۰ نفر

بخش خصوصی، عبور معمارانه از بحران زلزله را به مسابقه گذاشت

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 287278
بخش خصوصی، عبور معمارانه از بحران زلزله را به مسابقه گذاشت

معاون وزیر راه و شهرسازی: ایده های خلاقانه با همت بخش خصوصی کشور فراخوان شد.

5 مرداد 1397، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز مسابقه معماری زیستا با عنوان «راهکارهای معمارانه برای عبور از بحران» برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، در خصوص این مسابقه گفت: به چند دلیل ورود و حضور بخش خصوصی به برپایی این رویداد رونق بخشیده است: اول اینکه همه امید به اجرای این پروژه دارند چرا که بخش خصوصی مصمم تر به اجرای پروژه هاست؛ یعنی وقتی سفارش کاری از سوی بخش خصوصی آمده است، پشتوانه ای برای اجرای آن وجود دارد، نکته دوم در مسابقه معماری زیستا، این است که نیروهای تاثیرگذار روی قضاوت و برگزاری آن دیده نمی شود، به این معنا که در برخی پروژه های این چنینی که دولتی ها اجرا می کنند، شاید اعمال نفوذهایی شود و کارفرما ورود پیدا کند، اما در این مسابقه، کارفرما، اجرای کار و داوری را به یک گروه متخصص واگذار کرده است.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: اجرای چنین مسابقه هایی توسط بخش خصوصی که هم از بُعد اجرایی بودن و هم اینکه داوری، بدون نقص انجام می شود، دلگرم کننده است و باید بگویم از این گونه مسابقه ها نسبت به آنچه که ما دولتی ها برگزار می کنیم، خیلی بهتر استقبال شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، این رویداد را فراخوان ایده های خلاق با همت بخش خصوصی دانست که در عرصه و با موضوعی با اهمیت در فرآیندی منسجم و با رویکردی همه جانبه، برون دادی قابل عرضه به جامعه مدیریت تقدیم خواهد کرد.

زلزله کرمانشاه برای ما آموزنده بود

محمد جواد اقدامیان رئیس هیات مدیره واحد تولیدی در و پنجره یو.پی.وی.سی، نیز در خصوص برگزاری مسابقه معماری زیستا با عنوان "راهکارهای معمارانه برای عبور از بحران" گفت: زلزله کرمانشاه به خوبی نشان داد که به دلایل گوناگون در هنگام بروز چنین اتفاقاتی، فقط خود مردم می توانند کمک حال یکدیگر باشند، چرا که دولت ها و مسئولان، درگیر بروکراسی های متداول خود هستند.

وی ادامه داد: با این دیدگاه که جوانان و اندیشمندان بسیاری دارای تفکر ناب در موضوعات زلزله و بحران های پس از آن هستند به فکر اجرای مسابقه معماری زیستا افتادیم تا ایده های ناب را شناسایی و در معرض نقد و بررسی قرار دهیم.

اقدامیان افزود: از استان سیستان و بلوچستان نیز برای حضور در این مسابقه طرح ارسال شده که نشان می دهد تمام ایده ها متمرکز در مرکز و پایتخت نیست و به منظور عبور موفقیت آمیز از بحران های گوناگون، باید گستره ی دید را وسعت داد.

به گفته این عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی، داوران گرانقدری انتخاب شدند تا بهترین ایده های قابل اجرا را به ما معرفی کنند سپس این ایده ها در معرض دید بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا بر روی عملیاتی شدن آن کار شود تا هم بحران احتمالی زلزله پایتخت را مدیریت کنند و هم اشتغال زایی و سودآوری خود را داشته باشند.

براساس این گزارش، مسابقه معماری زیستا بر رویکرد ارائه راهکارهای معمارانه برای شرایط واقعی پس از بحران هایی نظیر زلزله در شهرهای بزرگ مانند تهران تمرکز دارد. این مسابقه در دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به ثبت رسید و زیر نظر این دبیرخانه در حال برگزاری است.

یادآور می شود مراسم اختتامیه و اهدای جوایز مسابقه معماری زیستا با عنوان «راهکارهای معمارانه برای عبور از بحران» پنجم مرداد 1397 در سالن آمفی تئاتر هتل سیمرغ تهران برگزار خواهد شد.