۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

«اپ استور» همچنان خارج از دسترس/ آیا اپل به اعمال محدودیت نسبت ایرانی‌ها ادامه می‌دهد؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۲۷
کد خبر: 258875
«اپ استور» همچنان خارج از دسترس/ آیا اپل به اعمال محدودیت نسبت ایرانی‌ها ادامه می‌دهد؟

روز گذشته دسترسی ایرانی ها بار دیگر به برخی از خدمات شرکت اپل از جمله اپل استور قطع شد و کاربران این شرکت برای دسترسی به این خدمات ناچار به استفاده از VPN ونرم افزارهای فیلترشکن بودند.

اقتصاد آنلاین-محمد ممتازپور؛ این اختلالات تا به لحظه نگارش این گزارش کماکان ادامه دارد؛ اما گفته می‌شود که درحال حاضر بعضی کاربران می توانند بدون نیاز به فیلترشکن و به طور مستقیم به این خدمات شرکت اپل دسترسی داشته باشند.

شرکت گوگل نیز چند ماه پیش بعضی از خدمات خود برای ایرانیان را به بهانه تحریم های آمریکا محدود کرد و در حال حاضر دسترسی با IP ایران به این خدمات مقدور نیست. اما دلیل این محدودیت ها چیست و آیا واقعا شرکت های بزرگ فناوری مجبور به بستن خدمات خود روی ایرانی های هستند؟

یاشار درخشان کارشناس فناوری اطلاعات در این باره به اقتصادآنلاین می گوید : در حالت کلی هیچ شرکتی علاقه ندارد که دسترسی بخشی از کاربران را از خدمات خود قطع کند؛ چون با این کار سهمی از بازار رقابت را از دست خواهد داد و شرکت های دیگر این سهم از دست رفته را تصاحب می کنند.

وی افزود : به نظر می رسد محدودیت هایی که هر ازچندگاهی از سوی شرکت هایی مانند گوگل ، اپل و آمازون برای ایرانی ها اعمال می شود ناشی از فشار های سیاسی وارد شده بر آن ها است و باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر همه یا بیشتر محدودیت های اعمال شده از سوی شرکت های آمریکایی که در یکسال گذشته و بعد از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این کشور ایجاد شده است و شرکت های اروپایی و آسیایی هیچگونه تحریم جدیدی برای ایرانیان اعمال نکرده اند.

درخشان ادامه داد: به این نکته هم باید توجه داشت که این شرکت ها در تلاشند تا راه دسترسی خدماتی را به روی ایرانی ها ببندند که چندان برای ما کاربردی نیستند و بد نیست اعلام کنم که در حال حاضر بیش از 50 خدمات گوگل روی ایرانی ها مسدود است که بیشتر آن ها از جمله «اندروید پی» یا «ولت» اگر هم که مسدود نبودند در ایران کارایی نداشتند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با توجه به تعداد بالای کاربران ایرانی که از اپ استور استفاده می کنند چرا اپل دسترسی ایرانی ها را محدود کرده است؟ گفت: هنوز هیچ بیانیه و یا خبر رسمی از سوی اپل درباره این موضوع اعلام نشده است و شاید این کار تنها اختلالی بوده که از سوی سرورهای اپل به وجود آمده و به زودی برطرف شود.

وی افزود : اگر محدودیت ایجاد شده ادامه دار باشد مطمئنا اپل در ایران سهم زیادی از دست خواهد داد و با توجه به حضور پررنگ رقبایی مثل سامسونگ ، چنین اتفاقی خوشایند مدیران این شرکت نخواهد بود.

اما علی هنردوست برنامه نویس رایانه ای، نظر متفاوتی دارد و محدودیت های گوگل و اپل را ایجاد موانع پیشروی توسعه دهندگان و برنامه نویسان ایرانی عنوان می کند.

 به گفته این برنامه نویس محدودیت های ایجاد شده، توانسته کار را برای برنامه نویسان سخت تر کند و طراحان نرم افزار برای ادامه کار خود در برخی مواقع مجبور به دور زدن محدودیت های اعمال شده هستند که این کار زمان بر است و روند طراحی نرم افزار را آهسته می کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با امضای توافق هسته ای، تحریم ها برای برنامه نویسان ایرانی حذف شده است؟ گفت : تا حد زیادی تحریم هایی که پیش از آن بود برطرف شده است وبرنامه نویسان ایرانی در حال حاضر دسترسی به خدمات زیادی پیدا کرده اند؛ اما یکی از مهمترین موانعی که همچنان وجود دارد محودیت شبکه بانکی بین المللی برای ایرانیان است که هنوز پابرجا بوده و این معضل مانعی برای ورود نرم افزار‌های رایانه ای، اپلیکیشن ها و بازی های ایرانی به بازار های جهانی است.

هنردوست درباره محدودیت های ایجاد شده از سوی اپل نیز گفت: چند ماه پیش نیز چنین اتفاقی افتاده بود که بعد از مدتی برطرف شد و به نظر نمی رسد این محدودیت ها ادامه دار باشد چون اگر اینطور باشد شرکت اپل بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد و بدون شک فروش دستگاه های اپل مثل آیفون در ایران روند کاهشی به خود خواهد گرفت.