۰ نفر

مشکلاتی که گمرک سر راه تاجران می‌گذارد

۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵
کد خبر: 153970
مشکلاتی که گمرک سر راه تاجران می‌گذارد

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران به تشریح چالش‌ها و موانع گمرکاتی گه پیش روی فعالان اقتصادی است پرداخت و عنوان کرد که تشریفات گمرکی در ایران بسیار طولانی است و فعالیت‌ گمرکات و رویه‌ها هنوز استانداردسازی نشده‌ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یلدا راهدار، گفت: یکی از مشکلات اصلی که واردکنندگان در بخش گمرک با آن مواجه هستند برگ سبزهایی است که به کالاها داده می‌شود تا امکان توزیع را در کشور را پیدا کنند. این برگ سبزها فقط ۲۰ روز اعتبار دارند و این زمان کوتاه باعث می‌شود واردکننده متضرر شود و حتی در مواردی این مسئله باعث می‌شود که کالای این افراد به عنوان کالای قاچاق شناخته شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در گمرک با آن روبرو هستیم در مورد کالاهایی است که ترخیص‌شان به کار آزمایشگاهی نیاز دارد. روند کار آزمایشگاهی در گمرک بسیار طولانی است و باعث خواب کالای ورودی و در نتیجه خواب سرمایه می‌شود که متاسفانه ضرر نهایی را واردکننده می‌بیند.    

رویه‌ها در گمرکات یکنواخت نیست

رئیس کمیسیون رقابت و خصوصی سازی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دیگر مشکلات گمرکات گفت: مسئله دیگر ناهماهنگی بین ساعت کار برخی گمرکات با بنادر و سازمان‌های مجاورشان است. ازسوی دیگر رویه‌های اجرایی درهمه گمرکات ما یکسان نیست به همین دلیل در مواقعی صادرکنندگان ترجیح می‌دهند از استان و گمرک نزدیک به خودشان صادرات را انجام نمی‌دهند و از طرق گمرکات مرزی فعالیت‌شان را انجام دهند.

راهدار اضافه کرد: به طور کلی تشریفات گمرکی در کشورما بسیار طولانی است و فعالیت‌ گمرکات استاندارد سازی نشده و در همه جا یکنواخت نیست، درست است که سازمان گمرک تلاش کرده سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان اجرا کند اما این سیستم باعث استاندارد شدن فرایندها نشده است.  

مناطق آزاد زمینه قاچاق را فراهم کرده‌اند

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چقدر مشکلات ساختاری در گمرک در قاچاق کالا تاثیرگذار است، مطرح کرد: بخشی از مسئله قاچاق به گمرک مربوط می‌شود اما بخش دیگری از آن به ساختارهای اقتصادی بر می‌گردد. مسئله مهمی که در قاچاق کالا مطرح است ورود این کالاها به مناطق آزاد است، متاسفانه مناطق آزاد محلی شده‌اند برای ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی.

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی ادامه داد: استثنائاتی که به عنوان مناطق آزاد، ویژه یا بنادر آزاد قائل شده‌ایم باعث شده حجم زیادی کالا بدون سامان وارد کشور شود بدون آنکه ردیابی شوند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که مناطق آزاد به اقتصاد کشور خسارت می‌زنند و حتی به آن منطقه هم کمکی نمی‌کنند.  

راهدار تصریح کرد: مناطق آزاد باعث می‌شوند بسیاری از قیمت‌ها در آن منطقه افزایش پیدا کند و مردم آن منطقه در واقع سودی از منطقه آزاد نمی برند. همچنین مناطق آزاد به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مناسب نمی‌توانند باعث جذب سرمایه گذارخارجی شوند، متاسفانه مناطق آزاد هیچ سودی نداشته‌اند.