۰ نفر

ممنوعیت ثبت برخی دامنه‌های اینترنتی

۳ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۰۱
کد خبر: 233539
ممنوعیت ثبت برخی دامنه‌های اینترنتی

بر اساس ضوابط و قوانین، ثبت دامنه با نامهای ایران، اسامی استانها، شهرستان‌ها و شهرها و کد آنها ممنوع است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در صورتی که دامنه‌ای که در حال ثبت آن هستید مشابه یا مربوط به مؤسسه یا شرکت خاصی بوده و یا به دلیل نقص حقوق ثبتی آنها مغایرت با قوانین جمهوری اسلامی داشته باشد، پس از ثبت دامنه توسط شما، وضعیت دامنه (Status) به حالت In Progress در آمده و ایمیلی با مضمون زیر برای شما ارسال می‌شود:

ثبت این دامنه ممکن است مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و ناقض حقوق ثبتی دیگران باشد. لازم است در این رابطه به مواد ۶۶ و ۷۶ قانون تجارت الکترونیک که در شماره ۱۷۱۶۷ روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، مورخ۱۳۸۲/۱۱/۱۱، به چاپ رسیده است توجه داشته و نیز از مقررات حل اختلاف ثبت دامنه مندرج در وبگاهwww.nic.ir آگاه باشید.

در صورتی که مصر هستید دامنه مربوطه را ثبت کنید، با توجه به قوانین مربوطه مورد اشاره، کافی است در پاسخ به ایمیل مربوطه بنویسید: از مقررات اطلاع کامل دارید و هرگونه مسئولیت حقوقی در قبال ثبت و استفاده از این دامنه را قبول می‌کنم. توجه داشتید باشید با این وجود این دامنه ممکن است در آینده مشمول قوانین مذکور گردد.

همچنین در صورتی که برای دامنه‌ای که مشابهت با نام خاص یا شرکتی داشت شرایط فوق پیش نیاید و یا دامنه مربوطه پیش از تأسیس، یا ثبت رسمی‌ شرکت مذکور توسط شما ثبت شده باشد، آن شرکت یا مؤسسه نمی‌تواند مدعی دامنه مربوطه شده مگر آن که ثابت شود دامنه مذکور در جهت سوء استفاده یا ضرر مالی به شرکت مذکور ثبت گردیده است.

اما در صورتی که دامنه‌ای که می‌خواهید ثبت کنید شباهت با نام شرکت یا مؤسسه‌ای را داشت و یا از ظاهرا آن بر می‌آمد که ممکن است این دامنه مورد دعوای شرکتی قرار گیرد، در صورتی که نام دامنه ایرانی بوده و شرکت مربوطه نیز در ایران باشد، ممکن است از سوی مرکز رسمی ثبت دامنه ایمیلی با مضمون وضعیت فوق برای شما ارسال گردد.

اجازه ثبت دامنه‌های مربوط به مؤسسات، شرکت‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و...

اما در صورتی که یک مؤسسه، شرکت، اداره یا سازمان، دانشگاه و... سفارش ثبت دامنه درجه درجه ۳ را به شما می‌دهد، ضمن رعایت قوانین فوق در مورد دامنه‌های درجه سه (مجوزهای لازم در این زمینه) لازم است از طرف آن موسسه یا سازمان نامه‌ای رسمی در سربرگ آن مؤسسه و با مهر و امضاء آن مؤسسه به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی - واحد ثبت دامنه به نشانی تهران، ضلع جنوبی میدان شهید باهنر (نیاوران) مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، ساختمان ثبت دامنه یا شماره فکس ۲۲۲۹۵۷۰۰ (۰۲۱) و یا ایمیل info [at] nic [dot] ir با ارسال کرده و شما را به عنوان نماینده جهت ثبت دامنه معرفی کند تا مجوز لازم به شما برای ثبت یا تأیید دامنه داده شود.

قوانین و مقررات ثبت دامنه‌های درجه یک و درجه دو تحت پسوند ir به شرح زیر است:

شرایط ثبت دامنه با پسوند ir. :

حداقل طول دامنه سه حرف و حداکثر ۶۳ حرف است. تنها استفاده از حروف انگلیسی و ارقام و نشانه (-) مجاز است.

در صورت تمایل به ثبت نام دامنه‌ها با مفهوم مذهبی خاص مجوز کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نیاز است.

ثبت دامنه هایی که تداعی کننده فعالیت‌های غیرقانونی و اعمال مغایر با قوانین به کلی ممنوع است. همچنین ثبت دامنه با نام پسوندهای عمومی مانند: aero, arpa, biz, com, coop, edu, gov, info, int, mil, museum, name, net, org ,pro هم ممنوع اعلام شده است.

از سوی دیگر ثبت دامنه با نام های مرتبط با اینترنت هم جزو موارد ممنوع بوده و جهت مشاهده فهرست آنها میتوان از طریق سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در بخش قوانین و مقررات اقدام کرد.

اما ثبت دامنه با نامهای ایران، اسامی استانها، شهرستان‌ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد. ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است و ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی ۱۰ رقمی جهت ثبت دامنه الزامی است.

شرایط ثبت دامنه با پسوند co.ir. هم به این صورت است که کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. در این باره صادق است. این دامنه مخصوص شرکتهای تجاری ثبت شده بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت الزامی است.

اما درباره شرایط ثبت دامنه با پسوند ac.ir. هم کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق بوده و این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی است.

هممچنین شرایط ثبت دامنه با پسوند id.ir. که این دامنه مخصوص اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی است هم با قوانین مندرج در بخش دامنه ir. سنجیده می‌شود.

درباره شرایط ثبت دامنه با پسوند net.ir. که مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی است و شرایط ثبت دامنه با پسوند gov.ir. که مخصوص بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه های جمهوری اسلامی بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی است و شرایط ثبت دامنه با پسوند org.ir. که مخصوص شرکتهای غیرانتفاعی، انجمن‌های علمی، موسسات بین‌المللی ثبت شده و ... بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی هم کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.