۰ نفر

رشد قدرتمند اقتصاد جهان، مهمترین عامل گرانی نفت

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۲
کد خبر: 273021
 رشد قدرتمند اقتصاد جهان، مهمترین عامل گرانی نفت

بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی بر این باورند که رشد قدرتمند اقتصاد جهان، مهمترین عوامل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی می باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازارهای نفتی این روزها شاهد نوسانات مثبت بهای نفت بوده است. بهای طلای سیاه بعد از یک دوره طولانی مدت سکون، به یکباره افزایش یافت. بهای نفت برنت لندن در روزهای گذشته به بیش از 80 دلار در هر بشکه رسید که این قیمت از نوامبر سال 2014 تاکنون بی سابقه بوده است.

کارشناسان و دلالان نفتی افزایش بهای نفت در روزهای گذشته را با چند عامل مرتبط می دانند که مهمترین آنها از سر گیری رشد قدرتمند اقتصاد جهان و تردیدهای ژئوپلیتیک است.

'هوانگ ژیلانگ' مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد کلان در موسسه مالی 'سونینگ' معتقد است که عامل نخست که سبب شد تا بهای نفت افزایش یابد رشد شدید اقتصاد جهان است.

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین المللی پول که ماه گذشته منتشر شد، رشد اقتصادی جهان که اواسط سال 2016 شروع شد شکلی گسترده تر و قدرتمند به خود گرفته است.

این نهاد مالی در گزارش خود پیش بینی کرد رشد اقتصادی جهان را به 3.9 درصد افزایش داد.

صندوق بین الملللی پول اعلام کرد که این افزایش با رشد سریع در منطقه یورو، ژاپن، چین، آمریکا و همه کشورهایی که سال گذشته رشد بیش از پیش بینی را تجربه کردند در ارتباط است.

رشد تولید ناخالص داخلی افزایش تقاضای جهانی نفت را به دنبال دارد. بر اساس آخرین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی، تقاضای روزانه نفت در جهان با یک و نیم میلیون بشکه افزایش به سطح بی سابقه 99 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است.

از سوی دیگر بی ثباتی در خاورمیانه در افزایش بهای نفت کاملا تاثیر گذار است. اوضاع در منطقه خاورمیانه از ماه آوریل رو به وخامت گذاشته است.

حملات هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه از یک سو، و از سویی دیگر خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران تاثیر بسزایی در افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی داشته است.

بسیاری از تحلیلگران می گویند، سقوط قیمت های نفت که از سال 2014 آغاز شد، اکنون به پایان رسیده و سطح قیمت ها به دلیل اخلال عرضه و افزایش تقاضای نفت به ویژه در آسیا رو به افزایش است.

کاهش تولید نفت اوپک و برخی کشورهای غیراوپک به رهبری روسیه و احتمال ایجاد اخلال در عرضه نفت خاورمیانه، ونزوئلا و آفریقا عامل اصلی روند صعودی قیمت های نفت است.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

روسیه و 9 تولیدکننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. براساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.