۰ نفر

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت:

نظام ارتباط مدون میان دولت و ملت نداریم

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۱
کد خبر: 287085
نظام ارتباط مدون میان دولت و ملت نداریم

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: فقدان یک نظام ارتباطی مدون میان دولت و ملت مهمترین نقطه ضعفی است که ما در همه دولت ها با آن روبرو بوده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا معزی امروز(یکشنبه) در سومین جلسه از سلسله نشست های «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویدادها» در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: فقدان این نظام ارتباطی به جز دوره دفاع مقدس آن هم به دلیل شرایط آن دوره در چهار دولت بعدی «نبود نظام ارتباطی مدون» مشهود بوده است.
وی ادامه داد: در چهار دوره ای که دولت های مختلف روی کار آمده اند با چهار نوع از ارتباط دولت با ملت و اطلاع رسانی روبرو بوده ایم.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت به افراط و تفریط های شکل گرفته در فضای رسانه ای از سوی دولت ها اشاره کرد و افزود: در دوره سازندگی که تکنوکراتها روی کار آمدند، دو خبرگزاری رسمی دولت و تعداد محدودی از روزنامه ها فعالیت می کردند؛ به همین دلیل رئیس دولت وقت احساس می کند خدمات کارگزاران کامل منتشر نمی شود به همین دلیل در شکل ارتباطی خود تغییراتی را ایجاد کرده و دو روزنامه تمام رنگی از سوی ارگان های رسمی دولت برای انتشار گفتمان دولت سازندگی را وارد عرصه رسانه ها می کنند.
معزی افزود: افراط در شکل گفتمان و اطلاع رسانی رسمی موجب می شود مردم به شکل انفعالی در دوره انتخابات بعدی، به آزادی های اجتماعی رای می دهند.
وی خاطرنشان ساخت: فعالیت های رسانه ای در دوره سازندگی به نحوی است که همین رسانه ها به ابزاری بر ضد همان دولت تبدیل می شوند زیرا در این دوره نخبگان و کارشناسان نادیده گرفته شدند.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت افزود: در دوره پس از دولت سازندگی، مدیریت رسانه ها به دست افراد سیاسی افتاد و همین امر موجب شد روزنامه ها همانند احزاب تلقی شده و خوانندگان آنها نیز حکم اعضای احزاب را پیدا کنند.
معزی گفت: این شیوه از فعالیت رسانه ای در دولت اصلاحات موجب شد تا اخباری از درون دولت و فعالیت مدیران منتشر نشود و حس نادیده گرفته شدن در میان مردم ایجاد شود؛ هرچند بهترین و پررونق ترین دوره اقتصادی را در دولت اصلاحات داشتیم اما بی تفاوتی نسبت به اطلاع رسانی خدمات ارائه شده زمینه ایجاد رسانه های گوناگون در بستر وب را داشتیم؛ البته رسانه های مکتوب در دوره اصلاحات رونق گرفت.
وی افزود: در دولت عدالت و مهرورزی در حالی بیش از 65 تقاضا برای تاسیس خبرگزاری وجود داشت که چنین تصوری از تاسیس خبرگزاری رسمی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد؛ این خواسته به هیچ عنوان نمی توانست منطقی باشد.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: «هر چند دولت نهم و دهم همه ابزارهای رسانه ای را در اختیار داشت، در دوره انتخابات ریاست جمهوری با وجود اینکه شانس کمی برای انتخاب روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه وجود داشت اما نوع ارتباطاتی که وی انتخاب و احیای اخلاق را در یک هرج و مرج سیاسی مطرح کرد منجر به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شد.»

نباید در حوزه رسانه های مجازی دچار افراط شد
معزی اظهار داشت: در دولت تدبیر امید هیچ رسانه ای تاسیس نمی شود اما شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه های «مردم محور» ایجاد شده است اما نباید بگذاریم در این زمینه نیز دچار افراط شویم.
وی گفت: باید بین وظایف رسانه ای یک دولت به شکل رسمی و غیررسمی فرق بگذاریم؛ اطلاع رسانی تولید اطلاعات همانند یک خدمت و مدیریت افکارعمومی و برندسازی برای دولت از جمله اقداماتی است که ما باید آنها را انجام دهیم.
به گفته دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، تیم رسانه ای دولت باید اطلاعات و خدماتی که دولت ها به مردم ارائه می کنند را به شکل دقیق منتشر و اعلام کند و این در حالیست که پایگاه اطلاع رسانی دولت های مختلف و سایردستگاه ها و وزارتخانه ها تلاش دارند اخباری «شخص محور» منتشر کنند.
وی در این رابطه گفت: چنین رویکردی نشان می دهد اطلاعات که تعریفی متفاوت از خبر دارد را در قالب «خبر» به مردم می دهیم و خبر را همانند «تبلیغ» استفاده می کنیم به همین دلیل سایت دولت به سایت خبری تبدیل شده است.

اداره روابط عمومی ها به روش سنتی 
معزی خاطرنشان ساخت: روابط عمومی ها به سنتی ترین شکل ممکن از نظر نیروی انسانی و بودجه، اداره می شوند.
وی افزود: متاسفانه در بودجه کشورهیچ ردیفی برای روابط عمومی ها در نظر گرفته نشده است و روابط عمومی ها از بودجه جاری سازمان ها و دستگاه ها تامین اعتبار می شوند.
دبیر شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: برون سپاری ها و تعیین جایگاه اداری و استخدامی نیروهای روابط عمومی ها هنوز شکل نگرفته است.
وی تاکید کرد: «روابط عمومی مدافع دولتها در مقابل هجمه های سیاسی نیست؛ وقتی یک وزیری قرار است استیضاح شود به طور قطع کنش سیاسی نسبت به این استیضاح را باید حزبی که وزیر را به دولت معرفی کرده است، انجام دهد اما اگر قرار باشد نسبت به عملکرد دستگاهی پاسخ های لازم داده شود باید روابط عمومی ها وارد عمل شوند.»