۰ نفر

دارو مشمول تحریم پس از نوامبر قرار نمی‌گیرد؛

دلیلی برای نگرانی مردم درباره دارو وجود ندارد

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۴
کد خبر: 294437
دلیلی برای نگرانی مردم درباره دارو وجود ندارد

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو: هزینه دارو در کشور قابل‌توجه نیست و با توجه به شرایط کنونی نگرانی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ­­ناصر ریاحی افزود: دارو مشمول تحریم پس از ماه نوامبر قرار نمی‌گیرد اما آنچه می‌تواند واردات دارو را تحت تأثیر قرار دهد اختلال در روابط بانکی و مسئله درآمدهای نفتی است البته اگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در دیگر زمینه‌ها به‌خوبی به وظایفشان عمل کنند، واردکنندگان راه گذشتن از این مانع را نیز پیدا خواهند کرد.

ریاحی گفت: شرکت‌های دارویی خارجی در دور قبلی تحریم‌ها به‌طور داوطلبانه به ایران دارو نمی‌فروختند درحالی‌که مجازات تحریمی نیز در صورت معامله با ایران شامل حال آن‌ها نمی‌شد اما در سال‌های گذشته رئیس سازمان غذا و دارو به همراه واردکنندگان به کشورهای مختلف سفر می‌کردند و با تولیدکنندگان خارجی دارو در زمینه فروش مذاکره کرده و با استدلال در مورد مسائل انسانی خرید دارو را تسهیل می‌کردند.

ریاحی گفت: دولت در زمان تک‌نرخی کردن ارز و تعیین نرخ 4 هزار و 200 تومان برای دلار تصمیم گرفت به دارو یارانه ارزی بدهد. بر این اساس دولت اعلام کرد که واردکنندگان دارو می‌توانند ارز 3 هزار و 800 تومانی دریافت کنند اما این پیشنهاد دولت از سوی واردکنندگان دارو مورد پذیرش قرار نگرفت زیرا پرداخت مابه‌التفاوت آن برای واردکنندگان پیچیده بود.

وی با بیان اینکه یارانه ارزی به دیگر اقلام اساسی مثل بعضی خوراکی‌ها هم تعلق می‌گیرد که تعداد آن محدود است افزود: در مورد دارو از واردات 2800 قلم یاد می‌کنیم و صحبت از پرداخت مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای برای ده‌ها هزار محموله است. نکته دیگر اینکه دولت یارانه ارزی را به‌شرط تثبیت قیمت تعیین‌شده در سال 96 برای دارو پرداخت می‌کرد و این در حالی بود که واردکنندگان اصلاح قیمت‌ها را مطرح می‌کردند و این مطالبه صرفه نظر از تغییرات نرخ ارز، بسته جدید ارزی یا سیاست‌های جدید ارزی دولت اعلام شد.

وی ادامه داد: اکنون ارز موردنظر برای واردات دارو با نرخ 4 هزار و 200 تومان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد اما در دو ماه اخیر ارز موردنیاز برای واردات دارو پرداخت نشد.

ریاحی گفت: عمده واردات داروی ساخته‌شده از اروپای غربی انجام می‌شود و واردکنندگان برای اقدام به واردات به ارز یورو نیاز دارند که در دو ماه گذشته به آن‌ها تعلق نگرفت. برای واردات اقلام موردنیاز بخش تولید مثل مواد اولیه و بسته‌بندی‌ها که بیشتر از شرق آسیا وارد می‌شود مشکلی وجود نداشت و از یوآن چین استفاده می‌شد اما برای واردات داروی ساخته‌شده به یورو نیاز بود. پرداخت یوروی موردنیاز در 10 روز گذشته آغازشده و فرایند واردات داروی ساخته‌شده نسبتاً اصلاح شده است.