۰ نفر

تجارت ایران و آمریکا افزایش یافت

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 274492
تجارت ایران و آمریکا افزایش یافت

آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که به رغم تیره شدن روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و آمریکا، تجارت با این کشور افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، گزارش گمرک ایران از حجم تجارت خارجی ایران در فروردین ماه سال جاری حاکی از آن است که میزان صادرات به آمریکا و واردات رسمی از این کشور با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

این افزایش در حالی اتفاق می‌افتد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود به افزایش تنش با ایران دامن زده و در نهایت نیز این مسیر منجر به خروج آمریکا از برجام طی هفته‌های گذشته شد.

آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌های پیشین را به ایران برگرداند و از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه و امنیت ملی این کشور نیز از افزایش بی سابقه تحریم‌ها علیه ایران خبر می‌دهند.

به نظر می‌رسد که آمریکا با این اقدام به دنبال ایجاد فشار بر ایران و گرفتن امتیازهای جدید در چارچوب مذاکراتی دوباره است.

نکته جالب روابط ایران و آمریکا این است که با وجود تیره و تار شدن روابط دیپلماتیک دو کشور، حجم تجارت خارجی ایران و آمریکا در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش همراه بوده است.

بر اساس آمار گمرک ایران، صادرات ایران به آمریکا در این مدت ۷۷ تن به ارزش یک میلیون و ۳۱۱ هزار دلار بوده که نسبت به فروردین ماه سال گذشته با افزایش ۴۵۰ درصدی از لحاظ وزنی و ۳۳۳ درصدی از لحاظ ارزش همراه بوده است؛ به طوریکه در فروردین ماه سال گذشته، صادرات ایران به این کشور تنها ۱۴ تن به ارزش ۳۰۲ هزار دلار بوده است.

واردات ایران نیز از آمریکا، ۲۱۵ درصد از لحاظ وزنی و ۱۵۰ درصد از لحاظ ارزش افزایش یافته است.

بنابر این آمار، ۲۵۱۴ تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۴۷۷ هزار دلار در فروردین ماه امسال از آمریکا به ایران وارد شده، در حالی که این ارقام در همین ماه در سال گذشته ۷۹۷ تن به ارزش سه میلیون دلار بوده است.