۰ نفر

مذاکرات نفتی بی‌نتیجه پایان یافت

شکست در وین؛ سقوط در قیمت نفت

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۶:۲۶
کد خبر: 156217
شکست در وین؛ سقوط در قیمت نفت

در هفته گذشته در پی به‌توافق‌نرسیدن نشست تولیدکنندگان، قیمت‌ها با کاهش مواجه شدند. در روز ابتدایی هفته نفت برنت ٤٩ دلار و نفت آمریکا ٤٨ دلار مبادله شدند.

 افزایش بی‌سابقه تولید نفت اعضای اوپک در ماه اکتبر میلادی و بی‌اعتمادی بازار به طرح فریز نفتی تولیدکنندگان سبب کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته شد؛ تا جایی که سه شاخص اصلی در پایان هفته نسبت به هفته قبل بیش از چهار دلار کاهش را تجربه کردند. البته روز پنجشنبه حمله شورشیان به خطوط لوله نفت در نیجریه، قیمت‌ها را تا سطح ٢٠ سنت افزایش داد. 

٣شاخص اصلی قیمت نفت

به نوشته شرق ، قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در پایان روز پنجشنبه سوم نوامبر، ٤٦ دلار و ٣٥ سنت معامله شد که نسبت به روز مشابه هفته قبل، چهار دلار و ١٢ سنت کاهش یافته است. شاخص «نفت وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین روز ٤٤ دلار و ٦٦ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، پنج دلار و شش سنت افت نشان می‌دهد. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان است- در پایان روز پنجشنبه سوم نوامبر به ٤٢ دلار و ٦٥ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، چهار دلار و ٨٨ سنت پایین‌تر است. 

شکست مذاکرات نفتی در وین

روز شنبه هفته گذشته اعضای اوپک همراه با تولیدکنندگان غیراوپک در وین گرد هم آمدند تا درباره طرح فریز نفتی گفت‌وگو کنند. بنا بر اخبار اعلام‌شده، این نشست بدون حصول نتیجه پایان یافت اما این کشورها توافق کردند دیدار دوباره‌ای را در ماه نوامبر و قبل از آغاز اجلاس رسمی اوپک در ٣٠ نوامبر داشته باشند. در حاشیه این نشست، وزیر نفت و گاز برزیل از برنامه این کشور برای افزایش تولید در سال آینده میلادی خبر داد. لازم به ذکر است از بین تولیدکنندگان غیراوپک کشورهای آذربایجان، برزیل، قزاقستان، مکزیک، عمان و روسیه در این نشست حضور داشتند. کارشناسان بر این باورند در صورت اجرانشدن توافق بین تولیدکنندگان اوپکی و غیراوپکی، قیمت‌ها تا سطح ٤٠ دلار سقوط خواهد کرد. 

افزایش بی‌سابقه تولید نفت اوپک و روسیه

با وجود توافق اعضای اوپک مبنی بر فریز تولید، گزارش‌ها حاکی از افزایش بی‌سابقه تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، کل تولید روزانه اوپک در ماه اکتبر با ١٣٠‌ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه سپتامبر به ٣٣‌میلیون و ٨٢٠‌ هزار بشکه رسید که این میزان، ٨٢٠‌ هزار بشکه بالاتر از سقف تولید توافق‌شده در نشست الجزیره است. این امر یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها در هفته گذشته عنوان شده است و به نظر می‌رسد با توجه به این رشد تولید و به توافق نرسیدن اعضا در نشست وین، طرح فریز نفتی چندان بر ثبات قیمت‌ها اثرگذار نباشد. همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی دیگر به نقل از وزارت انرژی روسیه اعلام کرد سطح تولید نفت این کشور در ماه اکتبر به ١١‌میلیون و ٢٠٠‌ هزار بشکه در روز رسید که بیشترین حجم تولید از زمان فروپاشی شوروی سابق به‌‌شمار می‌رود. 

زیان عظیم غول‌های نفتی

گزارش‌ها نشان می‌دهد با ادامه‌داربودن روند نزولی قیمت نفت، شرکت‌های نفتی بیش از قبل زیان کرده‌اند. به گزارش نشریه دویک به نقل از فارس، شرکت بریتیش پترولیوم (BP) اخیرا در گزارشی اعلام کرد درآمد این شرکت در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به ٩٣٣‌ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال قبل ٥٠ درصد کاهش نشان می‌دهد. البته مسئولان شرکت اظهار امیدواری کرده‌اند با افزایش قیمت نفت به سطح ٥٠ تا ٥٥ دلار وضعیت درآمدهای این شرکت نیز بهبود یابد. همچنین مدیران شرکت شل (Shell) آینده این شرکت معتبر نفتی را در پی قیمت‌های پایین نفت، مبهم توصیف و اعلام کرده‌اند ممکن است در صورت ادامه این وضعیت، دست به اخراج نیروهای خود بزنند. علاوه بر این، شرکت شل در نظر دارد با فروش ٣٠‌ میلیارد دلار از دارایی‌هایش، بدهی خود را کاهش دهد. 

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، شاخص اسپات هنری هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به چهارم نوامبر، دو دلار و ٨٥ سنت به ازای هر ‌میلیون بی تی یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، هفت سنت رشد نشان می‌دهد.