۰ نفر

نایب‌رییس اتاق اصناف تهران :

با نوسان نرخ ارز انگشت اتهام را به اصناف دراز کرده‌اند

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۸
کد خبر: 168153
با نوسان نرخ ارز انگشت اتهام را به اصناف دراز کرده‌اند

با افزایش نرخ ارز اتحادیه‌ها در هر هفته پاسخگوی سوالات رسانه‌های خبری هستند.

 این روزها تاثیرات نرخ ارز بر کالاهای مصرفی مردم را شوک و عده‌یی از کارشناسان براین باورند که چرا کالاهای دپو شده در انبار واحدهای صنعتی باید از افزایش یکباره نرخ ارز تاثیر بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در این راستا هم ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف تهران می‌گوید: «با نوسان نرخ ارز افراد انگشت اتهام را به اصناف دراز کرده اند؛ درحالی‌که واحدهای صنفی هرگز مقصرنیستند. به عبارت دیگر، شرکت‌های واردکننده در شرایط فعلی باید بحث‌هایی همچون مشتری‌مداری را در چارچوب کاری خود رعایت کنند و به فکر مردم باشند که امیدواریم این شرکت‌ها اقدامات قانونی را رعایت کنند و اجناس دپو شده در انبارشان را با نرخ سود ارز فعلی محاسبه نکنند. او در ادامه توضیح می‌دهد که اگر حبابی بنا به هر دلیلی در بازار اعمال شد این شرکت‌ها نباید در اجناس خود حباب قیمتی را ایجاد کنند.

آقای درستی همانطور که شاهد هستید طی هفته‌های اخیر ما شاهد نوسانات نرخ ارز بودیم واین مولفه مهم اقتصادی نیز در قیمت تمام شده کالاها تاثیر چشم‌گیری داشته است. درواقع در پی نوسان نرخ ارز ما شاهد افزایش قیمت در برخی کالاهای لوازم خانگی هستیم. آیا افزایش ۶درصد در قیمت کالاهای لوازم خانگی منجربه موج جدید رکود خواهد شد؟

به هرحال بنده به عنوان یک فعال صنفی بارها در مصاحبه‌های مطبوعاتی‌ام به افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال اشاره کردم وامروز ما شاهد این هستیم که تمام گفته‌های بخش خصوصی و چشم‌اندازآنهادر ماه‌های پایانی سال درحال محقق شدن است. به هرحال افزایش یک باره قیمت‌های منجربه برخی ناهنجاری‌ها در جامعه خواهد شد و بی‌تاثیر نیز نخواهد بود. ما دراین بازه زمانی باید هرگونه واکنشی را کنترل کنیم. به هرحال طی سال‌های گذشته ما شاهد رکود عمیق در بازار بودیم و همین معضل نیز باعث شد تا برخی از واحدهای صنفی و تولیدی روند تعطیلی را در پیش گیرند. امیدواریم این افزایش نرخ ارز توسط دولتمردان هدایت و کنترل شود؛ چرا که عدم کنترل این مولفه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر پیکره اقتصاد خواهد زد. طی ماه‌های گذشته برخی از دوستان نسبت به عدم افزایش کالاهای لوازم خانگی، همچنین عمق رکود در بازار گله و شکایت داشتند؛ به هرحال طی ماه‌های گذشته ما شاهد برگزاری ایام سوگواری امام حسین بودیم و ماه محرم رادر پیش داشتیم.

 طبق روال هر سال طی ماه‌های محرم و صفر مردم از هرگونه خرید در حوزه صوت و تصویر و لوازم خانگی اجتناب می‌کنند و بیشتر سعی دارند تاخرید جهیزیه را به ماه‌های بعد از محرم و صفر موکول کنند، بنابراین طی این ماه‌ها مردم کمتر خرید می‌کنند و ب وقتی از واحدهای صنفی طی این ماه‌ها درباره وضعیت مراجعه کنند سوال بپرسیم، می‌گویند وضع بازار بد است و مراجعه‌کننده هم کمتر رجوع می‌کند. به هرحال در ماه‌های گذشته برخی از سوی رسانه‌ها اعلام می‌کردند که هیچ افزایش قیمتی در کالاهای مصرفی همچون صوت، تصویر و لوازم خانگی وجود ندارد اما بنده به عنوان نایب‌رییس اصناف بارها اعلام کردم که افزایش قیمت فعلا در ماه‌های محرم و صفر وجود ندارد، اما با عادی شدن شرایط و طی ماه‌های آتی قطعا کالاها افزایش قیمت خواهند داشت.

همانطور که خود شما اشاره کردید در این بازه زمانی عده‌یی افزایش نرخ ارز را بهانه‌یی برای افزایش قیمت کالای تمام شده می‌دانند. در این راستا برخی کارشناسان براین باورند که تولیدکنندگان در شرایط فعلی نباید هیچ‌گونه افزایش قیمتی را اعمال کنند؛ چرا که در مقطع فعلی افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده تولیدکنندگان بی‌ثاثیر بوده و این شرایط فضا را برای عده‌یی رانت خوار باز می‌کند. ارزیابی شما درباره این نوع صحبت‌ها چیست؟

بنده هم براین باورم که در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز بر قیمت کالاهای تمام شده تاثیر نداشته؛ چراکه تولیدکنندگان نیز با معضل رکود مواجه هستند. بنابراین این مولفه رکود در اقتصاد نیز منجربه انبار شدن کالاهای تولیدکنندگان شده است. بنابراین کالاهایی که تا به امروز تولید شده از قیمت ارز گذشته یعنی ۳ هزار ۵۰۰ تبعیت می‌کرده بنابراین تولیدکننده در شرایط فعل نباید هیچگونه افزایش قیمتی را در کالاهای تمام شده خود اعمال کند. همچنین واردکنندگان نیز با ارز ارزان‌تری کالاهای خود را به کشور وارد کرده‌اند و بنابراین بنده به عنوان نایب‌رییس اتاق اصناف تهران از شرکت‌های وارد‌کننده خواستار ثبات در قیمت کالاها هستم. درواقع شرکت‌های واردکننده باتوجه به اینکه با نرخ پایین‌تر ارز، کالا را در کشور وارد کرده‌اند باید در هنگام توزیع کالاهای‌شان نیز دقت عمل داشته باشند تا با همان قیمت قبلی کالاهای خود رادر کشور توزیع کنند. به عقیده بنده با نوسانات نرخ ارز افراد انگشت اتهام را به اصناف دراز کرده‌اند درحالی که واحدهای صنفی هرگز مقصر نیستند. به عبارت دیگر، شرکت‌های واردکننده در شرایط فعلی باید بحث‌هایی همچون مشتری مداری را در چارچوب کاری خود رعایت کنند و به فکر مردم باشند که امیدواریم این شرکت‌ها اقدامات قانونی را رعایت کنند و اجناس دپو شده در انبارشان را با نرخ سود ارز فعلی محاسبه نکنند. بنده براین باورم که اگر حبابی بنا به هردلیلی در بازار اعمال شد این شرکت‌ها نباید در اجناس خود حباب قیمتی را ایجاد کنند.

 یعنی شمادر شرایط فعلی واحدهای صنفی را مقصر نمی‌دانید؟

مردم باید توجه داشته باشند که واحدهای صنفی نیز کالاهایشان را از واردکننده تهیه و بعد توزیع می‌کنند. زمانی که یک شرکت واردکننده چارچوب کاری وقوانین را رعایت نکند آن واحد صنفی نمی‌تواند او را به اجرای قانون توبیخ کند. بنابراین مجبور به خرید کالاها می‌شود و از سوی دیگر سودمورد نظر را باتوجه به شرایط روز و برای فروش درکالاهای خود اعمال می‌کند.

   به عنوان یک فعال صنفی موافق تک‌نرخی شدن ارز هستید یا خیر؟

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که تک‌نرخی شدن ارز به نفع مردم است و امروز بنده هم براین باورم که ما باید به سمت ثبات نرخ ارز و تک نرخی شدن آن حرکت کنیم؛ چراکه با تعیین شدن این مولفه ما ثبات را در بازار ایجاد می‌کنیم و همچنین بازار نیز از رکود فعلی خارج خواهد شد.

 طی هفته‌های اخیر به این موضوع اشاره کرده‌اید که دلار زورش به رکود نرسیده، این موضوع درحالی است که طی هفته‌های گذشته ما شاهد گرانی نرخ ارز هستیم و به گفته کارشناسان این افزایش قیمت یک باره رکود را عمیق‌تر خواهد کرد...

بله، بنده براین باورم که قیمت‌ها افزایش قابل ذکری نداشته و حتی اگر در این حوزه تصمیمی بر گرانی وجود داشته باشد به دلیل نبود قدرت خرید مردم، امکان آن وجود ندارد. با وجود اینکه افزایش نرخ دلار جنجال‌هایی را در بازار لوازم خانگی ایجاد کرد، اما همچنان رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی سنگین است. متاسفانه به خاطر نبود تقاضا و پایین بودن قدرت خرید فروشندگان لوازم خانگی توان افزایش قیمت را به صورت چشم‌گیر ندارد و همین امر باعث شده تا بالا رفتن قیمت دلار تاثیر چندانی بر قیمت‌های بازار لوازم صوتی و تصویری نداشته باشد.

 به عقیده شما اگر رکود هم در بازار وجود نداشت، آیا واحدهای صنفی حق افزایش قیمت را داشتند؟

بنده براین باورم که حتی اگر رکودی در بازار وجود نداشته باشد، نباید افزایش قیمتی اتفاق بیفتد. همانطور که در صحبت‌های بالا اشاره کردم کالایی که امروز در بازار ارائه می‌شود، کالایی است که با نرخ ارز قبلی خریداری شده و نمی‌تواند افزایش نرخ دلار در آن تاثیری داشته باشد که البته این اتفاق نباید برای هیچ یک از کالاهای موجود در بازار بیفتد؛ چراکه هنوز تاثیر واقعی گرانی دلار بر سطح بازار نرسیده است.

 بخش‌های اقتصادی را در ماه‌های پایانی سال چطور ارزیابی می‌کنید؟ چشم‌اندازتان برای سال ۹۶ چیست؟

طی 3ماهه پایانی سال رشد به وجود آمده در قیمت دلار احتمالا حبابی بوده و به مرور به قیمت سابق خود برمی‌گردد، امیدواریم که در آینده (سال 96) طوری که شرایط نشان می‌دهد، قیمت ارز به‌طور نسبی تثبیت شده و تک‌نرخی شود تا واردکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند بر مبنای آن برنامه‌ریزی برای بازار 96 خود انجام دهند.