۰ نفر

نکته‌های مهم برای خرید آجیل

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۴۲
کد خبر: 258714
نکته‌های مهم برای خرید آجیل

بدترین چیزی که در دید و بازدیدهای نورورزی می تواند کامتان را تلخ کند، این است که پول بدهید اما جنس نامرغوب بخرید. تشخیص آجیل تازه و باکیفیت کار سختی است اما شما هم می توانید در این کار استاد شوید.

عمدتا برای فروش آجیل‌ کهنه خود آن را رنگ می‌کنند و به همین علت توصیه می‌شود مردم از خرید آجیل‌های رنگ‌شده و براق خودداری کنند. استفاده از رنگ در آجیل 100درصد غیرمجاز بوده و استفاده از آن می‌تواند مصرف‌کننده را با مخاطراتی از جمله ایجاد حساسیت و آلرژی، کهیر، مسمومیت‌های حاد و سرطان مواجه کند. همچنین استفاده از این رنگ‌های غیرمجاز در کودکان موجب عارضه بیش‌فعالی می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از الودکتر، برای تشخیص استفاده از رنگ در آجیل باید تعدادی آجیل را برای مدتی در دست نگه داشته تا در دست رطوبت ایجاد شود و با ایجاد رطوبت چنانچه آجیل رنگ شده باشد، دست‌ فرد رنگی می‌شود. برای نمونه در تخمه‌های که سیاه و قهوه‌ای هستند در صورتی که انگشت خریدار کمی مرطوب باشد آثار رنگ شیمیایی رنگ به راحتی بر دست باقی می‌ماند. افراد همچنین باید از خرید آجیل‌های بسیار زرد و براق خودداری کنند، زیرا این نوع آجیل‌ها اغلب رنگ شده هستند.

یک راه سنتی

یکی از راه‌های تشخیص کهنگی و خراب بودن آجیل دو نیم کردن آن است. برای نمونه در هنگام خرید بادام، پسته و فندق حتما محصول را دو قسمت کرده و مغز آن را تست کنید زیرا اگر حتی فرض کنیم محصولی تازه است مقداری از آجیل‌های قدیمی در میان آن وجود دارد که بوی کهنگی می‌دهد.

حواستان به پسته باشد

پسته خوب خریدن قلق‌های خاصی دارد که مهم‌ترینش همان پسته خام است. اگر پسته خام بماند بوی کهنگی و شکل آن جلب‌توجه می‌کند بنابراین همه پسته‌های خام با کیفیت واقعی به خریدار عرضه می‌شوند برای همین اگر پول خوبی می‌دهید بهتر است پسته خام بخرید چون پسته خام با کیفیت برداشت همان سال است. اما اگر به هر دلیلی به خریدن پسته خام علاقه ندارید باید به دنبال شنیدن صدای پسته باشید. برای خریدن هر پسته یک مشت از آن را در دست‌تان بگیرید و نزدیک گوش‌تان تکان دهید اگر صدای ترق و تروق مغز پسته‌ها زیاد بود یعنی مغز در پوسته پسته صدای زیادی ایجاد می‌کرد باید بدانید که پسته آب خندان به دست‌تان داده‌اند. اما برخی از فروشندگان پسته از این هم پا را فراتر می‌گذارند و هنگام بو دادن به همراه جوهر لیمو و نمک کمی هم نشاسته قاطی مواد می‌کنند و بدین‌ترتیب مغز پسته‌های آب خندان به پوسته می‌چسبد و در هنگام تکان دادن صدایی از آن بیرون نمی‌آید.

نکته های مهم برای خرید آجیل

تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاههای معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه میکنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.

از خرید و مصرف آجیل های رنگ شده خودداری کنید. زیرا رنگ هایی که برای رنگ کردن انواع تخمه، بادام و … استفاده می شوند عمدتا غیر مجاز بوده و گاهی حساسیت های شدیدی را در مصرف کننده ایجاد میکند. رنگ آجیل را با دستتان کنترل کنید. اگر دستتان رنگی شد از خرید آن خودداری کنید.

از خرید پسته هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرفهای آب جوش میریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار میده ند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد و علاوه برآن موجب نم‌کشیدن پسته هم می‌شود این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.

تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

در صورتی که روی آجیل نظیر پسته، فندق و بادام زمینی سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات خودداری کنید چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها، لارو حشرات به صورت کرمهایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

تخمه آفتابگردان نیز ممکن است با رنگ مشکی شیمیایی رنگین شود. بنابراین دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید و هنگام خرید و مصرف به این موضوع نیز توجه کنید و از مصرف این نوع تخمه ها بپرهیزید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. آفلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که هنگام برداشت، فرآوری یا حمل و نقل نامناسب در پسته، فندق یا بادام زمینی به وجود می آید و باید تولید کنندگان و مصرف کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه های بهداشتی، دستورالعملهای وزارت بهداشت، ملزم به اندازه گیری آفلاتوکسین روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه میشود، این اندازه گیری‌ها صورت نمی گیرد و محصولات تولیدی قابل ردیابی نیستند.