۰ نفر

محمود واعظی:

بازگشت ماهواره مصباح، منوط به نظر سازمان فضایی است

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۵۷
کد خبر: 173312
بازگشت ماهواره مصباح، منوط به نظر سازمان فضایی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ماهواره مصباح که به دلیل تحریم ها در ایتالیا مانده است، گفت: اکنون ماهواره هایی پیشرفته تر از مصباح داریم و بازگشت این ماهواره به کشور منوط به نظر متخصصان سازمان فضایی است.

«محمود واعظی» امروز (شنبه) در حاشیه امضای قرارداد ماهواره مخابراتی ناهید2 بین سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی افزود: ماهواره مصباح در دولت پیش به ایتالیا منتقل و آنجا با مشکل ناشی از تحریم روبرو شد و همانجا باقی ماند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، واعظی تاکید کرد اکنون اگر نظر متخصصان سازمان فضایی این باشد که با بازگشت این ماهواره می توان روی آن تحقیق بیشتری شود که کشور را یک گام به پیش ببرد، در این باره اقدام می شود.

عضو کابینه دولت یازدهم یادآوری کرد: بخش ماهواره های سنجشی ایران به دلیل راحت بودن دستیابی به فناوری های آن پیشرفت بهتری داشته است؛ به گونه ای که امید می رود تا پایان برنامه ششم توسعه بتوان یک ماهواره سنجشی بومی برای کشور ساخت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد قرارداد خرید ماهواره سنجشی وارد مرحله نهایی شده است و در هفته های آتی گشایش اعتباری (ال.سی) انجام می شود.

به گفته وی، اکنون برای خرید ماهواره مخابراتی نیز مذاکره با فرانسه و سایر کشورها ادامه دارد.

واعظی گفت: درباره ساخت ماهواره مخابراتی نیز کارها آغاز شده است و پس از پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید1 در سال آینده ارزیابی بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد باید به جایی رسید که ماهواره سنجشی و ماهواره مخابراتی بومی داشته باشیم تا همه مدیریت آنها دست ایران باشد.

به گفه وی، تاکنون بخش خصوصی به دلیل سنگین بودن سرمایه گذاری ها وارد بخش ماهواره نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بودجه اختصاص یافته امسال برای توسعه بومی سازی و خرید ماهواره سنجشی هزینه شده است.

عضو هیات دولت از تعیین بودجه ای نزدیک به پنج هزار میلیارد ریال برای توسعه این بخش و همچنین حفظ نقاط مداری در سال آینده خبر داد که در انتظار تایید مجلس شورای اسلامی است.

واعظی اعلام کرد همه اقدام ها برای پرتاب ماهواره صورت گرفته و حتی با مجموعه پرتاب کننده مذاکره شده است و تلاش می شود امسال یک پرتاب داشته باشیم.

قرارداد طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ناهید2 صبح امروز بین سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران در محل این پژوهشگاه امضا شد.