۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مستاجران پلاسکو را به نور راه ندادند!/ سودجویی صاحبان سرقفلی پلاسکو از مستاجران

۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۴۶
کد خبر: 180309
مستاجران پلاسکو را به نور راه ندادند!/ سودجویی صاحبان سرقفلی پلاسکو از مستاجران

با وجود قول‌های مطرح شده از سوی مسئولان مبنی بر استقرار کلیه کسبه پلاسکو درمجتمع نور، شواهد نشان می‌دهد بیش از 100 نفر از مستاجران پلاسکو مشمول هیچ‌گونه کمکی نشده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قریب به 40 روز از واقعه تلخ ریزش ساختمان پلاسکو می گذرد. اتفاقی که تحت تاثیر آن کسبه این ساختمان دچار یک بحران اقتصادی شدند. بعد از گذشت چندین ساعت از وقوع این حادثه بسیاری از مسئولان دولتی، شهری و صنفی قول دادند که برای حل مشکل کسبه این ساختمان دست به دست یکدیگر خواهند داد.

پس از حرف و حدیث های گوناگون یکی از تصمیم ها در خصوص اسکان این کسبه این بود که واحدهای خالی مجتمع تجاری نور تهران در اختیار کسبه پلاسکو قرار گیرد. پس از آن هم اعلام شد به محض استقرار کسبه در مجتمع نور این کسبه می توانند به بانک ها مراجعه کنند و وام 300 میلیون تومانی با سود کمتر از 18 درصد دریافت کنند.

بسیاری از کسبه نسبت به استقرار در مجتمع نور خوش بین نبودند و این مکان را برای ادامه فعالیت خود مناسب نمی دانستند و تمایل داشتند از مزایای وام استفاده کنند. اما به مرور مشخص شد که وام اعلام شده بر مبنای سود 18 درصد است و تنها قول تنفس یکساله این وام پابرجاست.

با وجود همه سخت گیری هایی که نسبت به کسبه ساختمان پلاسکو صورت گرفته است برخی از کسبه این ساختمان حتی به همین حداقل تعهدهایی که در خصوص این افراد مطرح شده است نیز دست پیدا نکرده اند و مستاجران ساختمان پلاسکو با وجود خالی بودن تعداد زیادی از واحدهای این مجتمع تا کنون موفق به اجاره مغازه در این مکان نشدند.

پیش از این رییس اتاق اصناف در گفت و گو با اقتصاد آنلاین اعلام کرده بود: کلیه مستاجران جامانده از اجاره مغازه در مجتمع نور می توانند با مراجعه به اتحادیه خود نسبت به اجاره مغازه در این مکان اقدام کنند.

به منظور پیگیری در خصوص اینکه چرا برخی از مستاجران این ساختمان هنوز موفق به دریافت مغازه در مجتمع نور نشده اند به سراغ تعدادی از کسبه این ساختمان رفتیم.

قراردادهای اجاره غیرشفاف در پلاسکو

آقای ربیع یکی از مستاجران ساختمان پلاسکو است و در خصوص علت اینکه چرا تا کنون نتوانسته است در مجتمع نور مغازه اجاره کند، این طور می گوید: در قرار دادهایی که صاحبان سرقفلی پلاسکو با مستاجرها منعقد می کردند، نوعی سودجویی نهفته بود. به این شکل که چون اجاره مغازه توسط صاحب سرقفلی غیر قانونی است، این افراد در قراردادهای خود مستاجران را به عنوان مباشر در واحدصنفی معرفی می کردند. همین بند در قراردادها باعث شده است که مسئولان استقلال کسب مستاجران ساختمان پلاسکو را نمی پذیرند.

وی افزود: در مغازه های پلاسکو، مستاجران صاحب دستگاه های کارت خوان مستقل، پارچه و اموال مختلفی بودند که خسارت این اموال غیر قابل بازگشت است و ارائه مدارک هم تا کنون در متقاعد کردن مسئولان موفقیتی به همراه نداشته است. همین موضوع هم سبب شده است که کسبه تصمیم بگیرند در چند روز آینده مراتب اعتراض قانونی شان را به مسئولان اتاق اصناف اعلام کنند.

ربیع ادامه می دهد: در حال حاضر وقتی پیگیر اجاره مغازه درمجتمع نور می شویم، سرقفلی دارهای پلاسکومی خواهند واحدهای صنفی تازه تحویل گرفته شده در مجتمع نور را به روش سابق مجدد به مستاجران اجاره دهند. این در حالی است که قیمت این مغازه های نور به مرور در حال افزایش است و مستاجران ساختمان پلاسکو بدون دریافت خسارت هنوز نتواسته اند توان از دست رفته خود را بدست آورند.

پیگیری این موضوع از طریق یکی از نمایندهای مستاجران ساختمان پلاسکو نشان داد اتاق اصناف در خصوص قراردادهایی که مستاجر را به عنوان کارمند (مباشر) واحدصنفی معرفی کرده است، این گونه اظهار نظر کرده است که این افراد نسبت به دریافت مغازه مجزا در مجتمع نور صاحب حق نیستند و فقط می توانند از طریق مذاکره مستقیم با صاحب ملک مجتمع نور توافق جدیدی حاصل کنند تا در این مجتمع مشغول به کارشوند.

پرداخت وام راه نجات مستاجران پلاسکو

این نماینده مستاجران ساختمان پلاسکو در خصوص وضعیت همکاران خود این طور می گوید: در ساختمان پلاسکو 260 واحد صنفی به روش اجاره در اختیار مستاجران بوده است که در قراردادهای آنها مشکل حقوقی وجود دارد و همین موضوع باعث شده است که این افراد نسبت به احقاق حق خود با مشکل مواجه شوند. البته در خصوص دریافت وام 300 میلیون تومانی هنوز رایزنی با مقام های صنفی و دولتی ادامه دارد.

وی می افزاید: یکی از مشکلاتی که مستاجران ساختمان پلاسکو در خصوص ادامه کار خود با آن مواجه شدند حمایت نکردن همکاران تولیدی و پارچه فروش است. در این خصوص باید گفت بعد از فروریختن ساختمان پلاسکو بسیاری از تولید کننده ها سفارش های کسبه مستاجر را تحویل نمی دهند و پارچه فروشان هم از فروش پارچه مورد نیاز خودداری می کنند. مجموع این عوامل باعث شده است که مستاجران پلاسکو در موقعیتی بسیار بدتر از سایر شاغلان پلاسکو قرار بگیرند.

این نماینده کسبه مستاجر در ساختمان پلاسکو با بیان اینکه تمام مشکلات این افراد با پرداخت وام حل می شود، گفت: از مسئولان دولتی می خواهیم با پرداخت وام به کسبه ساختمان پلاسکو باعث شوند این افراد کار خود را شروع کنند. در حال حاضر اساسی ترین خواسته کسبه مستاجر پلاسکو تامین نقدینگی است و با کمک به این افراد می توان جلوی یک فاجعه اقتصادی را گرفت.

به جای 300 میلیون 100 میلیون بدهند؛ اما فردا

یکی دیگر از کسبه ساختمان پلاسکو که در این ساختمان مستاجر بوده است در خصوص اینکه چطور می توان در ساختمان تجاری نور مغازه گرفت، به خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور گفت: برای اجاره مجدد مغازه در نور به سراغ صاحب یکی از سرقفلی دارهای پلاسکو که مغازه جدیدش در مجتمع نور را تازه تحویل گرفته بود، رفتم  و پیشنهاد قرارداد اجاره دادم. اما با توجه به قیمت های اجاره ای که سرقفلی دارها مطرح می کنند و این اجاره را حتی در زمانی که بنیاد مستضعفان اجاره مغازه های نور را تقبل کرده است نیز می خواهد بگیرد، به همین دلیل هنوز قرارداد جدیدی ننوشته‌ام و ترجیح می دهم به جای استقرار در مجتمع نور در بازار تهران مغازه اجاره کنم و درگیر مشکلات مجتمع نور نشوم.

وی افزود: از اردیبهشت ماه سال آینده به ازای هر مترمربع مغازه های نور می بایست 65 هزارتومان اجاره بها پرداخت کنم. در حالی که اگر به بازار تهران بروم با وجود گرانی مغازه می دانم بازار کارم تضمین شده است.

این کاسب مستاجر در ساختمان پلاسکو، ادامه داد: به منظور کمک به کسبه پلاسکو بهتر است پرداخت وام تسهیل شود. چرا که اگر به جای 300 میلیون تومان وامی که قول داده شده است و شرایط سختی برای پرداخت آن اعلام شده است، مبلغ 100 میلیون تومان را خیلی سریع به ما بدهند می توانیم توان خود را خیلی سریع بازیابیم.

پرداخت وامی که هنوز محقق نشده!

یکی از کسبه پلاسکو با اینکه در مجتمع نور مستقر شده است این طور به خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: جانمایی در ساختمان تجاری نور به درستی انجام نشده است به همین دلیل نه به لحاظ متراژ و نه به لحاظ طبقاتی که به کسبه اختصاص یافته است عدالت رعایت نشده است.

وی می افزاید: به منظور تسریع در کار کسبه پلاسکو و از دست ندادن بازار شب عید، تخصیص غرفه در نمایشگاه های بهاره یک ضرورت است. اما هنوز تکلیف شرکت در این نمایشگاه ها روشن نشده است.

این کاسب تازه استقرار یافته در مجتمع نور، یکی از مشکلات کار خود را پرداخت نشدن به موقع وام با سود  9 درصد دانست و تاکید کرد: با وجود قولی که از طرف مسئولان داده شد مبنی برتخصیص وام با نرخ سود پایین و یک سال تنفس، اما با مراجعه به بانکها مشخص شده است که وام های درنظرگفته شده مطابق با سایر تسهیلات بانکی 18 درصد هستند و به منظور دریافت وام با نرخ سود کمتر باید منتظر بمانیم.