۰ نفر

دسترنج تولید داخل زیر پای واردات

۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹
کد خبر: 155471
دسترنج تولید داخل زیر پای واردات

براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در اولین هفته آبان‌ماه قیمت کالاهایی همچون تخم‌مرغ؛ حبوبات؛ گوشت قرمز و همچنین گوشت مرغ و چای نسبت به هفته ماقبل خود افزایش را ثبت کرده‌اند و این در حالی است که در هفته یاد شده متولیان دولتی اعلام کردند که نرخ تورم به رقم ۷ درصد رسیده است.

براساس گزارش یاد شده در بازه زمانی هفته اول آبان‌ماه ۹۵؛ پنج گروه مواد غذایی شامل برنج ۰.۵ درصد، میوه‌های تازه ۵.۷ درصد، سبزی‌های تازه ۱.۲ درصد، قند و شکر ۰.۳ درصد و روغن نباتی ۰.۱ درصد نسبت به هفته پیش از آن کاهش داشتند. البته در این میان قیمت گروه لبنیات ثابت بود و گروه تخم‌مرغ ۳.۴ درصد، حبوب ۰.۷ درصد، گوشت قرمز ۰.۳ درصد، گوشت مرغ ۳.۹ درصد و چای ۰.۹ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش ثبت کردند. گفته می‌شود در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه نسبت به هفته پیش معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت؛ بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل ۳.۴ درصد افزایش داشت و شانه‌ای ۷۵ تا ۱۰۰ هزار ریال فروش می‌رفت.

به نوشته سیاست روز ، در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل ۰.۱ درصد و برنج داخله درجه دو ۰.۶ درصد افزایش اما قیمت برنج داخله درجه یک ۰.۸ درصد کاهش یافت. در گروه حبوب بهای همه اقلام این گروه بین ۰.۲ درصد تا ۱.۸ درصد افزایش داشت.

در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری، خربزه، هندوانه و کیوی عرضه کمی داشت؛ سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت خربزه معادل ۷.۹ درصد و هندوانه ۱۶ درصد افزایش اما بهای سایر اقلام این گروه بین ۰.۴ درصد تا ۳۳.۵ درصد کاهش یافت.

در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی معادل ۸.۵ درصد، بادنجان ۴.۵ درصد و لوبیا سبز ۲.۲ درصد افزایش اما بهای سایر اقلام این گروه بین ۱.۸ درصد تا ۶.۴ درصد کاهش داشت.

اختلاف قیمتی فاحش

این در حالی است که بازار میوه و تره‌بار این روزها با عرضه میوه‌های جدید همراه شده و میوه‌های مانند انار، خرمالو، نارنگی، ‌پرتقال، نارگیل حال و هوای تازه‌ای به بازار میوه داده‌اند. نکته جالب در میان این اقلام نورسیده آن است که در برخی موارد قیمت میوه‌های وارداتی به مراتب ارزان‌تر از تولیدات داخل است. به طور مثال گلابی یکی از گران‌ترین میوه‌هایی است که در بازار داخلی و حتی شاید بازار صادارتی عرضه می‌شود که نگاهی به قیمت‌های داخلی و خارجی آن نشان می‌دهد این محصول هم مانند دیگر میوه‌ها تفاوت فاحشی بین بازار داخلی و خارجی آن وجود دارد و ۸۰۰۰ تومان ارزان‌تر از بازار داخلی صادر می‌شود.

طی نیمه نخست امسال بیش از ۴۷ تن گلابی به ارزش ۳۳ هزار و ۵۴۲ دلار به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و روسیه صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۲۹ درصد از نظر وزنی و ۳۵.۴۳ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته و قیمت آن به صورت نسبی ارزان‌تر از سال گذشته بوده است.

اما نکته مهم اینجاست که قیمت این میوه در بازار داخلی براساس آمار رسمی بانک مرکزی و گزارش‌های هفتگی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران نشان می‌دهد هر کیلوگرم گلابی حدود ۱۰ هزار تومان در سطح شهر عرضه می‌شود در حالی که متوسط قیمت صادراتی این محصول به سه مشتری خارجی‌اش طی نیمه نخست امسال کیلویی ۲۰۰۰ تومان بوده است و این تفاوت حدود ۸۰۰۰ تومان و پنج برابری به نظر منطقی نمی‌رسد.

البته این قیمت صادراتی برای هر یک از کشورهای خریدار این میوه متفاوت بوده است، چراکه هر کیلوگرم گلابی در این بازار برای مشتریان خارجی از حدود ۱۸۰۰ تومان تا حدود ۲۲۰۰ تومان متفاوت بوده است و به نظر می‌رسد کیفیت این محصول در بازارهای مختلف متفاوت باشد یا اینکه قیمت ثابتی برای این محصول در بازار صادراتی نیز وجود ندارد اما نوسان قیمت گلابی در بازار صادراتی بسیار کمتر از بازار داخلی بوده است؛ به گونه‌ای که در گزارش هفتگی بانک مرکزی که پیش‌تر به آن اشاره شد، قیمت این محصول را در هفته قبل از آن کیلویی بیش از ۱۱ هزار تومان اعلام کرد.

نکته جالب‌تر در این میان آن است که این تفاوت قیمت و اجحاف در حق مصرف‌‌کنندگان، باغداران و تولیدکنندگان این محصولات نقشی ندارند و همین آمار خود بیانگر این است که آن‌ها کمترین سهم را از نظر قیمتی در بازار میوه دارند و میوه‌ها پس از خرید از آن‌ها و رسیدن به بازار داخلی دست به دست می‌شود و این دلالان و واسطه‌ها هستند که بیشترین نقش را در گرانی این محصول دارند.

گرانی گوشت

براساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در هفته مورد گزارش، قیمت گوشت گوسفند معادل ۰.۵ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۰.۱ درصد و گوشت مرغ ۳.۹ درصد افزایش یافته است اما این در حالی است که رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی از ثبات قیمت گوشت قرمز تا پایان آبان‌ماه خبرداده است.

به گفته علی خندان‌روجوان رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در حال حاضر بازار پس از پشت سر گذاشتن التهاب خود دچار آرامش نسبی شده و به وفور در بازار به مشتریان عرضه می‌شود به سخن دیگر پس از دهه اول محرم تاکنون شرایط تقریبا ثابت است و تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری نیز افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی معتقد است در حال حاضر تنها مشکل موجود در بازار پایین بودن قدرت خرید مردم است، اما پس از دهه اول محرم افزایش قیمتی نداشته ایم اما وضعیت بازار تنها به قدرت خرید مردم بستگی دارد که با توجه به میزان خرید آن‌ها نشان پایین بودن این قدرت خرید است.

براساس اطلاعات منتشر شده در هفته مورد بررسی؛ قند معادل ۰.۱ درصد، شکر ۰.۶ درصد و روغن نباتی مایع ۰.۲ درصد کاهش اما قیمت چای خارجی ۰.۹ درصد و روغن نباتی جامد ۰.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین برآیند یکساله از آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در یکسال اخیر گروه لبنیات ۳.۵ درصد، تخم مرغ ۱۲.۸ درصد، برنج ۴۴.۷ درصد، حبوب ۲۰.۵ درصد، میوه‌های تازه ۵.۶ درصد، گوشت قرمز ۱۰.۷ درصد، گوشت مرغ ۸.۷ درصد، قند و شکر ۴۰.۲ درصد، چای ۱۸۰۸ درصد و روغن نباتی ۷ درصد در بازه زمانی یکساله رشد قیمت داشته‌اند.