۰ نفر

تأکید یک نماینده بر لزوم کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳
کد خبر: 162830
تأکید یک نماینده بر لزوم کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه تقدیمی دولت بر لزوم کاهش وابستگی به نفت در بودجه سال آینده تأکید کرد.

مهرداد لاهوتی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس ضمن تبریک روز دانشجو، دانشجویان را پرچمدار عدالت و مبارزه با فساد عنوان و تأکید کرد که دانشجویان پیاده‌نظام هیچ حزب و گروهی نخواهند بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال 96 از سوی دولت، افزود: رقم بودجه سال 96، 320 هزار میلیارد تومان است در حالی که رقم بودجه سال گذشته 297 هزار میلیارد تومان بود که 210 هزار میلیارد تومان آن محقق شد. همچنین در منابع سال گذشته 74 هزار میلیارد تومان و امسال 116 هزار میلیارد تومان برای نفت پیش‌بینی شده است. سال گذشته دولت 103 هزار میلیارد تومان برای مالیات در نظر گرفته بود و امسال 120 هزار میلیارد تومان به این منظور اختصاص داده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس یادآور شد: در واقع دولت کسری بودجه و عدم تحقق 116 هزار میلیارد تومان را به استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی متصل کرده و  این به معنای وابستگی بیشتر به نفت است در حالی که ما باید به این میزان از وابستگی به نفت رهایی پیدا کنیم.

لاهوتی با اشاره به 29 مصوبه دولت در استان گیلان با اعتباری معادت 800 میلیارد تومان، افزود: استان گیلان در مقایسه با استان‌های دیگر حقش ضایع شده است و روند تخصیص اعتبار نیز کند بوده و هیچ کدام از مصوبات محقق نشده است. از جمله راه‌آهن بین‌المللی گیلان که رئیس جمهور در گفت‌ تا پایان سال 95 افتتاح می‌شود اما این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تأکید بر اینکه دولت نباید به کشاورز، چای‌کار وصیاد بدهکار باشد خواستار توجه دولت به سدهای لاستیکی در استان گیلان و همچنین تکمیل آزادراه تهران- شمال شد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه در سال گذشته تنها 520 میلیارد تومان یعنی دو دهم درصد برای محیط زیست اعتبار پیش‌بینی شده، تصریح کرد: این درحالی است که شرایط کشور ما از نظر محیط زیست بحرانی است و پسماندها و شیرابه‌ها در گیلان فاجعه می‌آفریند و ایجاد سرطان می‌کند. بنابراین لازم است به داد ملت برسیم.

وی در پایان خواستار توجه وزیر راه به پروژه‌های راه در استان گیلان، توجه وزیر بهداشت به پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و همچنین حمایت وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزان شد و گفت که دولت باید هرچه سریع‌تر قانون مصوب مجلس در مورد بخشش سود وام‌های زیر 100 میلیون تومان را اجرا کند.