۰ نفر

رشد تقاضا، عامل گرانی گوجه فرنگی زمستانی

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۴
کد خبر: 238329
رشد تقاضا، عامل گرانی گوجه فرنگی زمستانی

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش مصرف گوجه فرنگی تازه خوری در زمستان و کاهش سطح زیرکشت این محصول در برخی استان ها به گرانی این محصول در بازار منجر شده است.

«حسین اصغری» امروز (یکشنبه) درباره افزایش قیمت گوجه فرنگی در هفته گذشته افزود: در گذشته در فصل پاییز و زمستان محصولاتی همچون گوجه فرنگی را به شکل تازه خوری نداشتیم که با کشت این محصولات در طرح استمرار تولید در خارج از فصل، به این نیاز پاسخ داده شد اما حجم تولید و سطح زیرکشت بسیار پایین است که همین امر بر قیمتگذاری اثر می گذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی یادآوری کرد: در سال های 1395 تا 1396 حدود پنج میلیون و 300 هزار تن گوجه فرنگی در سطح 122 هزار و 822 هکتار کشت و تولید شد.

وی تصریح کرد: میزان تولید گوجه فرنگی در طرح استمرار کشت در زمستان یک میلیون و 317 هزارتن در سطح 31 هزار و 885 هکتار تا پایان زمستان است.

به گفته اصغری، طرح استمرار و فصل زمستان کشت گوجه فرنگی در استان های بوشهر، جیرفت، هرمزگان و فارس انجام می شود که این میزان تولید کفاف نیاز کل کشور را به شکل تازه خوری نمی دهد.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: البته در روزهای اخیر قیمت گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار نزدیک 10 درصد کاهش یافت.

اوایل هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته ای به 50 هزار تا 55 هزار ریال و گوجه فرنگی گلخانه ای به 60 هزار تا 65 هزار ریال در بازار خرده فروشی رسید.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که هر کیلوگرم گوجه فرنگی بوته ای در خرده فروشی ها 35 هزار تا 45 هزارریال به فروش می رسد.

گوجه فرنگی گلخانه ای همچنان به قیمت بالاتر از قیمت 45 هزارریال عرضه می شود.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، امروز - یکشنبه- هر کیلوگرم گوجه فرنگی 30 هزار تا 40 هزارریال در میدان به فروش رسیده است.