۰ نفر

درس‌هایی از پرونده ZTE

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 274513
درس‌هایی از پرونده ZTE

آمریکایی ها از قطعی شدن جریمه ١.٣ میلیارد دلاری برای شرکت چینی ZTE سخن گفتند و در یک اتفاق جالب خواستار تغییر مدیر عامل و هیئت مدیره آن شده اند و در بعدی جدید از لزوم به کار گرفتن افسر های آمریکایی به عنوان ناظر می گویند. این که کار این پرونده به کجا خواهد رسید و روایی این حکم تا چه حد است را باید منتظر نشست و دید ولی خود این پرونده حاوی درس های مهمی برای ما ایرانیان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اقتصاد سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت؛ 2️نقطه ضعف ZTE در این پرونده نه انتقالات مالی بلکه نیاز به فناوری امریکایی بود. یعنی بر خلاف سایر اشکال تحریم که نقطه اثر اول ان محرومیت از فضای مالی امریکا بوده در این پرونده ریسک عدم دسترسی به ماژول ها و خدمات آمریکایی ، موثر تر از ریسک قطع مجدد از چرخه دلار و پرداخت جریمه - و شاید حتی موثرتر از ریسک عدم امکان فروش در امریکا- عمل کرده و عملا خط تولید را به محاق برده است. دقت کنید که ZTE یکبار چرخه مالوف قطع از سیستم مالی و پرداخت جریمه را گذرانده بوده است.

3️در معامله جایگزین برجام با هر بخش از توافق قبلی( چین، روسیه و اروپا) باید دقت کرد انچه طرف مقابل  به عنوان امتیاز به ما می فروشد را خود در أختیار دارد یا خیر؟ این امر حیاتی با عنوان لزوم هماهنگی تعهدات با توانایى ها یکی از ستون های بسته پیشنهادی توافق واقعی است که دیروز رونمایی شد.

4️تا اینجا یک چیز تا حد زیادی معلوم است:بخش هایی از نظام مالی  چین در عرصه انتقالات مالی تا حد زیادی از فرایند تحریم مصون است( بخصوص درباره فرایند تسویه خرد و تسویه به أسعار غیر دلار) ولی چین  لزوما همین مصونیت را در عرصه تکنولوژی ندارد. معماری توافق با چین باید شامل فناوری هایی باشد که چین در ان تقریبا بی نیاز امریکاست و این نیاز به فهرست بندی  و شناسایی توسط طرف ایرانی دارد نه چینی.