۰ نفر

تشریح میزان تحقق بسته حمایت از صادرات غیرنفتی

۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۵۴
کد خبر: 179966
تشریح میزان تحقق بسته حمایت از صادرات غیرنفتی

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران میزان تحقق بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه سال جاری را تشریح کرد.

محمدرضا مودودی در مورد میزان تحقق بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در سال جاری اظهار کرد: بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی طی ۹ ماهه سال جاری در ۷ محور مدنظر قرار گرفته که بخشی از این موارد تامین و در مورد بخشی دیگر نیز مقدار محقق شده برابر عدد صفر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به محور حمایتی سپرده‌گذاری ارزی بابت اعتبار خرید اظهار کرد: محل تامین این محور حمایتی صندوق توسعه ملی است و مقدار مصوب شده حمایت در این بخش معادل یک میلیارد دلار بوده که قابل افزایش تا ۲ میلیارد دلار است. اما در ۹ ماهه سال جاری مقدار محقق شده این رقم برابر صفر بوده است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد دومین محور حمایتی که مربوط به سپرده‌گذاری ریالی (تسهیلات صادراتی) است بیان کرد: محل تامین این حمایت صندوق توسعه ملی بوده و مقدار مصوب شده برابر دو هزار میلیارد تومان است که طی ۹ ماهه سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی سومین محور حمایتی را در این زمینه سپرده‌گذاری ارزی برای سرمایه در گردش اعلام کرد و گفت: محل تامین این محور نیز صندوق توسعه ملی بوده است و سقفی برای حمایت‌ها تصویب نشده است که تاکنون رقمی معادل ۲۰۰ میلیون دلار از طریق بانک صنعت و معدن برای حمایت در این بخش محقق شده است.

مودودی در ادامه با اشاره به تسهیلات صادراتی با نرخ ترجیحی به عنوان دیگر محور حمایتی در توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد: محل تامین این محور منابع بانکی است و در این بخش نیز سقفی برای حمایت‌ها در نظر گرفته نشده، هرچند که تاکنون مقدار محقق این محور برابر عدد صفر بوده است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران مشوق‌های صادراتی (غیرنفت و پتروشیمی) را دیگر محور حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی اعلام کرد و گفت: محل تامین اعتبار در این بخش ردیف بودجه ۷۷-۵۵۰۰۰۰ و مقدار مصوب شده معادل ۳۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس ابلاغ ۳۰ درصدی اعتبار مذکور به خزانه مقدار محقق شده برابر ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در مورد آخرین محور حمایتی از توسعه صادرات غیرنفتی به مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: محل تامین اعتبار در این بخش بند "ب" و "د" تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۳۹۵ بوده که مقدار مصوب شده حمایت‌ها معادل ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تاکنون مقدار محقق شده در این بخش برابر صفر بوده است.

اوایل خردادماه سال جاری بود که بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد که این بسته شامل ۲۳ ماده در قالب حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۵ بود. بنابراین در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات غیرنفتی (برنامه‌های حمایتی، صیانتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور) از محل اعتبارات مصوب جهت اجرا توسط سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شد تا صادرکنندگان کالا و خدمات مورد حمایت و تشویق برای منابع پیش‌بینی شده در این دستورالعمل شامل منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و منابع بودجه‌ای است.