۰ نفر

بیانیه اتاق ایران درباره FATF:

اتاق ایران خواستار پیوستن به FATF شد

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 294063
اتاق ایران خواستار پیوستن به FATF شد

‎اتاق بازرگانی ایران در سی و نهمین نشست هیئت نمایندگان خود بیانیه‌ای در خصوص ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پولشویی (FATF) صادر کرد که با اکثریت قاطع آرا اعضای حاضر آن را تصویب کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیش از ۹۶ درصد اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به بیانیه صادر شده درباره ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پولشویی (FATF) رای مثبت دادند.

‎ این بیانیه تاکید دارد: با علم به این موضوع که قرار نگرفتن در فهرست کشورهای مورد قبول FATF یک مشکل انکارناپذیر است و به کاهش قابل توجه مراودات مالی با ایران منجر می شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با توجه به نظرات بخش خصوصی می‌خواهد که ایران به این گروه بپیوندد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه اتاق ایران در ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پولشویی (FATF)

پولشویی به علت تسهیل، تشویق، تقویت و کمک به استمرار فعالیت های غیر قانونی، پدیده ای مذموم است. پولشویی سبب آلوده شدن و بی ثباتی بازارهای مالی و بی اعتباری کشورها در عرصه بین المللی می شود. همچنین به دلیل تاثیر منفی که بر رقابت آزاد، ثبات و سلامت نظام مالی دارد، به نظم اجتماعی و اقتصادی کشورها آسیب می رساند. از آنجایی که اثرات منفی پولشویی می تواند از طریق بازارهای مالی کشورها وارد شبکه مالی بین المللی شود، احساس نیاز به قوانین بین المللی مبارزه با پولشویی ، به سرعت در عرصه جهان فراگیر شد. در حال حاضر ۴۰توصیه از طرف FATF صادر شده است که عملکرد کشورهای مختلف را بر اساس میزان به کارگیری این توصیه ها مورد ارزیابی قرار می دهد . گرچه توصیه های ۴۰گانه FATF از منظر حقوق بین المللی نمی تواند برای کشورها الزام قانونی ایجاد کند، اما این توصیه ها جزء حقوق نرم دسته بندی شده و بنابراین ضمانت اجرای قوی دارند. عدم پیروی از توصیه های این گروه کاری اقدام مالی و در نتیجه آن برخورد FATF با کشوری که همکاری نمی کند، می تواند آن کشور را در انزوای مالی قرار دهد .

ایران نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در فهرست کشورهایی قرار گرفت که FATF نسبت به آنها ابراز نگرانی کرد. پس از آن طی سال های ۱۶-۲۰۱۳ ایران به عنوان کشور دارای خطر راهبردی معرفی شد و از آن زمان تاکنون وضعیت ایران از منظر FATF در حالت تعلیق است.

با علم به این موضوع که قرار نگرفتن در فهرست کشورهای مورد قبول FATF یک مشکل انکارناپذیر است و به کاهش قابل توجه مراودات مالی با ایران منجر می شود، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اهم نظرات بخش خصوصی را در ارتباط با پیوستن به گروه کاری اقدام مالی برای پولشویی به شرح زیر اعلام میدارد: .. ضرورت الحاق پایبندی به اصول گروه کاری اقدام مالی FATF و پذیرفته شدن در آن، این تضمین را به سایر کشورها می دهد که مراودات مالی با ایران، پر خطر نیست. در صورت عدم پایبندی ایران به رعایت توصیه های ۴۰ گانه، انزوای مالی کشور قطعی خواهد بود. از آنجا که تحریم علیه ایران، تبادلات مالی بین المللی را برای کشورمان به شدت متاثر میسازد، ایجاد آمادگی برای پذیرفته شدن به این گروه کاری می تواند تا حدودی محدودیتهای پیش رو را تعدیل کند. در این رابطه باید اکیدا از تأثیر عوامل سیاسی براین تصمیم اقتصادی پرهیز شود.

٢. عواقب عدم الحاق برای کشورهایی که در ثبات اقتصادی و سیاسی به سر می برند، عدم همکاری با FATF نتیجه ای جز انزوای کشور موردنظر نخواهد داشت. در ارتباط با ایران این تبعات دو چندان خواهد بود؛ چرا که اقتصاد ایران، در شرایط عادی قرار ندارد؛ بی ثباتی های کم سابقه اقتصادی و بازگشت تحریم ها علیه ایران در کنار انزوای مالی ناشی از عدم همکاری با گروه کاری اقدام مالی، شوک جدیدی را به کشور وارد می سازد که بنده اقتصادی تاب تحمل آن را نخواهد داشت.

٣. نیاز بررسی کارشناسی

به علت اهمیت موضوع و همچنین حساسیت های پیش آمده در اذهان عمومی در ارتباط با پیوستن به FATF ، بسیار ضروری می نماید که تمامی جزییات آن توسط متخصصان و نخبگان این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و به اطلاع عموم برسد. از آنجایی که فرایند کارشناسی، نیازمند دسترسی به مستندات مربوط به برنامه اجرایی مختص ایران (که توسط FATF تدوین شده است) می باشد، لازم است این مستندات منتشر گردند. شفافیت در این ارتباط می تواند مانع از برداشت های ضد و نقیض شود. ضمن آنکه آگاهی عموم از واقعیت FATF، میتواند منجر به همراهی و همدلی مردم با دولت در تمام مراحل بعدی تا به سرانجام رسیدن آن گردد.

در خاتمه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ، به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور، ضمن خشنودی از مصوبه اخیر مجلس محترم شورای اسلامی در پذیرش بخشی از مقررات مبارزه با پولشویی، امیدوار است هرچه زودتر نسبت به بررسی و تصویب سایر بندهای باقیمانده FATF اقدام مقتضی معمول دارند.

اتاق ایران اعلام می دارد که در این امر آماده هر گونه همکاری خواهد بود.