۰ نفر

آنچه بازار لوازم خانگی را بهم ریخت؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 294075
آنچه بازار لوازم خانگی را بهم ریخت؟

در ماه های اخیر و با حساس شدن شرایط اقتصادی کشور ، قیمت تمامی محصولات دچار نوسان شد و در این میان بازار لوازم خانگی نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با گذر از بازار می‌توان تاثیر بی تباتی قیمت ارز را در رکود لوازم خانگی و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم مشاهده کرد.

علیزاده فروشنده باسابقه لوازم خانگی در ارومیه به گرانی های اخیر در بازار لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت در کلیه وسایل خانگی دیده می شود و بازار لوازم خانگی متلاطم است. تنها بخشی از افزایش قیمت لوازم خانگی به دلیل نوسانات ارز است و بعضی افراد از افزایش قیمت ارز سو استفاده کرده و قیمت لوازم خانگی را چند برابر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش چند برابری و لحظه‌ای قیمت لوازم خانگی و برقی فروشندگان، فروش اقساطی و چکی نداشته و تنها فروش به صورت نقدی است که باعث شده از تعداد مشتریان آنها کاسته شود. برخورد با فروشنده و خرده فروش مشکل بازار لوازم خانگی را حل نمی کند و باید با دانه درشت‌ها و آنهایی که باعث افزایش چندین برابری قیمت ها شده‌اند برخورد شود.

تعداد مشتریان نصف شده است

علی اکبری یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: در کنار افزایش تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، بالابودن قیمت اجاره بهای مغازه‌ها نیز سبب شده فروشندگان برای جبران و تامین هزینه ها قیمت کالایشان را افزایش دهند.

وی از نبود ارگان یا سازمان نظارتی جدی گلایه کرد و افزود: نبود نظارت و بازرسی جدی و کافی باعث احتکار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده و در نتیجه کاهش ۵۰ درصدی مشتریان در سال جاری شده است. کاهش قدرت خرید مردم و ناتوانی بعضی از فروشندگان در تامین هزینه و پرداخت اجاره مغازه باعث شده برخی از آنها از آغاز سال جاری مغازه چندین ساله خود را تعطیل و به کار دیگری مشغول شوند.

بازار از جنس خارجی پر است

شریفی یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در ارومیه به شعار سال اشاره کرد و افزود: متاسفانه نبود حمایت از تولید کنندگان در سال‌های اخیر باعث شد، بازار از جنس خارجی پر شده و بعد از تحریم ها و کمبود جنس خارجی در بازار افزایش قیمت‌ها بر مردم فشار آورد.

شریفی با اشاره به اینکه 40 درصد در قیمت لوازم خانگی داخلی و 50 درصد در قیمت لوازم خانگی خارجی افزایش قیمت داریم تصریح کرد: همه چیز به تحریم ربطی ندارد و احتکارهای صورت گرفته توسط سودجویان، افزایش قیمت بی‌رویه و نبود نظارت کافی در افزایش قیمت محصولات تاثیر داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر بیشتر لوازم خانگی موجود در بازار بصورت قاچاقی وارد بازار می‌شد، خاطرنشان کرد: هم مرزی آذربایجان غربی با چند کشور همسایه باعث ورود محصولات قاچاق به بازار شد ولی نظارت دقیق گمرک در ماه‌های اخیر و جلوگیری از ورود کالای قاچاق باعث کاهش کالا در بازار و در نتیجه باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

به سختی می‌شود جهاز آبرومند تهیه کرد

محمدی یکی از مشتریان که با قصد خرید جهیزیه برای دخترش در مغازه بود از وضعیت گرانی گلایه داشت و افزود: تا چند ماه پیش می توانستم با توانی اقتصادی که دارم جهاز نسبتا آبرومندی برای دخترم تهیه کنم اما با این گرانی ها فقط می توانم چند قلم کالای اساسی را تهیه کنم. متاسفانه وجود کالاهای لوکس و خارجی در بازار توقعات خانواده ها را بالا برده و قشر کارگر جامعه با این تورم زندگی سختی می گذراند و پیش خانواده  خجل و شرمنده می شود.

افزایش قیمت بی رویه لوازم خانگی نا عادلانه است

حسن زاده رئیس اتحادیه لوازم خانگی ارومیه افزایش قیمت بی رویه لوازم خانگی را ناعادلانه دانست و تصریح کرد: برخی از شرکت های وارد کننده با دریافت ارز دولتی اقدام به وارد کردن لوازم خانگی کرده ولی با سودجویی یا کالا را احتکار یا با قیمت ارز آزاد به بازار عرضه کرده‌اند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ارومیه با اشاره به اینکه افزایش بی رویه قیمت لوازم خانگی داخلی غیرقانونی است اظهار کرد: برخی تولید کنندگان داخلی و فروشندگان از شرایط موجود اقتصادی کشود سوء استفاده کرده و با بهانه افزایش قیمت ارز و تحریم قیمت محصولات را چند برابر کرده که نیازمند نظارت و بازرسی‌های دقیق از سوی سازمان صنعت و معدن است.

وی به هم مرزی استان با کشور های همسایه اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی قاچاق و کوله بری مفهومی نداشته و اکنون هیچ قاچاقی از مرزهای استان انجام نمی شود و اگر قاچاقی صورت بگیرد اکثرا از مرزهای رسمی وارد بازار می شود.

حسن زاده، علت تلاطم بازار لوازم خانگی ارومیه را نبود نظارت جدی دانست و افزود: وجود بازرسی ها و برخورد های قاطع در کاهش و تثبیت قیمت لوازم خانگی تاثیرگذار است.