۰ نفر

ضرر و زیان میلیاردی ترکیه ناشی از کودتا

۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۴
کد خبر: 140444
ضرر و زیان میلیاردی ترکیه ناشی از کودتا

به دنبال کودتا شاهد افت شدید تعداد گردشگرهایی که به ترکیه سفر می‌کنند، هستیم. گروهی از آنها به علت ناآرامی و احتمال وقوع حوادث به ترکیه سفر نمی‌کنند و گروهی دیگر به دلیل تنش سیاسی از مسافرت به ترکیه خودداری می‌کنند.

از طرفی خود دولت ترکیه نیز 3 ماه وضع فوق‌العاده و هشدار امنیتی اعلام کرده است. در چنین شرایطی راه‌اندازی کمپینگ جذب گردشگر از سوی مقامات وزارت بازرگانی و اقتصادی ترکیه که در حال صورت گرفتن است نمی‌تواند کاری منطقی و اصولی باشد چون از طرفی با اعلام شرایط فوق‌العاده؛ نمایش تصویری ناآرام در شرایط بحران را شاهد هستیم و از سوی دیگر کمپینگ جذب گردشگری راه‌اندازی می‌شود.

بولنت تفنگچی وزیر اقتصاد ترکیه رسما اعلام کرد که بخش گردشگری ترکیه مواجه با مشکل است. بعضی از آمارها افت 16درصد از ورود گردشگری را به‌صورت کلی اعلام می‌کنند اما در بعضی مناطق ویژه گردشگری چون آنتالیا، آنالیا، بادروم این رقم بالاتر از 70درصد است در حالی که بیش از250 هتل 5 ستاره فقط در آنتالیا وجود دارد و با احتساب ارقام سرمایه‌گذاری و هزینه‌های سربار روزمره ضرروزیان وارده به گردشگری و خدمات جانبی آن در شرایط حاد قرار دارد.

تفنگچی از مردم می‌خواهد که کمک کنند گردشگری به روال عادی برگردد اما بازگشت به شرایط قبل از کودتا و حتی قبل از سقوط هواپیمای روسیه زمانبر خواهد بود چون که هر دو حادثه کودتا و بحران روابط ترکیه و روسیه به‌طور متواتر انجام شد. گرچه به ظاهر رابطه با روسیه بعد از عذرخواهی اردوغان از حالت سردی خارج و به طرف بهبود روابط پیش می‌رود اما ایجاد کمپین‌های هنری، ورزشی، تجارت و سیاستمداران در مناطق گردشگری ترکیه حتی اگر کمک‌کننده باشد لزوما این کمپینگ بعد از گذشت سه ماه زمان اعلام شده توسط اردوغان باید صورت می‌گرفت.

ترکیه در شرایط حساس و بحران گردشگری و تجاری است. بر اساس گفته مقامات رسمی بیش از 100 میلیارد دلار ضرر و زیان اقتصادی از 15جولای تا امروز صورت گرفته است و به‌عبارت روشن‌تر هر روز حدود 5میلیارد دلار به خاطر وضعیت این کشور ضرر به ترکیه وارد می‌شود.

* دبیرکل شورای بازرگانی ایران و ترکیه