۰ نفر

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران؛

صفر شدن تهدید تحریم‌ها در تعمیرات نیروگاهی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۱۶
کد خبر: 271027
صفر شدن تهدید تحریم‌ها در تعمیرات نیروگاهی

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به اینکه سالانه 10 تا 12 هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی انجام می‌شود، گفت: پیشرفت ایران در تعمیرات نیروگاهی به حدی رسیده که تحریم‌ها و تهدیدها از طرف کشورهای صاحب تکنولوژی به صفر رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عین‌الله صالحی در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این شرکت که پایه‌های آن از دهه 60 گذاشته شد، ارائه خدمات کارشناسی و تعمیرات احداثی واحدهای نصب شده نیروگاهی است، گفت: از همان ابتدا که واحدهای نیروگاهی به ایران فروخته شد به هیچ عنوان با هدف انتقال دانش فنی و ساخت و بهره‌برداری صورت نگرفته است و کشورهای صاحب این تکنولوژی‌ها با این اقدام موافقت نمی‌کردند. 

وی افزود: با تشکیل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران انتقال دانش و بهره‌برداری و تعمیرات آرام آرام شکل گرفت، بنابراین شرکت‌های سازنده که همزمان با راه‌اندازی، نقش استعماری خود در خصوص شارژ و تأمین قطعات به کشور را تحمیل می‌کردند با پیشرفت این شرکت تمام این برنامه‌هایشان نقش بر آب شد.

صالحی با اشاره به اینکه وقتی در زمان بهره‌برداری از نیروگاه‌ها مشکلی برای یک قطعه رخ می‌داد این کشورها از سیاست جایگزینی قطعه نو استفاده می‌کردند، گفت: در دو دهه اخیر علی‌رغم اینکه هزینه رفت و برگشت قطعه و حتی بازگشت قطعه تعمیراتی به ایران ریسکش بالا می‌رفت شرکت تعمیرات نیروگاهی تلاش کرد تا با پیشرفت از دانش تعمیرات نیروگاهی به اهداف موردنظر کشور دست یابد. 

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اضافه کرد: با رشد ایران در زمینه تعمیرات نیروگاهی از انتقال ارز به کشورهای صاحب تکنولوژی جلوگیری و وابستگی‌ها کاهش یافت به طوری که در حال حاضر به طور کامل می‌توانیم تمام قطعات نیروگاهی را در ایران اورهال کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمام پرسنل تعمیرات نیروگاهی ایران با داشتن تجربه و تعهد بدون ادعا فعالیت می‌کنند و به نوعی اعتماد به نفس مسئولان را در تصمیم‌گیری به گوش جامعه می‌رسانند، گفت: پس اهمیت ساخت و تعمیرات قطعه و توربین‌های نیروگاه‌ها در اینجا مشخص می‌شود که در حال حاضر با وجود تحریم‌ها ایران برگ برنده‌ای حتی در کنار کشورهای صاحب تکنولوژی دارد. 

صالحی ادامه داد: در طول دو دهه اخیر که تحریم‌ها شرایط را سخت کرده بود، ایران از لحاظ کیفیت کار تعمیرات نیروگاهی به جایگاهی رسیده که به یک برند بین‌المللی تبدیل شده است و تمام این خدمات و کارهای کارشناسی با رعایت استاندارهای علمی بین‌المللی مربوطه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به اینکه هزینه کارهای تعمیراتی و نگهداری واحدهای تولید برق به مراتب کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در گذشته که یک توربین برای تعمیرات به خارج فرستاده می‌شد علاوه بر تحمیل هزینه‌های ارزی به کشور وابستگی ایران به این کشورها را افزایش می‌داد و حتی ممکن بود همان توربین تعمیراتی دیگر به کشور باز گردانده نشود.

وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته شاید نصب پره‌ها و توربین‌ها هم انحصاری بود، گفت: امروزه در ایران ساخت پره‌های توربین بخار با سایزهای مختلف نیز به خودکفایی رسیده‌ایم و اگر 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشور باشد با اقتدار اعلام می‌کنیم که از لحاظ پره‌های توربینی و بخار و کمپرسورها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم. 

به گفته وی، از سال گذشته وزارت نیرو ابلاغ کرده است که خرید پره‌ توربین‌های بخار از خارج ممنوع است بنابراین در سال گذشته  از خروج  15 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شد.

وی در پاسخ به سؤال که آیا ایران در حال حاضر تعمیرات نیروگاهی برای سایر کشورها نیز انجام می‌دهد، گفت: بخش زیادی از اورهال نیروگاه‌های عراق و مقدار کمی در ترکیه تجهیزات نیروگاهی توسط ایران انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در پاسخ به سؤال که پرسید سالانه چند هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی انجام می‌شود و آیا کشور از برنامه تعمیرات نیروگاهی عقب است یا خیر، گفت: در حال حاضر 80 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کشور است که به طور پیوسته و مداوم 10 تا 12 هزار مگاوات آنها تحت تعمیرات اساسی و یا جزئی قرار می‌گیرد که البته این ظرفیت بالاتر از پیک مصرف پیش‌بینی شده تا جوابگوی شبکه برق باشد. 

وی افزود: به هر حال ما تابع برنامه‌ریزی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی هستیم، چرا که این شرکت بر اساس تأمین سوخت اولیه و سهمیه گاز برنامه تعمیرات نیروگاهی را برنامه‌ریزی می‌کند. 

صالحی تأکید کرد: در حال حاضر 90 تا 95 درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده و تا اوایل خرداد ماه تعمیرات نیروگاهی به اتمام می‌رسد.