۰ نفر

ساخت و سازهای غیرمجاز عامل مهم ایجاد تلفات برق

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۴۲
کد خبر: 156613
ساخت و سازهای غیرمجاز عامل مهم ایجاد تلفات برق

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران حدود سه درصد از تلفات شبکه‌های توزیع برق تهران مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز است و اگر مسئولان قضایی کمک کنند می‌توانیم بخشی از تلفات شبکه را کاهش دهیم.

به‌ گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سیدعلی بربند امروز در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق، در نشست خبری، با بیان اینکه حدود سه درصد از تلفات شبکه‌های توزیع برق تهران مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز است، با انتقاد از شرایط منطقه "مرتضی‌گرد" تهران که با استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز، برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، گفت: این منطقه از کنترل ما خارج شده و چنانچه مسئولان قضایی کمک کنند تا بخشی از هزینه مصرفی برق را از آنان دریافت کنیم، با محدودیت مصرف برق در این منطقه، بخشی از تلفات برق کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: این منطقه به دلیل اینکه دارای انشعاب مجاز نیستند و خودسرانه و بی‌مهابا به مصرف برق می‌پردازند، بی‌شک پرداخت بخشی از هزینه‌ها می‌تواند در مصرف برق بیش از حد آنان محدودیت ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به بحث  DGها و CHPها تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ مگاوات مجوز نیروگاه DG و CHP صادر شده، ولی در تهران فقط ۴۵ تا ۴۶ مگاوات آن به مدار آمده است.

بربند علت این تاخیر را عدم همکاری بانک‌ها دانست و افزود: سرمایه‌گذار باید  ۲۰ درصد سرمایه را تامین کند و ۸۰ درصد آن بایستی از طریق تسهیلات بانکی و صندوق توسعه تامین شود که در این راستا باید مسئولان امر مساعدت کنند تا در بحث واگذاری تسهیلات به سرمایه گذاران تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و CHP  به جز تامین برق و آب گرم نیاز به شبکه نداشته و تولید برق و مصرف در کنار هم خواهند بود، اظهار کرد: این موضوع از نظر پدافند غیرعامل نیز بسیار مهم است و در زمان بروز حادثه به‌سرعت می‌توان به برق‌دار کردن مناطق آسیب دیده پرداخت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران ادامه داد: اگر در اعطای تسهیلات تسریع شود در مدت سه تا چهار ماه می‌توانیم از ۱۰۰۰ مگاوات برق در اطراف محل سکونت خود برخوردار باشیم.  

بربند با اشاره به دو مشکل اساسی که شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با آن مواجه هستند، بیان کرد: با سرمایه‌گذاری روی سامانه‌های روشنایی، کاهش شدت روشنایی در ساعات پایانی شب، هوشمند کردن شبکه‌های روشنایی و استفاده از لامپ‌های LED می‌توان تلفات شبکه‌های برق را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وی با بیان اینکه ترانسفورماتورهای با عمر بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال که دارای تلفات بالایی هستند، خاطر نشان کرد: چنانچه این ترانسفورماتورها با ترانسفورماتورهای جدید و کم تلفات تعویض شوند می‌توانند بخش قابل توجهی از تلفات شبکه‌های توزیع برق را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: با تعویض ترانسفورماتورهای جدید با ترانسفورماتورهای با طول عمر بالا و فرسوده و بروز کردن سامانه‌های روشنایی، بخش زیادی از مشکل کمبود انرژی کشور که به صورت تلفات هدر می رود کاهش یابد.