۰ نفر

بیشترین محصول صادراتی ایران چیست؟

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹
کد خبر: 195321
بیشترین محصول صادراتی ایران چیست؟

مروری بر آمارها گویای آن است که در فروردین امسال همچون گذشته، چین بزرگترین بازار صادراتی ایران بوده و در میان کالاهای صادراتی بیشترین میزان به کالاهای پتروشیمی اختصاص دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آمارهای رسمی گویای آن است که در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر هشت میلیون و ۶۲ هزار تن بوده که ارزش مادی این صادرات به ۲۷۲۳ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که واردات کشور دراین مدت از نظر وزنی بالغ بر دو میلیون و ۹۱ هزار تن یعنی حدود یک چهارم حجم صادرات بوده و از نظر ارزش رقم ۲۳۴۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین طی این مدت کشورهایی که بیشترین معاملات را با ایران داشته و  تراز بازرگانی مثبت را به خود اختصاص داده‌اند به ترتیب عراق، افغانستان، چین، هند و امارات متحده عربی بوده‌اند. براین اساس کشور عراق با تراز بازرگانی ۳۸۳ میلیون دلار در راس جدول قرار گرفته و پس از آن افغانستان و چین به ترتیب با تراز بازرگانی ۱۴۷ و ۱۳۰ میلیون دلار در رده‌های دوم و سوم جدول قرار دارند. همچنین کشور هند با تراز بازرگانی ۱۱۷ میلیون دلار و امارات متحده عربی با ۹۵ میلیون دلار در رده‌های بعدی این جدول قرار می‌گیرند.

همچنان صادرات بر پاشنه نفت می‌چرخد

طبق گزارش‌های اعلام شده در فروردین‌ماه سال جاری از کل کالاهای صادر شده بالغ بر ۲۴.۱۶ درصد از وزن و ۳۸.۱۹ درصد ارزش به کالاهای پتروشیمی تعلق داشته و میعانات گازی نیز به ترتیب در حدود ۱۵.۵۸ و ۱۸.۱۱ درصد از وزن و ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند، حجم سایر کالاها نیز ۶۰.۲۶ درصد و ۴۳.۷۰ درصد ارزش به کل صادرات کشور بوده است.

همچنین به تفکیک عمده‌ترین اقلام صادر شده در فروردین‌ماه سال جاری شامل میعانات گازی به ارزش ۴۹۳ میلیون دلار (۱۸.۱۱ درصد سهم ارزشی کل صادرات)، متانول به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار(۴.۸۵درصد سهم ارزشی کل صادرات)، پروپان مایع شده به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار(۳.۷۸درصد سهم ارزشی کل صادرات)، پلی اتیلن گریدفیلم به ارزش ۹۸ میلیون دلار (۳.۶۰ درصد سهم ارزشی کل صادرات) و آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۹۷ میلیون دلار (۳.۵۶درصد سهم ارزشی کل صادرات) بوده است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در این مدت حدود ۳۳۷ میلیون دلار ارزیابی شده است.

سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌های غیر بنزین،استیرن،روغن پایه معدنی،محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیرممزوج،اوره و پارا اکسیلن دیگر اقلام عمده صادراتی ایران در اولین ماه سال جاری بوده‌اند.

بازارهای صادرات ایران نیز ۱۰۶ کشور بوده‌اند و در این میان چین با اختصاص دادن ۲۲.۵۹ درصد ارزش دلاری کالاهای صادراتی ایران اولین مقصد این کالاها بوده است. امارات متحده عربی، عراق، هندوجمهوری کره در رده‌های دوم تا پنجم جدول صادرات کشور قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش‌های ارائه شده در فروردین‌ماه امسال صادرات ایران به کشور چین دو میلیون و هشت هزار تن واردات به ارزش ۶۱۵ میلیون دلار بوده و در مجموع ۲۴.۹۰ درصد از وزن و ۲۲.۵۹ درصد از ارزش صادرات ایران به این کشور اختصاص یافته است.

امارات متحده عربی هم یک میلیون و ۳۸۶ هزار تن از نظر وزن و ۴۹۷ میلیون دلار از نظر ارزش مالی از ایران واردات داشته و در مجموع ۱۷.۱۹ و ۱۸.۲۳ درصد از کل واردات وزنی و دلاری ایران را از آن خود کرده است.

عراق به عنوان سومین بازار بزرگ صادرات ایران یک میلیون و ۵۳ هزار تن کالا از ایران خریداری کرده که ارزش این کالاها معادل ۳۸۸ میلیون دلار برآورد شده و ۱۳.۰۶ درصد از حجم و ۱۴.۲۶ درصد از ارزش صادرات ایران به این کشور همسایه اختصاص داشته است.

هند نیز ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۴۸ میلیون دلار واردات داشته و ۹.۶۸ و ۹.۰۹ درصد از صادرات وزنی و ارزشی ایران مربوط به هند می‌شود.

جمهوری کره ۳۳۰ به عنوان پنجمین بازار صادراتی ایران ۳۳۰ هزار تن واردات داشته که ارزش مادی آن برابر ۱۵۳ میلیون دلار بوده است. ۴.۰۹ درصد از وزن و ۵.۶۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور نیز به این کشور تعلق دارد. سایر کشورها نیز وارداتی معادل دو میلیون و ۵۰۶ هزار تن از ایران داشته‌اند که ارزش آن معادل ۸۲۲ میلیون دلار می‌شود.