۰ نفر

ورود زنان خاورمیانه به عرصه‌های جهانی فناوری کلید خورد

۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 207232
ورود زنان خاورمیانه به عرصه‌های جهانی فناوری کلید خورد

برای شش دختر افغان که در المپیک جهانی روباتیک شرکت کردند لحظات سختی سپری شد. ولی زمانی که رقابت آنها با 162 تیم بین‌المللی آغاز شد برای نخستین بار نشان دادند که این کشور هم می‌تواند در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته پیشی بگیرد.

این گروه صبح روز دوشنبه گذشته در واشنگتن امریکا حاضر شدند و به‌عنوان نخستین گروه روباتیک افغانستان در عرصه بین‌المللی نشان دادند که تا چه اندازه می‌توانند بدون حمایت‌های مالی و پیشرفت‌های تکنولوژیک در این زمینه گام بردارند و با تلاش‌های شخصی، توانایی‌های خود را به بهترین شکل نمایش دهند.

افغانستان روباتیک

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در این دوره از رقابت‌های گروه روباتیک، افغانستان موفق شد به بخش «نخستین چالش جهانی» راه پیدا کند. در این بخش تمامی تیم‌های حاضر که از سراسر جهان گرد هم آمده‌اند آخرین توانایی‌ها و دستاوردهای خود در عرصه روباتیک را به نمایش می‌گذارند و با روبات‌هایی که ساخته‌اند سعی می‌کنند سریع‌تر از رقبا توپ‌هایی که در میدان پخش شده‌اند را گزینش و جمع‌آوری کنند.

دختران افغان که به این دوره از مسابقات جهانی راه یافتند بین 14 تا 16 سال سن داشتند و سرانجام توانستند خود را به‌عنوان آخرین تیم حاضر در این رقابت معرفی کنند. چند دقیقه پیش از آنکه رقابت آغاز شود یکی از کابل‌های اصلی مربوط به روبات آنها از کار افتاد و مشکل بزرگی را ایجاد کرد. دختران جوان که با این اتفاق بسیار عصبی شده بودند بسیار تلاش کردند تا در کوتاه‌ترین زمان بتوانند این کابل را عوض کنند. آنها سپس موفق شدند در کنار تیم‌هایی از کشورهای استونی و گابون، با تیم‌های حاضر از کشورهای باربادوس، جمهوری دومینیکن و غنا وارد رقابت شوند.خراب شدن این کابل مهم‌ترین مانعی بود که می‌توانست باعث شود دختران افغان از ادامه مسابقه دست بکشند و کناره‌گیری کنند. این اتفاق در حالی صورت گرفت که یکی از افراد اصلی گروه روباتیک افغانستان پس از دو بار تلاش برای گرفتن روادید امریکا و شرکت در مسابقات با پاسخ منفی سفارت این کشور مواجه شد و نتوانست همراه با این گروه در مسابقه حضور یابد و در این مورد حساس به آنها کمک کند. در حالی که دختران افغان نگران خرابی روبات خود بودند ده‌ها دوربین به همراه خبرنگاران بین‌المللی فعالیت آنها را در مرکز نمایشگاه‌های DAR واشنگتن که تنها چند خیابان تا کاخ سفید فاصله دارد، رصد می‌کردند. با همه این مشکلات، آنها تصمیم گرفتند در مسابقه حاضر باشند و به تلاش خود ادامه دهند.

نخستین مشکلی که برای دختران جوان پیش آمد این بود که برای ساخت روبات خود نیاز به برخی قطعات اولیه داشتند که به دلیل مشکلات کشور خود نتوانستند آنها را از کشورهای خارجی تهیه کنند. در گام دوم این افراد برای گرفتن ویزا و آمدن به کشور امریکا با مشکل مواجه شدند و در پایان، زمانی که در عرصه رقابت حاضر شدند به دلیل عدم دسترسی به قطعات باکیفیت و پیشرفته متوجه شدند روبات‌شان خراب شده است. به هر حال، از زمانی که بخشی از قطعات اولیه به دست این گروه از دختران رسید تنها دو هفته زمان داشتند تا بتوانند روبات خود را تکمیل کنند و این مدت بسیار کمتر از دیگر گروه‌ها بود.

با وجود این «رویا محبوب» یکی از این افراد که مدیریت گروه روباتیک افغانستان را برعهده دارد و مدیرعامل «بنیاد شهروند دیجیتالی افغانستان» محسوب می‌شود اعلام کرد که تحت هر شرایطی در این مسابقه شرکت می‌کند و از همان ابتدا به اعضای گروه گفت آنها باید به جهانیان نشان دهند که کشورهای در حال توسعه هم می‌توانند در عرصه فناوری بهترین گام‌ها را بردارند.

خانم محبوب که این گروه را تشکیل داده و با آنها همکاری‌های گسترده انجام داده است در مصاحبه‌ای به خبرگزاری سی‌اِن‌اِن گفت که معتقد است توانایی‌های فناوری می‌تواند فرصت‌های بیشماری را برای زنان سراسر جهان ایجاد کند و به همین خاطر او و همکارانش قصد دارند در افغانستان این عرصه را توسعه دهند.

او گفت: «زندگی برای بسیاری از این دختران به خانواده، محیط پیرامون و جامعه محدود می‌شود. آنها مجبورند با سن کم ازدواج کنند، در خانه بمانند، مادر شوند و فرزند خود را بزرگ کنند. این فضا برای کار کردن در کنار یکدیگر و حل مشکلات روباتیک به آنها امکان می‌دهد تا به این نتیجه برسند که اتفاقات بزرگ‌تری هم خارج از این چارچوب وجود دارد و می‌تواند خوشبختی را به صورت متفاوت برای آنها رقم بزند.»

محبوب در ادامه صحبت‌ها به نحوه زندگی خود اشاره کرد و توضیح داد که تمرکز بر عرصه فناوری چگونه توانسته است شرایط او را تغییر دهد. او توضیح داد یکی از پناهندگان افغان بوده که در کشور ایران بزرگ شده است و نخستین آموزش‌های فناوری و روباتیک را هم در ایران فرا گرفته است. زمانی که او به سن نوجوانی رسید به کشور خود بازگشته است و سپس در یک شرکت فناوری مشغول به کار شده است.

محبوب گفت که فناوری باعث شد نگرش او به دنیا عوض شود و پنجره‌های بیشتری به سوی او باز شود. او پس از گذشت مدتی خود را با بزرگترین سرمایه‌گذاران افغان در ارتباط دید و بواسطه تلاش‌های فراوانی که انجام داد، هم‌اکنون ساکن نیویورک است تا در دانشگاه روباتیک این شهر تحصیلات خود را ادامه دهد.

او گفت: «ما به‌عنوان نخستین گروه روباتیک افغانستان می‌خواهیم به مردان جامعه خود بگوییم که زن‌ها می‌توانند آینده‌ساز باشند؛ به این شرط که فرصت‌های مناسب در اختیار آنها قرار گیرد و ابزارهای لازم برای پیشرفت در دسترس آنها باشد. آنها می‌توانند به مرور زمان دیدگاه خانواده خود را تغییر دهند و به همه مردان سرزمین خود نشان دهند که تا چه اندازه توانایی دارند.»

این شش دختر جوان افغان از زمانی که با خانم محبوب آشنا شدند دوره‌های تخصصی فراوان را پشت‌سر گذاشتند تا اصول اصلی و آکادمیک روباتیک را بیاموزند. ولی آنچه  بیش از همه روی این افراد تأثیر گذاشت، باور داشتن توانایی زنان برای حضور در عرصه جهانی فناوری بود.

«رودابه نوری» یکی از اعضای این گروه روباتیک گفت: «ما می‌خواهیم به‌عنوان بهترین دختران سرزمین خود معرفی شویم. ما قصد داریم کشور خود را به مکان بهتری برای زندگی، کار و تحصیل تبدیل کنیم.»

در حالی که سفر این گروه جوان به کشور امریکا به منظور شرکت در مسابقات جهانی روباتیک بود، ولی آنها توانستند در خلال این اتفاق خود را به جهانیان معرفی کنند. این دختران جوان موفق به ساخت روباتی شدند که می‌تواند در عرصه رقابت توپ‌های پلاستیکی رنگی را از یکدیگر تشخیص دهد و زمانی که فرمان لازم به او داده شد، در کوتاه‌ترین زمان توپ مورد نظر را جمع‌آوری کند. به هر حال، این نخستین باری است که یک گروه از کشور افغانستان در یکی از مسابقات جهانی فناوری حاضر می‌شود.