۰ نفر

مقصد بعدی بحران آب و برق کشور کجاست؟

۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۲۲:۲۹
کد خبر: 176664
مقصد بعدی بحران آب و برق کشور کجاست؟

خاموشی ها بعد از گذر از شهرهای اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان، بندر امام از امروز صبح به خرم آباد ،نور آباد و بروجرد رسیده است.

 بر اساس پیش بینی‌ها، از میان حوزه‌های آبریز موجود در  چهار استان فارس ،بوشهر ،کهکلویه و بویر احمد و همدان، حوزه آبریز زهره- جراحی که سرچشمه‌های آن بطور عمده در استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد، در پی این بارندگی‌ها دارای شرایط ویژه‌ای خواهد شد.

همچنین خاموشی ها بعد از گذر از شهرهایی همچون اهواز، آبادان، ماهشهر، هندیجان و بندر امام از امروز صبح به خرم آباد، نور آباد و بروجرد رسیده است .

میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو گفت: وضعیت خاموشی ها در حال کنترل است و در آخرین گزارش‌ها خاموشی در استان خوزستان و شهر اهواز حدود 3درصد ودر لرستان و بروجرد حدودا 10درصد به علت شرایط جوی ناپایدار عنوان شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در ادامه افزود : از صبح امروز شهرهای الشتر ، نور آباد و خرم آباد با قطعی برق مواجه بودند که هم اکنون در حال رفع مشکلات هستند و برق 6 روستا از 9 روستای حاشیه لرستان نیز وصل شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه ممکن است میزان حجم سیلاب در استان‌های مختلف یکسان نباشد، افزود: استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه در اولویت اول، استان‌های خوزستان و هرمزگان در اولویت دوم و استان‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و گیلان نیز در اولویت سوم وقوع سیلاب قرار دارند.

وی در ادامه گفت: جلسات مدیریت بحران از چند روز گذشته در استان‌ها با کمک شرکت‌های متبوع بخصوص شرکت‌ آب منطقه ای که محوریت کار در حوضه سیلاب ها را به عهده گرفته است و همچنین استانداری‌ها و شهرداری‌ها تقسیم کار و اولویت بندی‌های لازم را انجام داده اند و تمام تلاش ما این است تا بتوانیم در درجه اول آسیب پذیری  را کاهش دهیم و در ادامه تاسیسات آب و برق را حفظ نماییم و همچنین بتوانیم فعالیت‌های خود را در حوضه آب و برق بصورت پایدار ادامه داده و قطع آب و برق نداشته باشیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و بجا ماندن وسایل و تجهیزات پیمانکارها باعث تشدید قدرت تخریب سیلاب‌ها می‌شود، گفت: به استان‌ها اخطار شده است تا نسبت به برطرف کردن موانع انسدادی در مسیل‌ها و مسیرهای عبور سیلاب و رودخانه‌ها، ترمیم سیل بندها، لایروبی رودخانه‌های ورودی شهرها اقدام شود تا بتوانیم در کنترل سیلاب موفق‌تر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم، سدهای موجود در منطقه پتانسیل ذخیره سیلاب را داشته باشند، گفت: با تمام 10 استان مذکور ارتباط مستقیم داریم و کارگروه فرعی سیلاب که مسئولیت این کار را به عنوان متولی امر و همچنین مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هدایت و فرماندهی کنترل سیلاب را با نظارت حوزه ستادی وزارت نیرو به عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه دبی ورودی این سیلاب به‌صورت لحظه‌ای تا 2 هزار مترمکعب بر ثانیه پیش‌بینی می‌شود، گفت: تجربه سیلاب‌ها در سال های گذشته به ما آموخته که افزایش دبی سیلاب در شهرها می‌تواند مشکل ساز باشد و تا آنجا که ممکن است باید ورودی‌ها و انهار را از وجود موانع برطرف کنیم تا آسیب جدی به اماکن مسکونی و ادارات وارد نشود و مخاطراتی را برای مردم نداشته باشد.