۰ نفر

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجت است/ اروپا باید در هفته‌های آینده درباره برجام تصمیم گیری کند

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 273408
مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجت است/ اروپا باید در هفته‌های آینده درباره برجام تصمیم گیری کند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکرات ایران با اروپایی‌ها اتمام حجت با آنها در برجام است، گفت: اروپایی‌ها باید در طول هفته‌های آینده درباره ادامه برجام تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین، علاء الدین بروجردی در جمع خبرنگاران در مجلس اظهار داشت: این موضوع که رهبری فرموده اند به اروپایی‌ها هم اعتماد ندارند، به حق است و به هر حال تصمیم‌گیری مجموعه شورای عالی امنیت ملی این بود که این مذاکرات انجام شود، زیرا اتمام حجت مهم بود.

بروجردی در ادامه افزود: زمانی که مذاکرات در برجام شروع شد، جبهه متحدی از همه کشورها مقابل ما شکل گرفت که محور آن آمریکا بود، اما ‌امروز این جبهه شکسته است به گونه‌ای که آمریکا به دلیل سیاست‌های ترامپ با چین و ژاپن و کره جنوبی در حال جنگ اقتصادی است و این خود نشان می‌دهد که آن اتحاد سابق علیه ما وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این مذاکرات اتمام حجت با اروپایی‌ها است، گفت: آنها در مقابل آزمون مهم تاریخی قرار دارند و قرار نیست برای همیشه در آینده تاریخ جهان کشوری چون آمریکا با سیاست‌های مستکبرانه و زورگویانه خود حاکم باشد.

بروجردی در ادامه افزود: از آنجا که آمریکایی‌ها روابط اقتصادی و رسمی با ما ندارند، علاقه‌مند نیستند که دیگران هم از این منفعت بهره بگیرند و از کار اقتصادی با ایران سود ببرند و امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند مقاومت کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه ارزیابی‌ای از بیانیه موگرینی دارد، گفت: نه تنها بیانیه دیگر برای ما اعتباری ندارد که سند هم بعد از عملکرد آمریکا فاقد اعتبار است. شاید اعتبار صوری داشته باشد اما اعتبار عملی همان اقدام عملی است و ما آن را مهمترین تضمین می‌دانیم

بروجردی در ادامه افزود: اما اقدام عملی نباشد ۱۰۰ سند هم بدهند ارزشی ندارد، چون اگر قرار باشد یکسری شرکت‌های آمریکایی حضور پیدا نکرده و به تعهدات‌شان عمل نکنند یا اینکه به قراردادهایی که در دوران برجام بسته‌اند عمل نکرده و تنها شعار، بیانیه و حتی سند و امضای رسمی دهند، ارزشی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که در طول هفته‌های آینده شرکت‌های مهم و سیستم بانکی‌شان با ایران کار جدی انجام دهد.

بروجردی در پاسخ به این سوال که اروپایی‌ها شرط ادامه برجام را مصوبه FATF عنوان کرده اند، گفت: این جزئی از کلیات است و حتی می‌تواند بهانه‌ای برای ادامه راه باشد و این در حالی است که ایران سردمدار مبارزه با تروریسم در دنیا است.

وی در ادامه افزود: از زمانی که ناتو در افغانستان مستقر شد میزان تولید موادمخدر تا ۴۰ برابر افزایش پیدا کرد که این درآمدها یکی از پشتوانه‌های مهم تروریستی است. در زمان حاکمیت ناتو میلیاردها دلار از محل فروش موادمخدر درآمد کسب کرده‌اند و انگلیس مسئول فروش موادمخدر در افغانستان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آنها عملا درگیر حمایت از گروه‌های تروریستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهار داشت: ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق واقع شود، همان‌طور که در طول چهار دهه گذشته هم ناکام مانده‌اند.

بروجردی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا می‌خواهد مدل کره شمالی را درباره ایران اجرایی کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه با کره شمالی نیست و ما تنها کشوری هستیم که در جغرافیای سیاسی دنیا در عمل ثابت کردیم که دارای چنین شجاعتی هستیم که در برابر آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرت بایستیم و حرف‌مان را بزنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعمال قانون انسداد در قبال ایران را می‌توان تضمین عملی اروپایی‌ها دانست، گفت: تضمین عملی به معنای آن است که یک مجموعه قراردادهای منعقد شده در دوران امضای برجام تاکنون متوقف نشود چون ده‌ها توافق امضا شده است.

بروجردی در ادامه افزود: این اولین آزمون اروپایی‌ها است و آزمون دوم آن است که برای ادامه راه ما کار گسترده‌ای در عرصه انتقال تکنولوژی، همکاری‌های اقتصادی و کمیسیون مشترک داریم که باید در عمل اروپا حضور پیدا کند و اگر اروپا این گام‌های عملی را برندارد، هیچ تضمین دیگری قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه این تضمین عملی شامل شرکت‌ها، بانک‌ها و دولت‌ها هستند، عنوان کرد: مثلا دولت آلمان یا فرانسه اگر بخواهد بگوید که با فشار آمریکا نمی‌تواند ادامه دهد این همان نقض برجام و پیوستن به آمریکا است.

بروجردی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه یک اروپای قدرتمند در جغرافیای سیاسی امروز ظهور کند، گفت: اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور تشکیل شده است که تاکنون یک نوع وادادگی در مقابل فشار آمریکا داشته‌اند و این کشورها باید امروز بتوانند توانمندی خود را در برابر فشار آمریکا نشان دهند.

وی در ادامه در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا، گفت: وقتی رییس سازمان اطلاعاتی سی‌آی‌ای را وزیر خارجه می‌گذارند، خروجی بهتر از این نخواهد داشت. او فکر می‌کند که در سازمان سیا و نه وزارت خارجه آمریکا نشسته است.

بروجردی در ادامه افزود: ادبیات پمپئو ادبیات دیپلماتیک جهان امروز نیست و فکر می‌کند به عنوان رییس سازمان اطلاعاتی باید دستور بدهد و بقیه اجرا کنند، در صورتی که این چنین نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این کمیسیون گزارشی درباره رد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را نداده است، گفت: اگر ما می‌خواستیم این لایحه را رد کنیم برایمان راحت‌ترین کار بود و یک کلمه به نام رد کلیات را می‌نوشتیم. اما چون بحث بسیار مهمی است و با منافع ملی گره خورده است، نباید آن را با یک کلمه پاسخ داد.

بروجردی در ادامه افزود: به هر حال کمیسیون امنیت ملی یکشنبه آینده با حضور مسئولان از ارگان‌های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و امیدواریم نتیجه را در حداقل زمان ممکن به مجلس بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین ایراد این لایحه چیست، گفت: ما به دنبال تامین منافع ملی هستیم تا عملا چارچوب و اسکله‌بندی این طرح‌های چهارگانه که در جلسه غیرعلنی هم مطرح شد، مشخص شود. ما به دنبال مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم هستیم ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که چه کسانی داعش و سازمان‌های تروریستی را ایجاد کرده‌ و چطور تامین مالی می‌کنند.

بروجردی در ادامه افزود: ما تفکیک جدی بین گروه‌های جهادی، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که کشورشان اشغال شده و دفاع مشروع می‌کنند با سایر گروه‌ها قائل هستیم و کار آنها به هیچ وجه قابل مقایسه با گروه‌های تروریستی نیست.

وی تاکید کرد: این یک خلط مبحثی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند و ما‌ باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که منافع جهان اسلام تامین شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این نکات در لوایح دولت لحاظ نشده است؟‌ گفت: در هر صورت در FATF هم خروجی کمیسیون مشهود خواهد بود، آن هم با نکاتی که به عنوان تحفظ قید می‌شود.