۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

انتقاد نسبت به تخصیص ارز از طریق سامانه نیما/ تعطیلی صرافی‌ها اشتباه بود

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 272791
انتقاد نسبت به تخصیص ارز از طریق سامانه نیما/ تعطیلی صرافی‌ها اشتباه بود

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به عملکرد سامانه نیما گفت: تمام مبادلات ارزی به این سامانه منتقل شده اما متاسفانه تخصیص ارز بسیار کند است و تقریبا ارزی عرضه نمی شود.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ مهدی پورقاضی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان‎ این‌که تعدادی از اقلام از سامانه نیما خارج شده و شاید خودرو نیز جزو این اقلام باشد اظهار کرد: دولت در حال حاضر یک نوع بلاتکلیفی درمورد این تصمیم دارد چرا که ابتدا اعلام کرد که به هر نوع واردات قانونی دلار 4200 تومانی داده می‌شود اما در عمل به محصولات ساخته شده از جمله لوازم خانگی، خودرو و برخی اقلام دیگر دلار با این نرخ نمی‌دهند.

او تصریح کرد: تناقض شدیدی بین تصمیم‌گیری‌های دولت وجود دارد که از لحاظ اقتصادی مشکلات بسیاری برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

این عضو اتاق بازرگانی درباره روند تخصیص ارز به واردکنندگان و صادرکنندگان توضیح داد: در ابتدا دولت ادعا کرد که دلار 4200 تومانی به تمام کسانی که در لیست قرار دارند داده می‌شود اما دلار با این نرخ فقط به عده کمی تخصیص داده شد و سپس همه معاملات را به سامانه نیما منتقل کردند؛ اما نکته اینجاست که سامانه نیما نیز ارزی برای عرضه ندارد.

پورقاضی با تاکید بر این‌که تعیین تکلیف این موضوع حداقل تا دو ماه طول می‌کشد افزود: امیدواریم دولت تصمیم منطقی در این باره اتخاذ کند و اگر دلار با نرخ 4200 تومان عرضه نمی‌کند حداقل به فعالان اقتصادی اجازه فعالیت با ارز مورد توافق صادرکنندگان و واردکنندگان بدهد.

این عضو اتاق بازرگانی پافشاری دولت در حل مشکلات ارزی با محدودیت منابع ارزی را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه بهتر است دولت بازار آزاد را به رسمیت بشناسد تا کسانی که کالای اساسی و ضروری مبادله نمی‌کنند، ارز مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنند.

وی با اشاره به حذف شدن دلار از چرخه مبادلات گفت: این تصمیم خوبی بود زیرا مشکلات ما در انتقال وجه با دلار بسیار بیشتر از یورو و سایر ارزها است.

پورقاضی درباره اقدام دولت مبنی بر توقف فعالیت صرافی‌ها اظهار کرد: با توجه به این‌که سیستم بانکی ما ارتباط خوبی با سایر کشورها ندارد، بسته شدن صرافی‌ها یکی دیگر از اشتباهات دولت در این زمینه بود زیرا در زمان تحریم، عملا صرافی‌ها کار انتقال ارز را انجام می‌دادند.

 او در پایان افزود: اگر می‌خواهیم جلوی انتقال ارز بسته نشود و گرفتار تحریم‌ها نشویم، باید به صرافی‌ها حتی بیش از قبل اجازه فعالیت دهیم.