پایان سال انجام و تمدید شود، گفت: این بدان معناست که رقم مطرح شده در این بخش تا پایان سال جاری برای بانک لحاظ نخواهد شد. در موضوع بدهی دولت هم مقرر شد با تایید وزارت اقتصاد به عنوان نهاد مسئول در زمینه تعیین میزان بدهی دولت به بخش‌های مختلف، بانک ملت می‌تواند این رقم را از اقلام مربوط به ذخایر خارج کند.

در این بخش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خزانه‌داری کل کشور و معاونت بانک و بیمه وزارت اموراقتصادی و دارایی در نامه‌ای توافق و اعلام کردند که ادعای بانک‌ها در مورد محاسبه سود برای بدهی‌های دولت، ادعای قابل دفاعی است و نحوه محاسبه آن نیز در پیشنهاد این سه نهاد آورده شده است لذا پیشنهادات لازم به دولت ارائه گردیده و وزیر اقتصاد نامه مذکور را برای طرح در جلسه هیات وزیران پیشنهاد کرده تا در مورد این مقوله هم تعیین تکلیف صورت بگیرد بنابراین بانک مرکزی پذیرفت با توجه به اینکه اقدامات لازم در این حوزه آغاز و طرح مذکور در شرف انجام است ،بانک ملت می‌تواند فعلا اصرار بر ذخیره گیری این ردیف را از اقلامی که در گذشته برای تعدیل لازم تشخیص داده شده بود بردارد. همچنین با توجه به استدلال‌های ارائه شده از سوی بانک ملت، بانک مرکزی رقم 1500 میلیارد تومانی مربوط به ذخیره‌ها را به 950 میلیارد تومان تقلیل داد.

اخلاقی خاطر نشان کرد: بنابراین رقم زیانی که حسب ذخیره‌های پیش بینی شده اولیه چیزی حدود 2 هزار میلیارد تومان برای بانک ملت پیش بینی شده بود با اعمال بازنگری های مورد نظر بانک مرکزی و بر اساس صورت های مالی به حدود 200 میلیارد تومان برای سال 94 تقلیل پیدا کرد.

بیش از 70 درصدEPS  بانک ملت محقق شد

وی گفت: اطلاعات موجود بر اساس برآوردهای صورت گرفته و با توجه به عملکرد 9 ماهه نشان می‌دهد که تا به امروز بانک ملت توانسته درصد قابل توجهی تا بیش از 70 درصد EPS پیش بینی شده خود را محقق کند. بخشی از اینEPS  مربوط است به عملیات مستقل و اصلی بانک و بخشی از آن مربوط به شرکت‌ها و مجموعه‌های وابسته است لذا صورت سود و زیان تلفیقی بانک نیز ارایه شده و امیدواریم بر اساس رویکرد بانک و مطابق آمار و ارقام پیش بینی شده EPS  بانک ملت تا پایان سال کاملا محقق شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 10 تومان و 2 ریال سود به ازای هر سهم در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت.

محاسبه قیمت بازگشایی نماد با احتساب افزایش سرمایه 10 هزار میلیاردی

مدیرعامل بانک ملت در ادامه با اشاره به اینکه میزان سرمایه بانک ملت در سال جاری از 40 هزار میلیارد به 50 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است، گفت: 10 هزار میلیارد ریال از ذخایر بانک ملت به سرمایه آن افزوده شد لذا طبیعی بود که هنگام باز گشایی نماد قیمت سهام به خاطر رقیق شدن سهم نسبت به قیمت اولیه تعدیل می‌شد. این قیمت با لحاظ افزایش سرمایه به 193 تومان تعدیل شد . لذا ما به تفاوت قیمت روز بازار در روز بازگشایی نماد معاملاتی بر اساس افزایش سهام جدید رقیق شده است.

افزایش درآمدها به موازات مدیریت هزینه‌ها

اخلاقی با تاکید بر اینکه در سال 1395رویکرد راهبردی بانک ملت با توجه به زیان تجربه شده سال قبل، مدیریت هزینه‌ها از جمله هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی است، افزود: اجازه ندادیم که این هزینه‌ها خارج از کنترل افزایش پیدا کند از طرفی دیگر بانک ملت به عنوان بانکی که از زیرساخت‌های بسیار مناسب در حوزه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک برخوردار است و ظرفیت IT بسیار قدرتمندی در اختیار دارد این امکان را داشت که توسعه خدمات کارمزدی خود را در این بخش با شدت و قدرت بیشتری مورد پیگیری قرار دهد تا از طریق بتواند عواید کارمزدی قابل ملاحظه‌ای را برای بانک اخذ کند و این یعنی به موازات رویکرد مدیریت هزینه‌ها، رویکرد افزایش درآمدها در پیش گرفته شد.

رشد 300 درصدی حجم عملیات ارزی بانک ملت

وی ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت های قابل اتکا و بسیار گسترده بانک ملت در حوزه بین الملل و انجام عملیات ارزی بود. در این بخش هم بانک سعی کرد با انجام یک برنامه کاملا منسجم در سال 95 فعالیت های خود را توسعه دهد. بانک ملت با در اختیار داشتن شبکه داخلی خود در حوزه ارز و بین الملل و نیز شعب خارج از کشور اقدامات لازم را پیگیری کرد به گونه ای که در حال حاضر حجم عملیات ارزی بانک نسبت به سال گذشته حداقل 300 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه کل حجم عملیات ارزی بانک ملت سال گذشته 2 میلیارد و 680 میلیون دلار بوده است که این رقم امروز به 7 میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش یافته است، گفت: هدف‌گذاری بانک در این بخش رسیدن به رقم 10 میلیارد دلار تا پایان سال خواهد بود که تا 99.9 درصد قابل تحقق است.

افزایش 946 درصدی عملیات بانک ملت در بخش اعتبارات اسنادی

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز بیش از 30 درصد حجم عملیات ارزی کشور در بانک ملت متمرکز شده است، گفت: در دوران تحریم ها ، شبکه بانکی به تدریج از شبکه ارزی بین‌المللی خارج شده بود و فعالیت‌ها بیشتر از طریق حواله و شبکه صرافی‌ها مورد پیگیری قرار می‌گرفت. اما امروز و در دوران پسابرجام، تاکید بانک مرکزی با هدایت دولت بر این است که مجددا فعالیت‌ها به سمت نظام بانکی بازگردد. لذا با این رویکرد، اعتبارات اسنادی سال گذشته بانک ملت که در مجموع 112 میلیون دلار بود در طول فروردین ماه تا دی ماه سال جاری به یک میلیارد و 172 میلیون دلار با 946 درصد رشد، افزایش یافته است که در 50 روز باقی مانده تا پایان سال امیدواریم این عدد به سه برابر افزایش یابد.

مدیرعامل بانک ملت افزود: در بخش صدور حواله از محل ثبت سفارش هم با توجه به اینکه سعی شده است نقل و انتقال های ارزی به سمت گشایش اعتبارات اسنادی( LC )انتقال پیدا کند در حالی رقم 500 میلیون دلار سال گذشته به رقم 443 میلیون دلار در سال جاری کاهش پیدا کرده است که میزان سایر حواله‌ها از رقم یک میلیارد و 392 میلیون دلار پارسال به 6 میلیارد و 118 میلیون دلار افزایش یافته که نشان از رشد 340 درصدی دارد.

در مقایسه با دوره مشابه سال قبل در مقطع زمانی فوق  در مجموع دو میلیارد دلار حجم تبادلات ارزی بانک ملت بوده در حالی که هم اکنون حجم کل گشایش های اعتباری و حواله های صادر شده تا به امروز با رشد 285 درصدی به 7 میلیارد و 233 میلون ریال افزایش یافته است.

اعتبارات اسنادی عمدتا در شش ماهه دوم بسته می شود و اغلب دیداری هستند . با توجه به سیاست های بانک مرکزی برای افزایش حجم صدور ال سی در بانک ها در دو هفته اخیر و اجازه به بانک ها بر اساس دریافت علی الحساب 10 درصد از کل مبلغ  با نرخ 3600 تومان و تسویه بر اساس نرخ سنا (روز گشایش یا روز مبادله اسناد)، رویکرد بانک ملت به سمت افزایش حجم گشایش های اعتبارات اسنادی رفته و در این ذوره برای بانک ملت رویکرد گشایش های بلند مدت هم لحاظ شد . در حالیکه تا قبل از این تنها با مجوز بانک مرکزی ، در نهایت گشایش های شش ماهه بسته می شد ولی هم اکنون تا سه سال نیز قابل افزایش است.

وی افزود: هر کسی که بخواهد ال سی بازگشایی کند می تواند حداقل تا 10 درصد آنرا با نرخ 3600 تومان پرداخت کند مابقی را در سررسید و هنگام معامله اسناد بر اساس نرخ سنا در روز گشایش یا نرخ سنا در روز معامله اسناد ، هر کدام که کمتر بود تسویه کند در صورتی که بالاتر از شش ماه نباشد.

اخلاقی با بیان اینکه پیش بینی تعدیل سود از این محل را بر عهده بازار می گذاریم، عنوان کرد: همه این اعداد در کدال گذاشته شده و باید در ابتدای اسفند برآوردهای بودجه ای 96 را اعلام کنیم که تصور می شود با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از عملیات ارزی بانک ملت مربوطه به سه ماهه سوم سال به بعد می شود رویکرد قابل تداومی در این زمینه برقرار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بانک ملت باید ابتدای اسفند ماه برآورد خود را ازEPS  سال 1396 اعلام کند در پاسخ به این سوال که وضعیت سودآوری ها در سال آینده نسبت به امسال چگونه خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه حجم قابل توجه عملیات ارزی بانک مربوط است به سه ماهه دوم سال به بعد، رویکرد مثبت بانک در سال 96 هم تداوم خواهد یافت چرا که ظرفیت‌های آن موجود است.

ایجاد 150 روابط کارگزاری در سطح دنیا

وی به افزایش محسوس فعالیت شعب خارج از کشور اشاره کرد و گفت: شعب بانک ملت امروز در آنکارا، ازمیر، استانبول و ارمنستان دایر است و در حال انجام خدمات‌رسانی هستند که فعالیت آن‌ها در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه بانک ملت همواره شریک انحصاری فعالان حوزه نفت و پتروشیمی کشور بوده و در این حوزه با قدرت مشغول ارائه خدمات است، گفت: در این راستا بانک ملت حدود 150 روابط کارگزاری در دنیا ایجاد کرده است که روابطی بسیار مستحکم است. همچنین فعالیت‌های بانک ملت به سرعت در گرجستان، آلمان، انگلستان و کره جنوبی (سئول) نیز گسترش خواهد یافت. در بانک هایی همچون بانک پرشیا نیز که با بانک تجارت شریک است در بخش یورویی در حال خدمت رسانی است و بخش پوند آن نیز راه اندازی خواهد شد.

وی از آماده سازی بستر های لازم برای حضور سرمایه گذاران کشور کره جنوبی در بازار سرمایه و در راس آنها بورس کالا از طریق بانک ملت خبر داد و گفت: به دلیل زمانبر شدن نرم افزارهای مورد نیاز در این بخش تا کنون معامله ای در بازار سهام صورت نگرفته است.

وی در مورد ارتباط با بانک های خارجی گفت: در اروپا و یا آسیا بانک های متوسط و کوچک روابط کارگزاری قابل توجهی با بانک ملت بویژه در بخش گشایش های اسنادی داشته اند.

آخرین وضعیت پرونده شکایت بانک ملت علیه خزانه‌داری کشور انگلیس

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شکایت بانک ملت علیه خزانه‌داری کشور انگلیس برای دوران تحریم در سال های 2009 تا 2010 و همچنین 2011 تا 2012 ، نیز گفت: وکلای بانک ملت توانسته‌اند این ادعا را به ثبت برسانند و دادگاه هم ثبت این ادعا را تایید کرده است که بانک ملت در شرف تکمیل مستندات پرونده و ارائه دلایل و ادله لازم برای اثبات ادعای درخواست غرامت 4 میلیارد دلاری است و اقدامات لازم برای اثبات و حمایت از ادعا به دادگاه در دست انجام است.

 وی با پیش بینی برگزاری دادگاه این پرونده تا سه ماه آینده ، افزود: منافع حاصل از صدور رای بر صحت ادعای بانک ملت به بانک ملت باز خواهد گشت.

تکذیب موضوع ادغام بانک ملت با سایر بانک‌ها

اخلاقی در پاسخ به پرسش اقتصاد آنلاین در خصوص برخی مباحث مطرح شده طی هفته‌های اخیر مبنی بر ادغام برخی بانک‌ها از جمله بانک سرمایه با بانک ملت، با تاکید بر اینکه سیاست بانک ملت همواره کوچک‌سازی بوده است، گفت: موضوع منتشر شده در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر ادغام از پایه کذب است و به دنبال تحمیل هزینه مالی بیشتر نیستیم و نه ضرورتی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: بانک ملت قصد ندارد بیش از این بزرگ شود و در راستای سیاست کوچک‌سازی و استفاده از ابزار های الکترونیک، کاهش تعداد شعب بانک که در حال حاضر بالغ بر 1600 شعبه است در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس شعب ناکارآمد تعطیل خواهد شد.

بانک ملت به هیچ عنوان از نظر قانونی و شرعی و بر اساس رویکرد های بانک موضوع ادغام را تایید نمی کند و هر گمانه ای در این زمینه صحیح نیست. البته بانک مرکزی ممکن ست در خصوص بانک های دیگر تصمیم گیری کند اما در مورد بانک ملت این موضوع تایید نمی شود.

مطالبات معوق بانک ملت به 6 درصد تسهیلات رسید

مدیرعامل بانک ملت در ادامه میزان مطالبات معوق بانک را 59 هزار میلیارد ریال و میزان مانده تسهیلات بانک را 874 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در بانک ملت 6.7 درصد است در حالیکه میانگین سایر بانک‌ها حدود 12درصد اعلام شده که امسال پایین‌تر است و خوشبختانه از ابتدای امسال این رقم باز هم سیر نزولی گرفته است.

هنوز خریداری برای برج 610 میلیارد تومانی جام پیدا نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص آخرین وضعیت برج جام بانک ملت واقع در خیابان شریعتی که آگهی مزایده آن چندی پیش به قیمت پایه 610 میلیارد تومان منتشر شده بود نیز گفت: آگهی مزایده برج جام پیش از این با هدف فروش این ساختمان چندین بار منتشر شده بود. این برج توسط یکی از شرکت‌های اقماری بانک ملت با هدف تبدیل یک دارایی غیرمولد به یک دارایی مولد و با ارزش ساخته شده است اما با توجه به قیمت بالای این برج تا به امروز ، هنوز به فروش نرسیده است و مشتری که بتواند تضمینی بر پرداخت این رقم داشته باشد پیدا نشده است. تبدیل دارایی های غیر مولد به مولد یکی از استراتژی های درآمدی بانک ملت است .

تشکیل هلدینگ ساختمانی بانک ملت با سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی

وی با اشاره به اینکه در راستای تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد و همچنین در راستای مدیریت هزینه‌ها و ارتقای درآمد و افزایش کارایی بانک ملت، تلاش شده تعدادی از شرکت‌های اقماری که بعضا در قبال بدی‌های دولت به بانک ملت واگذار شده است ساماندهی شود، گفت: در این بخش با ادغام 4 شرکت ساختمانی متعلق به بانک ملت و با پایان یافتن مراحل اجرایی آن، یک هلدینگ بزرگ ساختمانی شکل خواهد گرفت که با توجه به ارزنده بودن دارایی‌های این هلدینگ، درصدد هستیم تا با حداقل سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی در بازار سهام عرضه شود.

آیا سود سپرده پرداختی بانک ها بیش از سود تسهیلات دریافتی است، گفت: اگر بانک ها سودی اضافه بر عواید کسب شده خود پرداخت می کنند یعنی باید جمع سود پرداختی از درآمد های عملیاتی بیشتر باشد. بنابراین باید به صورت های مالی بانک ها توجه کرد هم اکنون این عدد درصورت های مالی بانک ملت (حجم سود پرداختی به سپرده گذاران) از درامد ناشی از اعطای تسهیلات پرداختی کمتر است.

وقتی سود عملیاتی وجود داشته باشد طبیعی است که eps واقعی از این محل مساعد تر خواهد بود.

وی در خصوص کفایت سرمایه و بروز رسانی بانک های ایرانی بر اساس بازل 3 گفت: ارتباط با 150 کارگزاری در دنیا پیش از این وجود نداشت و شرایط فعلی ناشی از بازشدن فضایی است که بعد از برجام ایجاد شده و هزینه های گزاف نقل و انتقال وجوه را از بین برده بطوریکه هم اکنون نقل و انتقال ها با 10 درصد شرایط قبل انجام می شود اما اینکه تعامل ها با همه دنیا برقرار شده هنوز تکمیل نیست.

به هر حال 8 سال با تحریم ها مواجه بوده ایم و باعث شده برخی استاندارد های متعارف دنیا در ایران اجرا نشود . در سطح بانکداری و بین المللی تحولات زیادی رخ داده که کشور در اختیار نداشته است.

برای تعامل مجدد هم اکنون استاندارهای جدیدی را ارایه می دهند که شامل رعایت استانداردهای حسابداری بین المللی ، حاکمیت شرکتی و کفایت سرمایه می شود. هم اکنون بانک ملت از استاندارد های مورد نیاز در زمینه حاکمیت شرکتی برخوردار است بطوریکه استانداردهای مدیریت ریسک؛ حسابداری داخلی ، تطبیق و ضد پولشویی هم اکنون استقرار پیدا کرده و به لحاظ کیفی از بالاترین سطح استاندارد در داخل کشور برخوردار است ولی با استاندارهای سطح یک دنیا در حال بهبود مستمر هستیم و سطح استاندارد های بانک ملت در تعاملات بین المللی سطح خوب معرفی شده است.

عرضه اولیه به پرداخت در بهمن ماه امسال

مدیر عامل بانک ملت در ادامه به برنامه ریزی برای عرضه اولیه سهام شرکت به پرداخت ملت در بورس تهران اشاره کرد و گفت:  23درصد از مبالغ تسویه تراکنش های نظام بانکی توسط مجموعه به پرداخت و حدود 32 درصد از حجم کل تراکنش ها مربوط به این مجموعه است . این شرکت به تازگی در هیات پذیرش بورس پذیرفته شده و طی بهمن ماه جاری از طریق بورس ابتدا 10 درصد آن عرضه و کشف قیمت و در سپس 15 درصد دیگر نیز به تدریج عرضه خواهد شد.

اخلاقی با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک ملت الزامی است، بر پیگیری و ارتقای کفایت سرمایه بانک از محل آورده نقدی سهامداران تاکید کرد و افزود: دولت پیش بینی هایی در این زمینه دارد که با ساز و کاری این امتیاز را به سایر علاقه مندان سهامداران واگذار کند و خودش وارد افزایش سرمایه نشود.

تهاتر بدهی ها و کاهش قیمت تمام شده پول

به گفته وی هم اکنون تهاتر 17 هزار و 200 میلیارد ریال از بدهی های دولت با بانک ملت با تسویه بدهی این بانک به بانک مرکزی پذیرفته شده و این در حالی است که مقررشده در بانک های دولتی در غالب افزایش سرمایه و در خصولتی ها بابت تسویه بدهی به بانک مرکزی این مبلغ تهاتر و تسویه شود .

مدیر عامل بانک ملت افزود: در مورد درآمد های مشاء و سرمایه گذاری ها تنها بخشی مربوط به شبکه بین بانکی، درآمد های قابل توجه ارزی و بین المللی و بخشی هم سرمایه گذاری های دیگر بانک است که همگی به پایان سال انتقال می یابد زیرا بنابر نظر حسابرس نمی توان در صورت های عملکردی افشاء کرد.

رویکرد بانک معقول سازی قیمت تمام شده پول است و متوسط سود پرداختی به سپرده گذاران هم اکنون 1.7 درصد کاهش یافته است. در مورد ثبات سپرده گذاری مدت ها است ادبیات سپرده گذاری تغییر کرده و جابجایی بین سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت می تواند رخ دهد و به بسیاری از اعتبارات بانک به پشتوانه فعالیت کسبه و بازار کار انجام می دهند.

وی بر تزریق منابع مورد نیاز برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پیان امسال خبر داد و گفت: 85 درصد تامین مالی ارزی این پالایشگاه انجام شده و بخش عمده ای نیز به بهره برداری رسیده است.

به گفته اخلاقی  بانک ها بطور معمول در مورد حق الوکاله خود ناچار به عدول از مقررات می شوند و بطور معمول تغییر می یابد که منجر به برخی زیان ها می شود اما بانک ملت عملکرد سال جاری خود در در پیش بینی 96 در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: بانک ملت توانسته اثبات کند که قابلیت های خود را محقق و سود آوری خود را حفظ کند و با اقتدار ادامه دهد. همه تلاش بانک ملت این خواهد بود که عملکرد سال آینده بانک نسبت به امسال بهتر و مناسب تر باشد.

وی از برنامه ریزی برای شفاف سازی مطالبات و اطلاعات بانک ملت برای مشتریان برای اخذ ذخایر قانونی و رصد شفاف عملکرد این بانک خبر داد و گفت: تلاش می شود در راستای افزایش کیفیت افشاء و اطلاع رسانی برای عموم سهامداران و افزایش شفاف سازی دسترسی آسان و به موقع به گزارش های مالی شرکت در کدال افزایش یابد.

در ادامه لگزایی ، قائم مقام و عضو هیات مدیره بانک ملت با اشاره به جزییات عرضه اولیه سهام به پرداخت در بورس تهران گفت: با توجه به موافقت هیات پذیرش بورس ، در بهمن ماه امسال 10 درصد از سهام به پرداخت ملت در بورس تهران عرضه و کشف قیمت می شود و پس از آن نیز 15 درصد دیگر سهام تا پایان امسال به تدریج عرضه خواهد شد.

به گفته وی بنابر گزارش های بانک مرکزی و ارزیابی شاپرک این شرکت به عنوان رهبر بازار psp در شش سال اخیر، بالغ بر 32 درصد سهم بازار گردش کارتخوان های فروشگاهی را در اختیار دارد.

840 هزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی با بکار گیری 200 پرسنل به خود اختصاص داده و بالاترین بهره وری و کارایی را در اختیار دارد.

پرداخت 1800 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط

به گزارش اقتصاد آنلاین ، اخلاقی در پایان گفت: بانک ملت از نظر تعداد تا الان یک هزار و 10 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده که در مجموع  بانک ملت تاکنون 116 هزار و 500 فقره وام قرض‌الحسنه به مبلغ 11 هزار و 223 میلیارد ریال پرداخت کرده است. همچنین در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق سامانه بهین‌یاب(طرح رونق) 1800 میلیارد تومان تسهیلات به حدود 2300 بنگاه اقتصادی از سوی بانک ملت پرداخت شده است.7130 میلیارد تومان حجم کل تسهیلات بانکی در سامانه بهین یاب است.