۰ نفر

وزیر نفت:

براى پیشرفت صنعت نفت به ٢٠٠ میلیارد سرمایه احتیاج داریم/ بازسازى و نوسازى صنعت نفت الزامى است/ تا پایان سال تولید بنزین رکورد خواهد زد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴
کد خبر: 269311
براى پیشرفت صنعت نفت به ٢٠٠ میلیارد سرمایه احتیاج داریم/ بازسازى و نوسازى صنعت نفت الزامى است/ تا پایان سال تولید بنزین رکورد خواهد زد

وزیر نفت با تاکید بر این که براى پیشرفت صنعت نفت به ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه احتیاج است گفت: بازسازى و نوسازى صنعت نفت براى اشتغال و تحرک صنعتى و ارائه خدمات صنعتى الزامى است.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ بیژن نامدار زنگنه امروز در بیست و سومین نمایشگاه بین المللى نفت، گاز، پالایش و پتروشیمى ضمن تشکر از وزیران و سفیران دیپلماتیک مقیم ایران و مقامات دولتى اظهار کرد: در سه ماه پایانى سال جارى به ٩٦ میلیون لیتر تولید بنزین در روز خواهیم رسید که رکورد بزرگى در تولید بنزین خواهد بود.

وى با اشاره به نام گذارى سال جارى به نام حمایت از کالاى ایرانى تصریح کرد: صنعت نفت مى تواند پیشران اقتصاد باشد اگر همه کمک کنند و این کار فقط با تزریق منابع نفت حاصل نمى شود بلکه با ایجاد شغل براى توسعه و بازسازى میسر خواهد شد.

او با تاکید بر ایجاد تقاضا در کشور بیان کرد: در جمع صنعتگران این نکته را مى گویم که براى فعال کردن صنایع و پیمانکاران ایرانى در صنعت نفت باید تقاضا ایجاد کرد که پیش نیاز تقاضا ایجاد منابع مالى قابل اتکاء است.

زنگنه درباره اقدامات صنعت نفت در حوزه گازرسانى به کشور توضیح داد: در طى ٤ سال ١١ هزار و ٥٠٠ روستا و ١٠٧ شهر گاز رسانى کرده ایم.

وى ادامه داد: براى این کار ١٧ هزار میلیارد تومان هزینه شده که یک ریال آن از منابع دولتی اتخاذ نشده و همه از منابع نفتى حاصل شده است.

وزیر نفت با بیان این که تمام تجهیزات و کالاهاى خریدارى شده از کالاهاى داخلى بوده است گفت: در نیمه دوم سال ٩٦ طرحى براى نگه داشت و افزایش تولید از میدان نفتى تعریف کردیم که ٦ میلیارد دلار هزینه به همراه داشت تمام این طرح‌ها به صورت ٣٤ بسته پیشنهادى تهیه شده که قرار است به شرکت‌هاى ایرانى ارجاع شود و باور این است که این کار بیش از ٥٠ هزار شغل مستقیم ایجاد کند.

او اضافه کرد: از دیگر اقدامات ما براى ارجاع تقاضا به شرکت‌هاى ایرانى طرح ١٠ قلم کالاى ایرانى است که به آن پرداخته ایم همچنین در نیمه دوم سال ٩٦ پروژه اى به ارزش ٥٥٦ میلیون یورو براى ساخت و انتقال لوله‌هاى cra امضا کردیم.

زنگنه درباره اقدامات وزارت در حوزه نرم افزارى عنوان کرد: براى این کار با دانشگاه‌ها قراردادهاى پژوهشى جدى منعقد کرده ایم و همچنین در قراردادهاى نفتى IPC چند اقدام براى حمایت از کالاى ایرانى انجام شد از جمله این که اصل را بر این گذاشتیم هر شرکت ایرانى یک شریک خارجى داشته باشد و دوم این که برنامه ریزى‌هایى براى تقویت سازندگان و استفاده از تولیدات داخلى صورت گرفته است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در این قراردادها بیش از ٧٠ درصد کار به شرکت‌هاى ایرانى ارجاع داده شده است

زنگنه با بیان اینکه در سال ٩٦ میزان تولید اتان افزایش یافت گفت: امسال تاکید مى کنم براى فعال سازى بخش صنعت نقش صندوق توسعه ملى الزامى است.

وزیر نفت ادامه داد: در سال ٩٥ در بخش پایین دستى پتروشیمى مصرف خوراک ٥٥ میلیون تن بود اما در سال ٩٦ به ٦.٢ میلیون تن رسید.

او با بیان این که سال ٩٧ براى شرکت پالایش و پارس جنوبى سال خوبى است اظهار کرد: در بخش پالایش متوسط تولید بنزین در سه ماهه اول سال گذشته ٦٢ میلیون لیتر در روز بود و در سه ماه نخست امسال به ٧٧ میلیون لیتر در روز و در سه ماه پایانى سال جارى به ٩٦ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

زنگنه با تاکید بر این که فقط با ایجاد پالایشگاه نمى‌توان به خودکفایى در تولید بنزین رسید مطرح کرد: شرکت‌هاى خودرو سازى نیز باید اقدامات موثرى انجام دهند.

وزیر نفت درباره اقدامات انجام شده در بخش پارس جنوبى توضیح داد: تا پایان سال بخش دریایى سه فاز و بخش خشکى ٤ فاز پارس جنوبى به بهره بردارى خواهد رسید.

وى مطرح کرد: در سال گذشته براى اولین بار تولید از میدان آذر و پارس جنوبى به بهره بردارى رسید در سال جارى نیز پردیس به بهره بردارى خواهد رسید.

وزیر نفت با اشاره به قدمت ١١٠ ساله حضور ایران در حوزه انرژى خاطرنشان کرد: شرکت نفت همیشه به امنیت و غیر سیاسى بودن این حوزه تاکید کرده است چرا که سیاسى شدن این صنعت به نفع کسى نیست.

وى درباره قیمت نفت اظهار کرد: در بحث قیمت نفت نیز ایران همیشه به دنبال یک قیمت تعادلى و معقول بوده که هم تولیدکننده به تولید رغبت بیشترى داشته باشد و هم بازار دستخوش تحولات قیمت و بى ثباتى نشود.

زنگنه در پایان با تاکید بر این که ایران کشورى نیست که از آن در حوزه انرژى چشم پوشى کنند تصریح کرد: شاید کشورهاى دیگر بتوانند توسعه مارا به تاخیر بیندازند اما برنامه‌هاى ما ادامه خواد داشت و این نمایشگاه نشان دهنده توانایى و ظرفیت ما در خودکفایى است اما ما مخالفتى با همکارى با سایر کشورها نداریم.