۰ نفر

با هدف کمک به تولید فراهم شد؛

تسهیلات جدید گمرک برای ترخیص سریع‌تر کالا‌ها/ امکان ترخیص 80درصد کالاها بدون اخذ کد بانکی

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۱۲
کد خبر: 293837
تسهیلات جدید گمرک برای ترخیص سریع‌تر کالا‌ها/ امکان ترخیص 80درصد کالاها بدون اخذ کد بانکی

گمرک جمهوری اسلامی با استفاده از اختیارات خود امکان ترخیص ۷۰ تا ۸۰ درصد کالا بدون اخذ کد بانکی را فراهم کرد تا واحدهای تولیدی معطل نمانند و بعد از انجام اقدام های بانکی، بقیه کالاها ترخیص می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس اعلام گمرک «علی معقولی» مدیرکل مرکز دفتر واردات گمرک گفت: با تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی واحدهای تولیدی که نسبت به اخذ کد رهگیری بانک برای تامین ارز و گشایش اعتبارات اسنادی مشکلاتی دارند، می توانند درصدی از کالا را ترخیص کنند.

وی افزود: برای تمام واحدهای تولیدی امکان استفاده از ضمانت نامه بانکی یک ساله را فراهم کردیم که به هیچ وجه دغدغه پرداخت حقوق ورودی را نداشته باشند.

مدیرکل مرکز دفتر واردات گمرک تصریح کرد: برای واحدهایی که شرایط خاص دارند و حتی امکان تهیه ضمانت نامه بانکی ندارند امکان ترخیص نسیه را برای آنها قرار داده ایم.

وی افزود: با این روش شرایطی فراهم شده که بخشی از کالا در گمرک بماند و بقیه را بدون ضمانت نامه بانکی ترخیص کنند.

معقولی اضافه کرد: براساس ماده 42 قانون امور گمرکی در چارچوب قانون امور گمرکی به رئیس کل گمرک اختیاراتی داده شده است تا در مواردی که واحد تولیدی و صنعتی هیچ کدام از شرایط دریافت تسهیلات گمرکی را ندارند، کالا با دستور رییس کل گمرک، کالا بدون پرداخت حقوق ورودی ترخیص شود و مشکلی برای واحد تولیدی ایجاد نشود.

وی در رابطه با تسریع در ترخیص اقلام ‌ضروری مردم، گفت: اکنون علاوه بر دارو ، تجهیزات پزشکی نیز با حداقل اسناد از گمرک ترخیص می شود.

مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک درباره تغییرات فهرست 1339 قلم کالای ممنوعه گفت: این موضوع در حال انجام است و به محض ابلاغ،از سوی گمرک اجرایی خواهد شد.

معقولی درباره انبار کالاها در گمرک گفت: کالاهایی که در انبارهای گمرک هستند، توسط سازمان های مرتبط رصد می شوند و این سازمان ها از صاحبان کالا دلایل تاخیر را می پرسند؛ همچنین در تلاش هستیم که مدت نگهداری کالا را به 2 ماه کاهش دهیم.

وی درباره ممانعت از صادرات چای و اعتراضات صادرکنندگان چای ایرانی گفت: در رابطه با ممنوعیت های صادراتی از جمله چای تنها مجری مصوبه هستیم و پس از ابلاغ، ضوابط را اجرایی می کنیم.