۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اجرای کامل رجیستری در نیمه آذر/ آزمون سخت آقای آذری جهرمی

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۸:۲۸
کد خبر: 235479
اجرای کامل رجیستری در نیمه آذر/ آزمون سخت آقای آذری جهرمی

فاز دوم طرح رجیستری موبایل که قرار است از روز سه‌شنبه هفته‌ جاری عملیاتی شود ، بازار تلفن‌همراه را با نوسانات شدیدی مواجه کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، براساس گفته‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، در فاز دوم طرح رجیستری که از 14 آذرماه آغاز می‌شود  تمامی موبایل‌های وارداتی تنها با ثبت شماره سریال در شبکه ارتباطی کشور قادر به فعالیت هستند و قرار است این طرح به طور مرحله‌ای برای تمامی برند‌های موبایل عملیاتی شود که در مرحله اول محصولات اپل مورد هدف قرار گرفته‌اند.

این طرح مانند بسیای از طرح‌های دیگر مخالفانی دارد که معتقدند زیرساخت‌های مناسبی برای اجرای آن وجود ندارد.

علاوه بر این نگرانی‌هایی از افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار وجود دارد. همین نگرانی‌ها باعث بالا رفتن قیمت‌ها در بعضی از مدل‌ها پیش از  اجرایی شدن رجیستری شده است که محصولات اپل در راس این نوسانات قیمتی قرار دارند.

به گفته فعالان بازار اگر طرح رجیستری در روز‌های آتی اجرایی شود ، برند‌های دیگر را نیز دست‌خوش تغییرات قیمتی خواهد کرد و همه موبایل‌ها 10 تا 20 درصد گران می‌شوند.

البته ناگفته نماند که دو هفته پیش وزیر ارتباطات به مردم این اطمینان را داد که قیمت‌ها در بازار تلفن همراه تغییرات چندانی نخواهد کرد و شاید با افزایش مقطعی قیمت‌ها برای مدتی مواجه باشیم.

یکی از واردکنندگان قانونی تلفن همراه درباره افزایش قیمت‌ها طی چند روز اخیر به اقتصادآنلاین می‌گوید: کوچکترین خبری در بازار محصولات آی‌تی ، قیمت‌ها را با نوسان مواجه می‌کند و بازار موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی که نخواست نامش فاش شود معتقد است اگر اجرای طرح رجیستری با موفقیت اجرا شود در بهترین حالت حداقل تا پایان سال شاهد کاهش واردات خواهیم بود و این موضوع بازار را با کمبود کالا مواجه خواهد کرد.

به گفته این واردکننده پس از اجرا شدن طرح رجیستری احتمال سواستفاده فروشندگان و حتی واردکنندگان از وضعیت بازار وجود دارد و شاید شاهد احتکار دوباره موبایل‌ها به ویژه در محصولات اپل باشیم.

فرامرز پورکاظم یکی از فروشندگان بازار درباره میزان نوسانات محصولات اپل به اقتصاد آنلاین می‌گوید: از چهارشنبه گذشته که خبر اجرای طرح رجیستری منتشر شد انواع مدل‌های آیفون با رشد قیمت مواجه شدند و طی این چند روز در برخی از مدل‌های آن شاهد رشد 250 هزار تومانی قیمت بودیم.

به گفته این فعال بازار همیشه محصولات اپل بیشترین نوسانات قیمتی را دارند و خبر اجرای رجیستری روی این برند توانسته بیش از پیش روی قیمت انواع آیفون تاثیر گذارد.

وی درباره میزان استقبال مشتریان از محصولات اپل طی چند روز اخیر می گوید: همیشه با بالا رفتن قیمت‌ها بازار رونق پیدا می‌کند؛ اما این بار چون موضوع  اجرای طرح رجیستری روی این برند خاص مطرح است، طبیعتا شاهد هجوم بیشتر مردم برای خرید این محصولات هستیم که این موضوع نیز روی قیمت اثرگذار بوده است.  

بدون شک مصرف کنندگان نهایی بیشترین نگرانی را از افزایش قیمت‌ها دارند و این موضوع یکی از عوامل افزایش خریداران و در نهایت نوسانات قیمتی طی چند روز اخیر بوده است.

رامین فلاحتی یکی از مشتریانی که برای خرید آیفون به بازار آمده بود درباره روند افزایشی قیمت‌ها طی چند روز اخیر می‌گوید: من احتیاج مبرمی به موبایل جدید ندارم؛ اما می دانم که اگر قیمت‌ها بالا رود به این سادگی‌ها پایین نمی‌آید و چون به محصولات اپل عادت کرده‌ام ترجیح می‌دهم تا یک موبایل آیفون بخرم و کنار بگذارم و بعد از آن استفاده کنم.

وی درباره تاثیر اجرای طرح رجیستری می‌گوید: به نظر من این طرح اگر با موفقیت اجرا شود قیمت‌ها را افزایش خواهد داد و دود آن تنها در چشم مصرف‌کنندگان خواهد رفت.

به گفته فلاحتی بهتر است راه‌های دیگری جایگزین اجرای طرح رجیستری شود و بهتر است از کشور‌ها دیگر که در زمینه قاچاق تلفن همراه موفق عمل کرده‌اند الگو برداری شود و من فکر نمی‌کنم طرحی مثل رجیستری در کشور‌های دیگر به این شکل اجرا شود.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا رجیستری می‌تواند بدون آنکه تاثیر منفی روی بازار بگذارد با موفقیت اجرا شود و یا مثل بسیاری از طرح‌های دیگر مردم از عملیاتی شدن آن ضربه خواهند خورد و در نهایت سفره سواستفاده کنندگان بازار بزرگتر و سفره مردم کوچک‌تر خواهد شد؟

اعتماد مسئولان ارتباطی به زیرساخت‌ها

طرح رجیستری تلفن همراه سرانجام پس از سال‌ها کش و قوس  روز سه شنبه هفته جاری اجرایی خواهد  شد  و قرار است  به طور مرحله‌ای ، تمام برندهای موجود در بازار ایران را دربرگیرد.

فاز نخست این طرح 28 مهرماه سال جاری به طور آزمایشی و به منظور مانیتورینگ واردات چند برند اجرایی شد که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرای آن با موفقیت کامل همراه بوده است.

ناگفته نماند که اجرای ثبت شماره سریال موبایل همراه  یا همان رجیستری ، برای نخستین بار در سال 85 اجرایی شد که تنها چند روز دوام آورد و راه‌های دور زدن آن کشف و به سرعت  در میان واردکنندگان غیرقانونی رواج یافت که این مسئله توانست طرح را به ورطه نابودی بکشاند و آن را متوقف کند.

بنابر  گفته  رئیس مجمع وارد کنندگان تلفن همراه ، بازار ایران به طور سالانه نیازمند واردات 12 میلیون موبایل است که یعنی باید به طور روزانه بیش از 32 هزار موبایل وارد کشور شود تا میزان عرضه و تقاضا با هم همخوانی داشته باشد.

بر اساس آمارهای اعلامی حدود 90 درصد موبایل‌های موجود  در بازار کشور، از راه‌های غیرقانونی  و بدون پرداخت عوارض و هزینه‌های گمرکی  وارد کشور می شود که این موضوع آسیب زیادی را به اقتصاد کشور و البته تولیدکنندگان داخلی تلفن همراه  وارد خواهد کرد.

حالا سوال اینجاست که آیا طرح رجیستری که قرار است بعد از 11 سال دوباره اجرایی شود ، می تواند جلوی این معضلات را بگیرد؟ و آیا شبکه‌های تلفن همراه و زیرساخت‌های کشور آمادگی اجرای موفق این طرح را دارند یا خیر؟

خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران دراین باره به اقتصادآنلاین می گوید: بدون شک اجرای رجیستری تاثیر مثبتی روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت و امیدوارم این طرح با موفقیت برای همه برند‌ها اجرایی شود.

به گفته وی برای اجرای این طرح از نظر زیرساختی مشکلی وجود ندارد و به نظر می‌رسد تدابیری که برای اجرای رجیستری اندیشیده شده است می تواند پاسخگوی مقدار واردات باشد.

اما در سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز زیرساخت‌ها برای اجرای رجیستری آماده نیست و ممکن است این طرح برای بار دوم با شکست مواجه شود.

مسعود ترابی فر کارشناس شبکه‌های مخابراتی در این باره به اقتصاد آنلاین می‌گوید:  حجم بالایی از موبایل‌ها، روزانه برای اولین بار در شبکه همراه کشور فعال می‌شود که این تعداد می‌تواند در صورت ثبت شماره سریال موبایل‌ها  اختلالاتی را به وجود آورد.

به گفته این کارشناس، کشور ما هنوز در بسیاری از موارد با مشکل فقدان زیر ساخت مناسب روبه‌رو است که این مشکل در حوزه مخابراتی بیش از سایر بخش‌ها دیده می‌شود.

ترابی‌فر معتقد است که برای اجرای طرح رجیستری نیاز به سخت‌افزار‌های خاصی مثل سرور‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای قدرتمندی است که باید بدون کوچکترین اختلالی وظایف خود را انجام دهند.

وی می‌افزاید: حتی بزرگترین شرکت‌ها دنیا نیز برای اجرای پرو‌ژه‌های بزرگ خود چند ماه آن را برای کاربران محدود به طور آزمایشی امتحان می‌کنند و کم‌کم آن را برای تمامی کاربران خود اجرایی می‌کنند.

این کارشناس شبکه‌های مخابراتی می گوید: البته امیدوارم که طرح رجیستری بدون کوچکترین مشکلی به اجرا درآید؛ اما به نظر من راه‌های دیگری برای مبارزه با قاچاق موبایل وجود دارد که شاید ریسک کمتری داشته باشند و بتوانند به طور 100 درصد جلوی واردات غیرقانونی را بگیرند.

ترابی‌فر پایین آوردن تعرفه واردات را یکی از این راه‌ها ذکر می‌کند و معتقد است اگر نرخ تعرفه‌ها کم شود دیگر برای قاچاقچیان صرف ندارد که محصولات را از مبادی غیرقانونی وارد کشور کنند و حاضر به  پرداخت هزینه‌های گمرکی خواهند شد.

همانطور که گفته شد فاز دوم طرح رجیستری سه شنبه همین هفته اجرایی خواهد شد باید دید که می‌تواند میزان واردات غیرقانونی موبایل را به صفر برساند و یا مانند سال‌های گذشته بعد از صرف هزینه‌های هنگفت، شکست دیگری را تجربه خواهد کرد؟