۰ نفر

گسترش همکاری های دارویی و درمانی ایران و جمهوری آذربایجان

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۴۶
کد خبر: 257096
گسترش همکاری های دارویی و درمانی ایران و جمهوری آذربایجان

معاون کل وزارت بهداشت در باکو گفت: همکاری های مشترک در حوزه درمان، دارو و پژوهش با کشور جمهوری آذربایجان گسترش می یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، ایرج حریرچی که در راس هیاتی  به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، در خصوص بازدیدها و مذاکرات با همتای آذربایجانی در وزارتخانه های بهداشت و اقتصاد این کشور، گفت: با وزیر اقتصاد آذربایجان که رییس کمیسیون همکاری های ایران و آذربایجان از طرف این کشور است،   در سه زمینه درمان و حضور پزشکان و متخصصان ایرانی در برخی رشته ها به خصوص رشته هایی خاص نظیر پیوند و درمان های پیشرفته و همچنین دارو و امور پژوهشی بحث و تبادل نظر شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه توریسم درمانی و همچنین تولید دارو در این کشور و صادرات آن، هم برای جمهوری آذربایجان و هم کشورهایی که آذربایجان با آنها تجارت آزاد دارد مذاکرات مبسوطی صورت گرفت.

 حریرچی در ادامه گفت: در این دیدار مقرر شد سیستم دارویی کارخانه قبلی که شامل  ۸۵ درصد داروی خوراکی که تولید مشترک ایران و آذربایجان خواهد بود ادامه پیدا کند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در زمینه همکاری های آموزشی و پژوهشی مذاکرات متعددی صورت گرفت  و مقرر شد که در همه آموزش های کوتاه مدت و تخصصی و فوق تخصصی، همکاری های مشترک داشته باشیم و خصوصا با توجه به مقتضیات منطقه برای بیماری های سرطان و بیماریهای غیر واگیر، پژوهش های وسیعی صورت پذیرد و در حوزه بیماری های عفونی به خصوص در مرزها اقدامات مشترکی انجام شود.

وی با اشاره به بازدیدی که  از دو کلینیک بزرگ این کشور داشت، گفت : به پیشنهاد طرف آذربایجانی  مقرر شد ۴۰ مطب، ۲۰ تخت و ۳ اتاق عمل و همچنین آزمایشگاه وسیع و جامعی با همکاریهای مشترک راه اندازی شود و در شهرهای لنکران و گنجه نیز پیشنهاد همکاری های مشترکی مطرح شد.

 حریرچی در پایان با اشاره به اینکه، در هیات اعزامی ایرانی، روسای دانشگاه های علوم پزشکی تبریز و ارومیه، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگانی از بیمارستانهای خصوصی فعال تهران و تبریز حضور دارند، گفت: مقرر شد هفته آینده هیات آذربایجان به سرپرستی شاهین مصطفایف وزیر اقتصاد آن کشور جهت نهایی کردن مذاکرات انجام شده به تهران بیایند و امیدواریم که افق جدیدی برای همکاری های مشترک بین دو کشور ایجاد شود.