۰ نفر

۲۵ هزار گوشی قاچاق قطع شد

تسهیلات ویژه برای برخی دارندگان آیفون

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۴۸
کد خبر: 246498
تسهیلات ویژه برای برخی دارندگان آیفون

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به رفع اشکال طرح رجیستری گفت: شکایاتی در اجرای این طرح از سوی مردم دریافت کردیم که برای رضایت مردم، تسهیلات ویژه‌ و در ثبت شناسه گوشی برخی دارندگان گوشی غیرقانونی در نظر گرفته شد.

حسین فلاح جوشقانی امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح ثبت شناسه تلفن همراه (رجیستری) اظهار داشت: طرح رجیستری گوشی‌ و تبلت‌های اپل از 14 آذر آغاز شد و قطع گوشی‌های غیرقانونی این برند از 17 دی‌ماه شروع شد که 2 تا 3 روز نیز بیشتر به دارندگان گوشی‌های غیرقانونی برای فعال‌سازی مهلت دادیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وی گفت: در حال حاضر حدود 25 هزار گوشی قطع شده است، بقیه نیز طبق نوبت اعلامی قطع خواهند شد و به طورکلی حدود 70 تا 80 هزار گوشی غیرقانونی در شبکه دیده شده‌اند.

وی با بیان اینکه اشکالاتی در سیستم رجیستری وجود داشت که با گذشت زمان، مشکلات طرح به مرور در حال مرتفع شدن است، گفت: شکایاتی به سامانه 096366 از طرف مردم ارسال شده بود که این گزارش‌ها بررسی و به اغلب آنها ترتیب اثر داده شد، تا رضایت مردم حاصل بیش از پیش حاصل شود.

وی ادامه داد: برای کسانی که اظهار می‌کردند در روز 13 آذر گوشی خود را روشن کرده‌اند، یا ادعا کرده‌اند تسهیلاتی قرار داده‌ایم که گوشی آنها در سیستم ثبت شد، همچنین برخی اعلام می کردند که گوشی را تعمیر کرده‌اند که بعداز برخی تعمیرات که برد سیستم عوض می‌شود، شماره سریال گوشی عوض خواهد شد یا گوشی مشمول گارانتی بوده و گوشی جدیدی تحویل مشتری داده شده است که برای این افراد نیز پس از تحویل مستندات و تعویض گوشی تعداد زیادی از مشکلات برطرف شده‌اند.

وی گفت: همچنین شکایت‌هایی از سوی مسافران درباره ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه گمرک دریافت کردیم که اکنون سامانه گمرک برای گوشی‌های مسافری، یک هفته است که راه‌اندازی شده و مسافران می‌توانند تا یک ماه گوشی خود را در این سامانه ثبت کنند. در سامانه گمرک تمامی حقوق مسافران رعایت می‌شود که به دلیل اینکه هنوز سامانه سمت اپراتورها با سامانه وزارت صنعت برخط نشده، یک یا دو روز ثبت اطلاعات گوشی در شبکه اپراتوری زمان می‌برد.

وی گفت: در نتیجه اجرای طرح رجیستری تا الان که فقط چند مدل گوشی مشمول طرح شدند، واردات قانونی آیفون از کمتر از 5 درصد به بیش از 70 درصد رسیده و حتی در برندهای خارج از طرح، رشد چشمگیر 3 تا 4 برابری را شاهد بودیم که این موضوع نشان می‌دهد طرح در مسیر درستی است و فقط باید اصلاحات لازم انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر در چند مدل گوشی که از نظر تعداد کمتر از 10 درصد در بازار سهم داشتند اما ارزش مالی آنها به 18 درصد می‌رسید اجرا شده و مابقی گوشی‌های آسیایی از سه برند ال‌جی، سامسونگ و هوآوی به تدریج مشمول طرح می‌شوند به طوری که تا پایان سال هیچ برندی خارج از رجیستری نباشند و تا 14 بهمن نیز یک برند جدید را از این سه اصل برند اشاره شده مشمول رجیستری خواهیم کرد.

وی گفت: همکاران وزارت صنعت زمانی یک بازه زمانی را مطالبه کردند که به آمادگی بیشتری در سامانه برسند و فاصله زمانی اعلام چند مدل باقی مانده، زودتر از پایان سال خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به سهم زیاد سه برند اعلام شده در بازار موبایل ایران در این مرحله ریسک مشمول کردن یکی از این سه برند با توجه به آمادگی طرح، زیاد نیست، گفت: در هر مرحله این ریسک وجود داشت و اگر می‌خواستیم بترسیم اصلا نباید این طرح را اجرا می‌کردیم، نگران نیستیم و با تمام توان طرح را اجرا خواهیم کرد زیرا معتقدیم به نفع دولت و مردم است، قاچاق در هر بازاری پسندیده نیست به ویژه در بازار 12 میلیارد تومانی موبایل.

وی گفت: براساس آمادگی سامانه جلو می‌رویم و یک گروه و پیمانکار حرفه‌ای داریم که به سرعت اصلاحات احتمالی موردنیاز را انجام می‌دهد.

وی در واکنش به فعال شدن تعداد زیادی از گوشی‌ها در آخرین روزهای مشمول شدن یک برند گفت: طبق گزارش‌ها، فعال شدن گوشی‌های قاچاق در آخرین روز مهلت قانونی، رشد داشته اما خیلی محسوس نیست که خیلی نگران آن باشیم.