۰ نفر

کوتاهی دستگاه‌ها، اجرای دولت همراه را زمان‌بر کرد

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۶
کد خبر: 238183
کوتاهی دستگاه‌ها، اجرای دولت همراه را زمان‌بر کرد

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد برخی دستگاه های اجرایی در زمینه ارائه خدمات خود در سامانه دولت همراه کوتاهی می کنند و در نتیجه، این خدمت مقداری با تاخیر روبرو شده است.

«رضا باقری اصل» امروز (یکشنبه )  افزود: هنوز برخی دستگاه های اجرایی برای ارائه سرویس های خود بر زیرساخت دولت همراه اعلام آمادگی نکرده اند؛ درحالی که زیرساخت از مدت ها پیش آماده شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: برخی دستگاه ها نیز می خواهند سرویس های خود را آنگونه که خود طراحی کرده اند در این زیرساخت قراردهند؛ درحالی که باید از چارچوب ها و ضوابط سازمان فناوری اطلاعات پیروی کنند اما این دستگاه ها به این تبعیت تمایلی ندارند.

باقری اصل برداشت غلط از معماری فناوری اطلاعات کشور را یکی از دلیل های بی انگیزگی سازمان ها در تبعیت از سازمان فناوری اطلاعات ایران دانست و اضافه کرد: همه دستگاه ها باید از فرمول سازمان فناوری پیروی کنند تا هرچه زودتر خدمات دولت همراه برای همه مردم ایران قابل دسترسی باشد.

** سرویس های ضروری برای عمومی سازی دولت همراه

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد حدود 60 سرویس در این سامانه آماده ارائه است و باید چند سرویس مهم دیگر بر زیرساخت دولت همراه قرار گیرد تا بتوان آن را فراگیر کرد.

این مسوول یکی از این خدمات را سامانه طرح ثبت گوشی تلفن همراه (رجیستری) عنوان کرد که بزودی در چارچوب سامانه دولت همراه خدمت رسانی می کند.

وی یکی دیگر از سرویس های مورد نیاز را سرویس ترکیبی بیمه و سلامت برشمرد که قرار است طرح آزمایشی آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته های آتی در شهر بابلسر رونمایی شود.

باقری اصل افزود: این سرویس ترکیبی در زمینه استحقاق درمان است که با همکاری بیمه سلامت ایرانیان و بیمه تامین اجتماعی بزودی اجرایی شود.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران یکی دیگر از این سرویس ها برای استقرار در زیرساخت دولت همراه گیرد را سامانه یکپارچه صدور مجوزها اعلام کرد و گفت: اگر هرکدام از این سرویس ها بر زیرساخت دولت همراه آماده نشود بهره برداری عمومی از آن را به تاخیر می افتد.

وی یکی دیگر از سرویس هایی که باید در زیرساخت دولت همراه قرار گیرد را سامانه کارپوشه ملی ایرانیان دانست و ادامه داد: قرار است این هفته حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، با دعوت از خبرنگاران نحوه عملکرد آن را به اطلاع اصحاب رسانه برساند.

باقری اصل سامانه کارپوشه ملی ایرانیان را مهمترین رکن در سامانه دولت همراه دانست که باید هرچه زودتر در این زیرساخت قرار گیرد.

به گفته وی، تلاش می شود هرچه زودتر این سرویس ها در زیرساخت دولت همراه قرارگیرد و تا پیش از دهه فجر اعلام عمومی شود.

وی تاکید کرد سامانه دولت همراه که در آخرین روزهای کاری دولت یازدهم رونمایی شد اکنون فعال شده و برخی خدمات آن برای عده ای خاص قابل دسترسی است.

سامانه دولت همراه امکان دسترسی به خدمات دستگاه های دولتی بدون مراجعه به آنها را در تلفن همراه فراهم می کند؛ فقط باید برنامه نرم افزار آن را از تارنمای mob.gov.ir نصب یا کد دستوری#4* را وارد کرد.