۰ نفر

انتقال ۷۲۰هزار بشکه نفت خام سوآپ به پالایشگاه‌های کشور

۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۰۰
کد خبر: 219844
انتقال ۷۲۰هزار بشکه نفت خام سوآپ به پالایشگاه‌های کشور

معاون عملیات منطقه شمال از انتقال مجموع 720 هزار بشکه نفت خام سوآپ (معاوضه) بارگیری شده در پایانه نفتی نکا (استان مازندران) به پالایشگاه‌های نفت تهران و تبریز از سی و یکم مردادماه تا هجدهم شهریورماه خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات سواپ نفت خام که به مدت هفت سال متوقف شده بود، پس از رایزنی های بسیار در اواخر مردادماه امسال از سرگرفته شد.

ایران از طریق سوآپ، نفت تولیدی کشورهای حاشیه دریای خزر مانند قزاقستان و ترکمنستان را در پایانه نکا تخلیه و به ازای آن در پایانه های جنوبی کشورمان، نفت تحویل مشتریان می دهد.

اواخر مردادماه امسال شرکت «دراگون اویل»* وابسته به شرکت اینوک امارات** گزارش کرد با یک کشتی نفتکش با پرچم روسیه 6 هزار تن نفت تولید شده در ترکمنستان را به بندر نکای ایران تحویل داده است.

به گزارش امروز وزارت نفت، معاون عملیات منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات اعلام کرد تا هجدهم شهریورماه بیش از 720 هزار بشکه نفت خام در 2 مرحله با خط لوله 32 اینچ انتقال نفت خام نکا- ساری- ری در منطقه شمال به پالایشگاه‎های تهران و تبریز منتقل شده است.

شیرافکن قربانی یادآوری کرد طرح سوآپ بتازگی با میانگین حجم انتقال روزانه 10 هزار بشکه ازسرگرفته شده است و افزود: با رفع موانع و آمادگی بیشتر شرکت‎های فعال در بخش سوآپ نفت، این حجم تا پایان سال میلادی (دی ماه) به 40 هزار بشکه افزایش می یابد.

به گفته وی، در سال آینده برای رسیدن این حجم به 200 هزار بشکه در روز برنامه ریزی شده است.

معاون عملیات منطقه شمال ظرفیت کنونی خطوط لوله و تاسیسات منطقه برای انتقال نفت خام را بیش از 370 هزار بشکه در روز اعلام و تاکید کرد این رقم تا 500 هزار بشکه در روز قابل افزایش است.

قربانی اعلام کرد: همه تجهیزات و تاسیسات منطقه برای انتقال مستمر و ایمن نفت خام در طرح سوآپ آماده است.

 عملیات معاوضه نفت خام همسایگان شمالی که سواپ نامیده می شود، مزایایی مانند درآمدزایی، کاهش هزینه حمل نفت به پالایشگاه های شمال کشور، کاهش تردد نفت کش های جاده ای، تقویت جایگاه ایران در بازار جهانی و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل های انرژی در منطقه را به دنبال دارد.

با وجود مزایای سواپ، در دولت دهم به دستور وزیر نفت وقت این طرح متوقف شد.

در نهایت، پس از تلاش و مذاکرات دولت یازدهم با همسایگان شمالی، برخی کشورهای حاشیه دریای خزر، آمادگی خود را برای همکاری با ایران در قالب طرح سواپ اعلام کردند.

ترکمنستان، نخستین کشوری بود که همکاری با ایران در قالب طرح سواپ را خواستار شد.