۰ نفر

۱۲پاسخ سید حسین موسویان به ۱۲ شرط وزیر خارجه آمریکا

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 273550
۱۲پاسخ سید حسین موسویان به ۱۲ شرط وزیر خارجه آمریکا

سیدحسین موسویان، عضو تیم سابق هسته‌ای در یادداشتی برای وبسایت تحلیلی لوبلاگ، مواضع تند مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا علیه ایران را مورد بررسی قرار داده و 12 پاسخ به 12 شرط وی ارائه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدحسین موسویان نوشت: خواسته های دوازده گانه پمپئو مغایر واقعیات است.

مایک پمپئووزیر خارجه آمریکا یک لیستی از خواسته های آمریکا از ایران با تهدید شکست ایران را ارائه کرد. مواضع جنگجویانه وی یک هفته بعد از خروج ترامپ از برجام چیزی بجز تقاضای تسلیم محض ایران نبود.اوگفت که تحریمها مجدد با تاثیرگذاری کامل باز خواهند گشت و ایران باید بداند که این تازه اول کار است.  

دوازده خواسته پمپوناشی از عدم درک درست او از سیاست خارجی ایران، حقوق بین الملل و واقعیت های منطقه است.

ایران باید همه جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای قبلی‌اش را به آژانس اتمی اعلام کند. درحالیکه طبق برجام، موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران بعد از سالها رسیدگی آژانس بین المللی انرژی اتمی شامل بازرسی از سایت های نظامی ایران، ارزیابی و جمعبندی نهایی حاصل و پرونده آن نیزتوسط آژانس بسته شد.

درمورد توقف غنی سازی وآب سنگین ایران نیز مخالف پیمان عدم اشاعه(ان پی تی) است زیرا که طبق این معاهده کشورهای عضو حق بهره مندی از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای شامل غنی سازی را دارند و بهمین دلیل هم ایران همچون ژاپن و آرژانتین و برزیل، غنی سازی مشروع و قانونی دارد.ضمن اینکه برجام و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل هم این حق ایران را به رسمیت شناخته است.

در مورد دسترسی بدون قید و شرط آژانس است. براساس برجام، ایران بالاترین استاندارهای شفافیت در برنامه هسته ای را پذیرفته است که شامل پادمان، پروتکل الحاقی و ترتیبات فرعی کد 3.1 میباشد و طبق نرمهای بین المللی استاندارد بالاتری هم وجود ندارد.

ایران باید توسعه برنامه موشکی بالستیک و پرتاب موشک‌ هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند را متوقف کند.درحالیکه اساسا ایران توان موشکی با قابلیت حمل سلاح هسته ای ندارد. برنامه موشکی ایران ازآن زمان شکل گرفت که ایران قربانی موشکهای صدام شد و ناچار به دفاع بود. درتاریخ معاصر، هیچ ملتی به اندازه ایرانی ها قربانی موشک نبوده است. توان موشکی ایران برای ایجاد بالانس با توان موشکی عربستان و اسراییل و جهت بازدارندگی حمله احتمالی نظامی آمریکا، ضروری است.  

پمپئو خواسته که ایران تمامی شهروندان آمریکایی را از زندان آزاد کند. این خواسته بقدری غیر مشروع است که اگر ایران از آمریکا بخواهد که همه اتباع ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کند.

پمپئو مدعی شد که ایران باید به اصطلاح حمایت از "گروههای تروریستی مثل حزب الله و حماس رامتوقف کند". حماس و حزب الله هردو طی انتخابات آزاد مردمی در فلسطین و لبنان رای آورده اند و لذا پایگاه مشروع مردمی دارند بویژه اینکه حزب الله در انتخابات اخیر لبنان پیروزی چشمگیر داشت. لذا خواست پمپئو در تضاد با خواست مردم لبنان و فلسطین ایت و نه ایران.

 اما راجع به موضوع تروریسم واقعیت این است که اولا آقای ترامپ دردیدار اخیر خود با امیر قطررسما اعتراف کرد که عربستان و امارات و قطرهرسه متحد آمریکا، حامی تروریست بوده اند و ثانیا نخست وزیر سابق قطر هم اعتراف کرد که آمریکا و متحدان عربش از گروههای تروریستی در سوریه حمایت کرده اند.

 پمپئو درهفتمین خواسته خود از ایران درخواست داشت به حاکمیت عراق احترام گذاشته واجازه دهد که نیروهای بسیجی مردمی عراق، خلع سلاح شوند. این خواسته آمریکا نیز خلاف واقعیات است زیرا این آمریکاست که هزاران سرباز بهمراه پایگاه نظامی در عراق دارد و ائتلاف هادی عامری فرمانده نیروهای مردمی عراق نیز در انتخابات مردمی اخیراین کشور به پیروزی بزرگی دست یافت. ضمن اینکه مقامات نظامی عراق هم تاکید کرده اند که بدون ایران، بغداد بدست داعش سقوط کرده بود.اما مخالفت پمپئو با نیروهای مردمی عراق که تنها شیعه هم نیستند، مخالفت با فتوای مرجعیت شیعه عراق، آیت الله سیستانی نیز میباشد. لذا این خواسته هم در تضاد با خواست مردم عراق است و نه ایران.

پمپئو خواست که ایران با ختم حمایت از حوثی ها، از یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن حمایت کند.از آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن، که طبق ارزیابی سازمان ملل فاجعه بازترین مصیبت انسانی معاصر را موجب شده، ایران خواستارراه حل سیاسی بوده است. آقای ظریف وزیر خارجه ایران،در آوریل 2015، طرح چهار ماده ای صلح یمن را پیشنهاد کرد.

درپاسخ به نهمین تقاضای پمپئو در مورد خروج ایران از سوریه اینکه نیروهای ایران و روسیه براساس درخواست دولت قانونی سوریه در این کشورحضور دارند و طبق مقررات بین الملل حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیر قانونی است زیرا دولت سوریه مخالف است.

ضمن اینکه خواسته پمپئو مغایر حق حاکمیتی دولت سوریه و تلاش دمشق در مبارزه با تروریسم است. 

در دهمین خواسته خودایران رامتهم به حمایت

ازطالبان،القاعده درافغانستان کرده و خواستار توقف آن شده است که کلیت این ادعا دروغ است. ایران سالها با القاعده و طالبان جنگیده و این دوگروه وابسته به آمریکا و عربستان هم ،طبق اظهارات رسمی خانم هیلاری کلینتون وزیرخارجه وقت آمریکا در سال 2011، توسط آمریکا و متحدانش ایجاد شدند.

در یازدهمین خواست خود خواستار توقف حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران ازبه اصطلاح تروریسم شده است. ماموریت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دقیقا مثل ماموریت نیروی سنتکانم آمریکاست با این تفاوت که عملیات نیروی قدس برای حفط امنیت مرزها و منافع ملی ایران درمنطقه خودش میباشد درحالیکه عملیات نیروی سنتکام آمریکا هزاران مایل خارج از مرزهای خودش بوده و دخالت در منطقه خاورمیانه است.

ایران باید به تهدید همسایگانش که بیشترشان هم‌پیمان آمریکا هستند پایان دهد.ظاهرا آقای پمپئو تاریخ رافراموش  کرده که این صدام،رهبرکشورعربی بود وبا حمایت آمریکا و متحدانش به ایران تجاوز کرد و صدها هزار ایرانی را به خاک و خون کشید. حقیقت دوم هم اینکه این آمریکاست که با حملات نظامی به کشورهای منطقه همچون  عراق و افغانستان و لیبی، منطقه را بی ثبات و غرق در بحران کرده است.

لیست خواسته های دوازده گانه پمپئو تکرار سیاست های چهل ساله آمریکا در مورد ایران است که قبلا آزمایش شده و شکست خورده ، منطقه را بی ثبات کرده، نتیجه معکوس داشته است. وچیزی هم بجز خودزنی عاید آمریکا نکرده است. خواسته های غیر عملی او چیزی بجز سیاست تغییر رژیم در ایران نیست که نتیجه آن مرگ دیپلماسی و مسیر جنگی خانمانسوز است. امروز جهان به دیپلماسی نیاز دارد. بحران هسته ای ایران تنها بحران در منطقه بود که از طریق دیپلماسی حل شد. باید از این مدل برای حل سایر بحران ها استفاده کرد.