۰ نفر

با نزدیک شدن به آغاز تحریم‌های ایران؛

توپراش ترکیه خرید نفت از ایران را کاهش داد

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 287232
توپراش ترکیه خرید نفت از ایران را کاهش داد

بزرگترین واردکننده نفت ترکیه، توپراش، از ماه می تا به حال، که آمریکا اعلام کرد تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند، خرید نفت خود از این کشور را کاهش داده است.

به گزارش هریت دیلی، بزرگترین واردکننده نفت ترکیه، توپراش، از ماه می تا به حال، که آمریکا اعلام کرد تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند، خرید نفت خود از این کشور را کاهش داده است. تحلیل‌گران می‌گویند احتمالا توپراش در ماه‌های آتی هم به حجم واردات اندک ادامه دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، ترکیه که کشوری عضو ناتو است، وابستگی سنگینی به واردات نفت دارد و به گفته تاجران، همسایه این کشور، ایران، یکی از اصلی‌ترین منابع تامین نفت آن می‌باشد. دلیل آن هم هم‌جواری، کیفیت بالا و تفاوت قیمت مطلوب نفت ایران است.

طبق داده‌های ناظر انرژی ترکیه، ای‌پی‌دی‌کی، در ۴ ماه اول ۲۰۱۸، توپراش، بزرگترین پالایشگاه ترکیه، به طور متوسط روزانه ۱۸۷۱۹۶ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده است. تنها در ماه آوریل توپراش ۸ محموله از این عضو اوپک وارد کرده بود که معادل ۲۴۰۰۰۰ بشکه در روز است. اما از ماه می، پس از این که به دنبال خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ اعلام کرد تحریم‌های ضد ایرانی را باز می‌گرداند، خرید نفت توپراش از ایران افت کرده است.

داده‌های کشتی‌رانی و آمار نفت‌کش‌ها، نشان می‌دهد که تهران در ماه می و ژوئن ، هر ماه ۴ محموله به توپراش فروخته است که معادل 130 هزار بشکه در روز است. این درحالی است که پیش از این معمولا هر ماه ۶ تا ۸ محموله به توپراش تحویل می‌شد. تا به این‌جا در ماه جولای توپراش ۳ محموله دیگر هم خریداری کرده است. طبق آن‌چه آمریکا اعلام کرده است، دوره کاهش میزان واردات نفت از ایران در ۴ نوامبر به پایان می‌رسد و از آن پس هرگونه وارداتی مشمول تحریم خواهد بود.

یک منبع صنعتی خبر داد که که تصمیم آمریکا برای تحریم ایران، دلیل اصلی کاهش خرید نفت ایران توسط توپراش از ماه می تا کنون بوده است، اما این منبع گفت که به احتمال زیاد این شرکت با آغاز تحریم‌ها همچنان به خرید نفت خود از ایران ادامه خواهد داد، همان‌طور که در دوره قبلی تحریم‌ها چنین کرده بود.

این منبع آگاه گفت: در طول دوره قبلی تحریم‌ها در سال 2011، توپراش قادر بود ماهیانه 3-4 محموله از نفت ایران را خریداری کند.

او گفت: من معتقدم این شرکت این بار هم به جای توقف کامل خرید نفت از ایران، به همان روش پایبند خواهد بود. این نفت باید توسط کسی خریده شود، در غیر این صورت قیمت‌ها سر به فلک خواهد کشید که هیچ کس خواهان چنین اتفاقی نیست.