۰ نفر

کریمی قدوسی:

اروپایی‌ها در ازای برجام، تصویب FATF را خواسته‌اند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۷
کد خبر: 273203
اروپایی‌ها در ازای برجام، تصویب FATF را خواسته‌اند

جواد کریمی قدوسی گفت: متاسفانه دولتمردان و برخی حامیان آنها، این شبهه را ایجاد کردند که لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم با FATF مرتبط نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قدس، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با قدس آنلاین درباره جزئیات جلسه غیر علنی امروز مجلس با موضوع برجام و لوایح مربوط به لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم ، اظهار داشت: شخصاً نسبت به فضای جلسه و اظهاراتی که از سوی آقای لاریجانی و شمخانی مطرح شد اعتراض شدیدی داشتم. جلسه سران سه قوه در هفته های قبل و یا جلسه غیر علنی امروز مجلس درباره برجام و لوایح FATF  طراحی شده بود تا نمایندگان را متقاعد کند با عضویت ایران در FATF موافقت کنند.

جواد کریمی قدوسی ادامه داد: متأسفانه دولتمردان و برخی حامیان آنها، این شبهه را ایجاد کردند که لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم با FATF مرتبط نیست . درحالی که  کنوانسیون FATF ، 26 دستور العمل دارد که دولت در حال تبدیل تک تک این دستورالعمل‌ها به قانون است. ما به آقای شمخانی و برخی نمایندگان مدافع دولت اعتراض داشتیم و به هیچ نحوی زیر بار تصویب این لوایح نخواهیم رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسئولان دولتی تلاش می‌کنند بگویند این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند و قبل از برجام هم بحث عضویت کشورمان در این لوایح مطرح بوده، درحالیکه آقای عراقچی در پایان مذاکراتی که چند روز پیش با اروپایی‌ها داشت عنوان کرد که اروپایی‌ها اقداماتی را در راستای اجرای برجام در دستور کار قرار خواهند داد و  صراحتاً گفت که اروپایی‌ها به ازای ماندن در برجام، تصویبFATF  را از ایران خواسته‌اند. با وجود همه اظهارات مطرح شده شاهدیم که آقای لاریجانی همچنان می‌گوید این لوایح به FATF ارتباطی ندارد که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: هسته اصلی تحمیل لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس و تصویب آن،  نصیری احمدآبادی رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان کارشناس بود. آقای لاریجانی در جلسه غیر علنی امروز گفت راه سختی را در پیش داریم و آقای عراقچی اعتراف کرد که اروپایی‌ها با ما کار نمی‌کنند و دولت‌های اروپایی تنها شرکت‌های کوچک را حمایت می‌کنند.

کریمی قدوسی گفت: اروپایی‌ها برای اینکه بخواهند ایران را در برجام نگه دارند به کشورمان می‌گویند با شرکت‌های کوچک اروپایی کار کنید و ما از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم تا آمریکا آنها را تحریم و مجازات نکند.

وی تصریح کرد: مسئولان دولتی که امروز در مجلس حضور داشتند، آشکارا اعتراف کردند بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی نه تنها در حال خروج از کشور هستند بلکه دیگر با ایران همکاری نمی‌کنند.