۰ نفر

تامین برق یک شهر ۱۰۰هزار نفری با تولید برق از تصفیه خانه فاضلاب تهران؛

برنامه دولت برای تقویت رویکرد اقتصادی به موضوع پساب و بازچرخانی آب

۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۳۱
کد خبر: 154033
برنامه دولت برای تقویت رویکرد اقتصادی به موضوع پساب و بازچرخانی آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به برنامه های کشورمان برای تقویت رویکرد اقتصادی به موضوع پساب اشاره و اعلام کرد: اکنون در موضوع بازچرخانی آب در کشور، دو شاخص کمیت و کیفیت به طور همزمان دنبال می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد پرورش» عصر امروز (سه شنبه) در جریان بازدید وزیر محیط زیست و زیرساخت هلند از بخش های مختلف تصفیه خانه جنوب تهران افزود: بهره برداری مسئولان هلند از همه ظرفیت های موجود برای ارتقای کمیت و اقتصادی کردن پساب و بازچرخانی آب حاصل رویکردهای توسعه گرایانه این کشور است.

وی گفت: تلاش می کنیم با رویکردی اقتصادی و تقویت همکاری ها با هلند در قالب کارگروه های مدیریت پساب، چرخه دوباره آب را به سمت و سوی فرآیند های مقرون به صرفه اقتصادی ببریم.

** تامین برق یک شهر 100هزار نفری با تولید برق از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران

«اصغر ریاضتی» مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران نیز در جریان این بازدید گفت: با توجه به اینکه بیوگاز حاصل از فرایند تصفیه بی هوازی فاضلاب حاوی گاز متان است، به عنوان منبعی برای تولید انرژی مفید مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین نیروگاه های بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در جهان در تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران است که در صورت تکمیل تصفیه خانه، سالیانه نزدیک به 80 گیگاوات انرژی برق و 270 تراژول انرژی حرارتی تولید می کند که این مقدار معادل تامین برق مصرفی یک شهرک مسکونی 100 هزار نفری است.

به گفته ریاضتی، اکنون با نصب واحدهای تولید همزمان برق و حرارت(CHP) در 6 واحد تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران، سالیانه نزدیک به 60 گیگاوات انرژی برق و 200 تراژول انرژی حرارتی تولید می شود.

** صرفه جویی 30 درصدی در مصرف انرژی در بازچرخانی زباله

وزیر محیط زیست و زیرساخت هلند نیز در جریان این بازدید گفت: هدف ما از سفر به تهران که با حضور شرکت های تجاری در صنعت مدیریت منابع آب و تصفیه خانه های هلند انجام شده، گسترش همکاری ها با ایران و بررسی فرصت های موجود است.

به گفته «ملانی شولتز فان هیگن»، شرکت های هلندی فعال در بخش آب و تصفیه خانه ها می توانند تجربه های خود را در این زمینه در اختیار ایرانی ها بگذارند.

وی به مدیریت منابع آبی در هلند اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود منابع آبی در این کشور، ناگزیر از گسترش فناوری ها برای استفاده از خروجی تصفیه خانه های فاضلاب در بخش کشاورزی هستیم.

وی گفت: مدیریت منابع آبی در هلند، روی موضوع بازچرخانی زباله از جمله پساب و لجن بسیار کار کرده و در این زمینه مطالعاتی با مشارکت دانشگاه «دلف» هلند انجام شده است تا از فسفات به عنوان کود استفاده شود.

این مقام مسئول هلندی ادامه داد: با این فرایند، 30 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شده و میزان استفاده از مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی نیز محدود شده است.

وی به افزایش ارزش افزوده در نتیجه استفاده از لجن حاصل از مراحل تصفیه اشاره کرد و گفت: استحصال فسفات، استفاده از پلیمرهای قابل تولید و استفاده دوباره از سلولز حاصل از فرایند تصفیه، شاخص های قابل توجهی است که بطور قطع در بخش هزینه ها به ایران کمک خواهد کرد.

طرح فاضلاب تهران با اهداف حفاظت از محیط زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی، تبدیل هزینه های سنگین درمان به هزینه های اندک پیشگیری از سال 1374 در گستره ای به مساحت ٧٠ هزار هکتار در مناطق ٢٢گانه تهران و برای پوشش ١١ میلیون نفر از جمعیت این شهر به مورد اجرا درآمد.

این طرح با پیش بینی اعتباری افزون بر 200 هزار میلیارد ریال(٢٠ هزار میلیارد تومان) به قیمت سال 1392 در دست اجراست و با پایان آن بیش از٩٠٠ هزار انشعاب فاضلاب و ٢٢ واحد تصفیه خانه اجرا می شود.