۰ نفر

معاون وزیر جهادکشاورزی خبر داد:

سالانه ۶درصد به بهره‌وری آب در کشور افزوده می‌شود/ صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۴۸
کد خبر: 254304
سالانه ۶درصد به بهره‌وری آب در کشور افزوده می‌شود/ صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه

معاون وزیر جهادکشاورزی از صادرات خدمات فنی مهندسی کشاورزی به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: در ۶ سال گذشته به طور میانگین حدود ۶ درصد بهره وری آب در کشور بهبود یافته است.

اقتصاد آنلاین، سپیده قاسمی؛ علی‌مراد اکبری امروز در دومین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی تهران با محوریت ماشین‌آلات، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین‌آبیاری که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد، اظهار کرد: منابع آبی کشور به خاطر خشکسالی‌های اخیر شرایط خوبی ندارد و لازم است تمام مسئولان، دست‌اندرکاران، دانشگاهیان، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به سمتی بروند تا امکان افزایش بهره‌وری آب در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نسل ما، نسل پر مسئولیتی برای حفظ منابع طبیعی کشور است، افزود: اگر ما نتوانیم منابع آبی موجود را مدیریت کنیم نسل‌های آینده با مشکلات جدی تری روبرو می‌شوند.

اکبری ادامه داد: تکنولوژی‌های جدید پشتیبان مدیریت مصرف آب در کشور هستند و می‌توانند در بهبود بهره وری آب بسیار موثر باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ظرفیت خوبی برای تولید ماشین‌آلات کشاورزی و آبیاری در کشور ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر 95 درصد از تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های نوین آبیاری در داخل کشور تولید می‌شود، به نحوی که سالانه بالغ بر 500 هزار هکتار در سال توان تولید این  تجهیزات را داریم.

اکبری یادآور شد: در سال 96 ستاد اقتصاد مقاومتی اجرای 256 هکتار سیستم نوین آبیاری را به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرد که تا امروز 290 هزار هکتار اجرا شده یا در دست اجرا است.

وی اضافه کرد: در بخش تولید گندم در سال جاری 40 هزار هکتار آبیاری تحت فشار با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شد و رکورد تولید گندم کشور با کمک روش آبیاری میکرو به بیش از 13.5 میلیون تولید در هکتار رسید.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با برخی از کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق جلساتی برای صدور خدمات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار کرده ایم ،افزود: توان فنی و مهندسی تولید تجهیزات آبیاری کشور بالاست و ما می توانیم با ایجاد انجمن‌های قوی صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در همین راستا وزیر جهادکشاورزی نیز جلسه‌ای با وزیر کشاورزی عراق داشت و اعلام آمادگی کرد که ما آماده صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور هستیم.

اکبری در پایان تاکید کرد: بهینه سازی مصرف آب تنها به مدیریت مصرف آب وابسته نیست و عوامل دیگری مانند ماشین‌آلات کشاورزی، سم، بذر و کود مناسب و منابع انسانی نیز موثر هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دومین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی تهران با محوریت ماشین‌آلات، نهاده‌ها و سیستم‌های نوین‌آبیاری از 5 تا 8 اسفندماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است. در این نمایشگاه 210 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که 45 مورد از این شرکت‌ها خارجی بوده و از کشورهایی مثل ترکیه، نروژ، چین به ایران آمده‌اند.