۰ نفر

۴ روزه شدن ترانزیت کالا

۵۰ مورد قاچاق انسان در گمرک کشف شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 193390
۵۰ مورد قاچاق انسان در گمرک کشف شد

معاون حقوقی و نظارت گمرک با اعلام کشف و شناسایی ۵۰ مورد قاچاق انسان در گمرکات، از افزایش شفافیت در بخش تجارت کشور خبر داد.

علیرضا مقدسی با اشاره به اینکه پنجره واحد تجارت فرامرزی، پنجره ای به دنیای شفافیت تجاری است، گفت: گمرک با راه اندازی سامانه های مختلف الکترونیکی نظیر پنجره واحد تجارت فرامرزی به سمت شفافیت تجاری و شفافیت متمایز کننده دستگاه های اجرائی در مبارزه با فساد حرکت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، معاون حقوقی و نظارت گمرک افزود: اقتدار اقتصادی در سایه رونق اقتصادی و تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی که در دکترین و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن اشاره شده، میسر می‌شود.

وی اقتصاد درون زای برون نگر را هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر و تصریح کرد: اقتصاد درون‌زای برون‌نگر با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های درون کشور و با نگاه به صادرات محقق می‌شود که در این زمینه یکی از بخش‌های تاثیرگذار گمرک است.

مقدسی افزود: گمرک یک سازمان سنتی و قدیمی است که طی سالیان متمادی فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده و امروز شرح وظایف آن با توجه به شرایط جدید از بحث های نظارتی و درآمدی به ارائه تسهیلات تغییر کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال در گذشته بحث قاچاق انسان وجود نداشت، ولی اکنون با رصد و نظارت گمرک ۵۰ مورد قاچاق انسان در گمرکات کشور شناسائی و کشف شده است.

معاون گمرک همچنین به کشف ۲۹۸ تن انواع مواد مخدر و پیش سازها در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: گمرک اکنون به عنوان سومین گمرک جهان در امر مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر شناخته می شود و مورد تقدیر و تشویق سازمان های بین المللی قرار گرفته است.

مقدسی در ادامه ارائه خدمات گمرکی با کیفیت را چشم انداز آینده گمرک ذکر کرد و ادامه داد: ارائه خدمات گمرکی با کیفیت در سایه تعامل و همکاری با سازمان های همجوار محقق می شود و در این راستا اکنون گمرک با ۲۲ سازمان همجوار از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی ارتباط و تعامل دارد.

وی با بیان اینکه سیاست کنونی گمرک حمایت از تولید ملی با ارائه بسته های تشویقی و راه اندازی سامانه های الکترونیکی است خاطرنشان کرد: تسهیل تجارت ، افزایش صادرات و در نهایت رونق اقتصادی و اقتدار ملی از جمله اهداف بسته حمایت از تولید و سامانه های متعدد الکترونیکی نظیر سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است.

مقدسی در ادامه، بهبود شاخص عملکرد لجستیک ایران از ۱۱۴ به ۹۶، کاهش زمان واردات از ۲۶ به ۴ روز، کاهش زمان صادرات از ۷ روز به یک روز و ترانزیت از بیش از ۲ هفته به ۴ روز را از جمله اقدامات گمرک در جهت حمایت از تولید عنوان کرد.

معاون گمرک همچنین به اقدامات گمرک در جهت افزایش شفافیت هم اشاره کرد و افزود: گمرک با الکترونیکی کردن رویه‌ها و راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی مختلف نظیر سامانه ارزش (TSC) حرکت جهشی به سمت شفافیت داشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سامانه ارزش با تلاش شبانه روزی ۷۰۰ هزار رکورد ثبت شده و اطلاعات ثبت شده در آن با فراخوان به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان اعتبار سنجی شده است.