۰ نفر

پایان جدال گمرک و منطقه آزاد

۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۳۸
کد خبر: 220407
پایان جدال گمرک و منطقه آزاد

با استقرار گیت‌های مکانیزه با قابلیت ثبت در سامانه جامع، نظارت گمرک در منطقه آزاد اروند به صورت کامل به اجرا درآمد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در بازدید امروز مرتضی بانک؛ مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از گیت‌های ورودی آبادان در منطقه آزاد اروند بر لزوم نظارت کامل گمرک بر مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد اروند تاکید شد.

بر این اساس با اقدام مشترک گمرک جمهوری اسلامی و سازمان منطقه آزاد اروند و استقرار گمرک در این منطقه، نظارت کامل این نهاد بر این محدوده تجاری ـ صنعتی امکان پذیر شد.

سازمان منطقه آزاد اروند چهار گیت اصلی بر روی چهار محور در این منطقه احداث کرده که به بهره برداری رسیده است. این گیت های مکانیزه که پس از تکمیل حصارکشی منطقه آزاد اروند انجام شده در محورهای آبادان به اهواز، آبادان به ماهشهر، خرمشهر به اهواز و خرمشهر به اهواز (جاده امام صادق ) احداث و راه اندازی شده است.

این پروژه با بودجه ای بالغ بر۶۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد اروند اجرایی شده است.

استقرار گمرک در منطقه آزاد اروند در پایان سال گذشته در دستور کار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفت و از ابتدای امسال گمرک جمهوری اسلامی ایران در گیت های موقتی در چهار محور مذکور مستقر شد. هم اکنون گمرک در گیت های اصلی در دو محور نیز استقرار یافته و در دو محور مهم ماهشهر و خرمشهر تا زمان تجهیز گیت های اصلی، گمرک در گیت های موقت بر ورود و خروج کالا نظارت می کند.

از آنجایی که ساختار گمرک کشور در دو سال گذشته کاملا الکترونیکی شده، این تغییر و تحولات علاوه به روز کردن و شفاف شدن آمار تجارت در کشور می تواند موقعیت این منطقه آزاد را در اقتصاد کشور بیش از پیش نمایان سازد.