۰ نفر

وزیر انرژی روسیه:

ثبات در بازار جهانی نفت جان تازه ای به سرمایه گذاری‌ها می‌بخشد

۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۳۴
کد خبر: 153521
ثبات در بازار جهانی نفت جان تازه ای به سرمایه گذاری‌ها می‌بخشد

الکساندر نوفاک وزیر انرژی روسیه امروز /یکشنبه/ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سعودی خود با بیان اینکه ثبات در بازار جهانی نفت جان تازه ای به بخش سرمایه گذاری ها در کشورهای تولیده کننده نفت خواهد بخشید، بر ادامه تکمیل گفت وگوهای نفتی در پایان اکتبر تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های عربی، وزیر انرژی روسیه که به عربستان سفر کرده است، با وزرای نفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دیدار و گفت وگو کرد. 

وی در نشست مطبوعاتی مشترک با همتایان سعودی و قطری خود، با بیان اینکه ایجاد ثبات در بازار نفت، به سرمایه گذاری ها در کشورهای تولید کننده نفت جان تازه ای خواهد بخشید، بر اهمیت تکمیل گفت وگوهای نفتی در نشست پایان ماه جاری تاکید کرد. 

وزیر انرژی روسیه همچنین تاکید کرد که با همتای سعودی خود در بسیاری از موارد بحث و در نهایت توافق کردند و گفت وگوهای «دو جانبه و متعدد» میان دو کشور همچنان ادامه خواهد داشت. 

نوفاک به نشست آتی ژنو در 28 و 29 اکتبر (هفتم و هشتم آبان) میان وزیران کشورهای تولید کننده نفت با هدف تکمیل ادامه گفت وگوهای نفتی اشاره و تاکید کرد که «حرکت بازار در حال حاضر گرچه کُند پیش می رود، اما خوب است.» 

وی ضمن اشاره به گفت وگوهای خود با همتایای سعودی و قطری گفت: ما درک مشترک داریم و اقداماتی که برای ایجاد توازن و تعادل در بازار نفت اتخاذ می شود را تایید می کنیم. همچنین این گفت وگوها تاثیر مهمی در نشست آتی ژنو خواهد داشت. 

خالد فالح وزیر انرژی عربستان نیز با بیان اینکه «بازار نفت در حال رسیدن به تعادل است» افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس نقش موثر و تعیین کننده ای در نشست اوپک داشتند که مقدمات را برای تثبیت سطح تولید نفت بین 32.5 میلیون بشکه تا 33 میلیون بشکه در روز فراهم کردند.

وزیر انرژی عربستان با تاکید بر این که دیدگاه های عربستان و روسیه در حال نزدیکی به یکدیگر است، مدعی شد که کشورش در حال حاضر نقش مهمی را در ایجاد هماهنگی میان روسیه و کشورهای متاثر از سیاست روسیه که عضو اوپک نیستند با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

فالح با ابراز امیدواری درباره وضعیت بازار نفت، تاکید کرد که دوره کاهش کنونی قیمت نفت رو به پایان است؛ دلیل آن نیز کاهش ذخایر نفتی آمریکا طی هفت هفته گذشته است.

محمد صالح الساده وزیر انرژی قطر نیز با بیان اینکه «مرحله دشوار بازار نفت رو به پایان است اگرچه کُند پیش می رود»، افزود: رایزنی ها و تماس ها میان کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو طی هفته های آتی بیشتر خواهد شد؛ این اقدام با هدف تلاش برای تدوین نقشه راهی برای رسیدن به توازن در بازار نفت صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، وزیر انرژی روسیه روز یکشنبه در ریاض با همتایان خود از عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیدار و در مورد گام های تثبیت بازارهای نفتی گفت و گو کرد.

این نشست با هدف پیشبرد طرح فریز نفتی و در بحبوحه تلاش سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای جلب نظر مساعد روسیه به منظور همکاری در زمینه کاهش تولید برگزار شد.

وزرای نفتی عربستان، کویت، بحرین، قطر و امارات متحده عربی در ریاض گردهم آمدند تا درباره مسایل نفتی مذاکره کنند.

براساس این گزارش، اوپک در تلاش است نظر مساعد تولیدکنندگان دیگر برای موافقت با طرح کاهش تولید این سازمان را جلب کند. توافق در زمینه اجرای این طرح ماه گذشته در نشست اوپک در الجزایر حاصل شد.

در همین حال، جابر اللعیبی وزیر نفت عراق امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری در بغداد گفت که عراق از اوپک خواسته است که این کشور را از طرح کاهش تولید مستثنی کند.

براساس اطلاعات تهیه شده از سوی بلومبرگ، 14 کشور عضو اوپک در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) به رکورد تولید 33 میلیون و 750 هزار بشکه نفت در روز دست یافتند و عربستان نیز در این ماه 10 میلیون و 580 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

این اطلاعات حاکی است که تولید عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک در قیاس با میزان تولید این کشور در ماه جولای (تیر - مرداد) کاهش یافته است. عربستان در ماه جولای 10 میلیون و 660 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.