۰ نفر

کارت سوخت‌ها را نگه دارید

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۴۱
کد خبر: 145639
 کارت سوخت‌ها را نگه دارید

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران وظیفه پالایش و توزیع فرآورده‌های نفتی به‌ویژه تامین بنزین کشور را برعهده دارد.

 در روزهای پایانی تابستان که به اوج سفرهای تابستانه نزدیک می‌شویم پای صحبت‌های عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشستیم تا در مورد واردات، صادرات و خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی و به‌ویژه بنزین بیشتر بدانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، عباس کاظمی، در مصاحبه ای  با اشاره به اوج مصرف بنزین در تعطیلات نوروز و تابستان گفت: «مصرف بنزین در این زمان‌ها به بالای 85 میلیون لیتر در روز می‌رسد اما از آنجا که ذخایر بنزین در وضعیت مطلوب قرار دارد و وضعیت تولید هم خوب است عرضه بنزین بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و در زمان بحران نیز تاکنون مشکلی در عرضه بنزنین نداشته‌ایم.» وی میزان تولید بنزین در پنج ماه و نیم سال 95 را به‌طور متوسط 64 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: «با توجه به مصرف متوسط 74 میلیون لیتر در روز هم‌اکنون 12 میلیون بنزین به کشور وارد می‌شود. اما در نیمه دوم سال با کاهش مصرف و افزایش تولید سه میلیون لیتری روزانه پیش‌بینی می‌کنیم میزان واردات برای سال 95 به‌طور متوسط به هشت میلیون لیتر در روز برسد که نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.»

 ستاره خلیج فارس؛ ستاره تاریخ صنعت نفت

کاظمی با اشاره به پیشرفت مطلوب پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «این پروژه از سال 85 شروع شده بود اما متاسفانه به رغم وجود منابع مالی گسترده، تا سال 92 پیشرفت مطلوبی نداشت. پس از اجرای برجام خوشبختانه تجهیزات اصلی با رفع تحریم‌ها در حال ورود به کشور است. ماه گذشته کمپرسور اصلی واحد بنزین‌سازی فاز یک وارد کشور و نصب شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواخر سال جاری نهایتا اوایل سال آتی فاز اول پالایشگاه به بهره‌برداری برسد و با تولید 12 میلیون به خودکفایی در تولید بنزین دست پیدا کنیم و با راه‌اندازی فازهای بعد ان‌شاءالله برای اولین بار در کشور هدف صادرات بنزین را برای کشور رقم زنیم.»

    اتفاق تاریخی در صنعت نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به صادرات پایدار فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال جاری تصریح کرد: «از ابتدای امسال برای اولین‌بار در تاریخ صنعت نفت به صادرات پایدار روزانه 400 هزار بشکه فرآورده دست پیدا کردیم؛ اما به دلیل محدودیت بنادر نتوانستیم این میزان را افزایش دهیم در حالی که امکان صادرات روزانه 500 هزار بشکه وجود دارد؛ اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای توسعه بندر ماهشهر تا پایان امسال به این میزان دست پیدا می‌کنیم.‌» وی نفت گاز، مازوت، سوخت هواپیما و گاز مایع را از فرآورده‌های صادراتی ایران برشمرد و گفت: «امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران مسئولیت این صادرات را برعهده دارد و شرکت ملی پخش و پالایش تامین‌کننده و تسهیل‌کننده این صادرات و انتقال‌دهنده آن به بنادر است.»

کاظمی کشورهای حوزه آسیا پاسیفیک از جمله چین، ژاپن و همچنین برخی کشورهای اروپایی را مشتری فرآورده‌های نفتی ایران دانست و گفت: «قصد داریم خطوط لوله‌ای که از گذشته برای انتقال از جنوب به شمال کشور به کار می‌رفت را با تغییر کاربری به‌منظور انتقال فرآورده‌ها از پالایشگاه‌های مرکزی به بنار عباس و ماهشهر به کار بگیریم. هم‌اکنون فعالیت‌های معکوس کردن خط لوله اراک به اهواز به اتمام رسیده و در دو تا سه ماه آینده این جابه‌جایی انجام می‌شود. برای معکوس کردن خط لوله اصفهان به بندرعباس هم برنامه‌ریزی انجام شده است تا کاهش حرکت نفتکش‌ها را در جاده‌ها داشته باشیم.» وی با تاکید بر تاثیر برجام در این اتفاق عظیم گفت: «قبل از تحریم‌ها نمی‌توانستیم به این میزان صادرات دست پیدا کنیم چراکه مشتری‌ها برای خرید با ما تعامل نداشتند اما هم‌اکنون در بندر ماهشهر شاهد ترافیک نفتکش‌هایی هستیم که در دوران پسابرجام برای خرید فرآورده‌های نفتی به ایران آمده‌اند و ما به این صادرات پایدار برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت دست پیدا کرده‌ایم و در دریافت ارزی این صادرات هم هیچ مشکلی وجود ندارد.»

 واردات بنزین یورو4 با اکتان 95

عباس کاظمی، با بیان اینکه هم‌اکنون در 20 شهر بنزین و نفت‌گاز یورو4 توزیع می‌شود، گفت: «با راه‌اندازی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس هشت میلیون لیتر به تولید روزانه بنزین یورو4 افزوده می‌شود. بیشتر واردات بنزین از هندوستان و چین و کشور‌های اروپایی به‌ویژه سوئیس انجام می‌شود که دقیقا بنزین یورو4 با اکتان 95 موسوم به بنزین سوپر است؛ بنزین تولیدی کشور نیز یورو4 با اکتان 91 است. بخشی از بنزین وارداتی به صورت سوپر عرضه می‌شود و بخشی هم به نفتا افزوده می‌شود و به صورت بنزین معمولی با اکتان بالا عرضه می‌شود.»

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ایده کارت سوخت در اواخر دهه 70 به دلیل قیمت بسیار پایین بنزین از سوی وزارت نفت ارائه شد تا از قاچاق جلوگیری شود، گفت: «این اقدام به جلوگیری از قاچاق سوخت کمک شایانی کرد. در همین فاصله نیز سی‌ان‌جی توسعه پیدا کرد و هم‌اکنون معادل روزانه 20میلیون لیتر بنزین، سی‌ان‌جی توزیع می‌شود. تولید بنزین پالایشگاه‌های داخل هم از روزانه 40 میلیون لیتر به 64 میلیون لیتر رسیده و قیمت بنزین نیز منطقی شده است به‌طوری که با افزیش هشت درصدی خودروها و موتورسیکلت‌ها از سال گذشته تاکنون، تنها 5/3 درصد افزایش مصرف بنزین داشته‌ایم.

در حال حاضر 14 ماه بدون کارت بنزین عرضه کرده‌ایم و دیگر نیازی به وجود کارت سوخت نیست. با این وجود به دلیل ارزانی نفت‌گاز کارتی طراحی کرده‌ایم که عرضه آن صرفا براساس پیمایش و بارنامه خودرو انجام می‌شود و از زمان طراحی این کارت هشت میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی شده و از قاچاق آن جلوگیری شده است. بنابراین پیگیر راه‌اندازی کارت سوخت نفت‌گاز هستیم.» وی با بیان اینکه دیگر نیازی به همراه داشتن کارت سوخت در جایگاه‌ها به‌منظور سوخت‌گیری نیست گفت: «به محض آنکه حذف کارت سوخت ابلاغ شود، از نازل‌های سوخت‌گیری هم سوئیچ حذف می‌شود؛ با این حال مردم کارت سوخت‌های خود را نگه دارند.»

 یارانه‌ها، بار سنگین صنعت نفت

عباس کاظمی با اشاره به پرداخت ماهانه 1800 میلیارد تومان از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به دولت به‌منظور یارانه‌ها گفت: «این میزان روزانه معادل 60 میلیارد تومان است که می‌تواند پروژه‌های گسترده عمرانی کشور را جانی تازه دهد. البته این میزان نسبت به سال گذشته که ماهانه 2200 میلیارد تومان پرداخت می‌کردیم کمتر شده است.» وی با بیان اینکه بودجه مورد نیاز سالانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای عمران 1500 میلیارد تومان است، گفت: «تنها یک ماه یارانه پرداختی ما می‌تواند تمام بودجه سالانه پروژه‌های عمرانی را تامین کند. در حالی که این میزان یارانه پول روزانه نان سنگک مردم است.»