۰ نفر

دولت به‌راحتی می تواند منابع ارزی را کنترل کند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۳۷
کد خبر: 270169
دولت به‌راحتی می تواند منابع ارزی را کنترل کند

اخیرا مسئولان دولتی از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی درمورد سیاست‌های ارزی خواستار ارائه راهکار و راه‌حل شده‌اند.

 یک پیشنهاد از سوی وزیر صنعت بوده که از فعالان اقتصادی خواسته تا برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور راه‌حلی ارائه دهند و دیگری از سوی رئیس بانک مرکزی مطرح شده که خواستار ارائه بسته پیشنهادی درمورد سیاست‌های ارزی شده است. در همین راستا، کمیته ارزی در اتاق بازرگانی ایرانی تشکیل شده و نظرات بخش‌خصوصی را درمورد سیاست‌های ارزی گردآوری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، حمیدرضا صالحی،‌ فعال بخش‌خصوصی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: «در شرایطی مسئولان دولتی از فعالان بخش‌خصوصی در مورد سیاست‌های ارزی نظرخواهی نکردند که این امر در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار و از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مورد تاکید قرار گرفته بود.»

وزیر صنعت از بخش‌خصوصی خواسته تا برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور راه‌حلی ارائه دهند. راه‌حل شما به‌عنوان یکی از فعالان بخش‌خصوصی در این زمینه چیست؟

سیاست دستوری در قالب بخشنامه‌های مختلفی از فروردین سال جاری آغاز شده و در این راستا به فعالان اقتصادی اعلام شده است که سه روش برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات وجود دارد؛ اولین روش اینکه خود صادرکننده ارز را به نرخ 4200تومان به بانک‌ها بفروشد، روش دوم این است که صادرکننده خودش واردات انجام دهد و براساس روش سوم، صادرکننده با واردکننده باید درمورد نرخ واردات به توافقی برسند. اینها در بخشنامه بانک مرکزی آمده و تصویب شده است. اینکه الان خواسته شده که بخش‌خصوصی راه‌حلی ارائه کند، پرسش برانگیز است. مسئولان دولتی خودشان در مورد نرخ ارز تعیین تکلیف و بخشنامه صادر کردند و قبل از آن نیز به بخش‌خصوصی مراجعه‌ای نداشتند، این در شرایطی است که طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار و تاکیدی که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور شد، دولت باید درمورد هر تصمیمی از بخش‌خصوصی نظرخواهی کند، اما در این مورد هیچ‌گونه نظری از ما گرفته نشد و ابلاغیه‌ها یک‌سویه صادر شدند. فعالان اقتصادی کاملا به این مساله واقف بودند که سیاست‌های ارزی ابلاغ شده درنهایت در مرحله اجرا به مشکلاتی برمی‌خورد. صرفا با بخشنامه و آیین‌نامه نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد. خیلی از این بخشنامه‌ها موجد مشکلات جدیدی هستند که آنها هم باز در یک دور باطل نیازمند ابلاغ بخشنامه و آیین نامه‌های دیگری می‌شوند. بنابراین اینکه با سیاست دستوری قیمتی را تعیین کنیم، در شرایطی که الان دنیا مسائلی مانند مساله ورود و خروج ارز را به ما تحمیل می‌کند و ما را در یک محاصره اقتصادی قرار داده است، نتیجه خوبی در برندارد و این موضوع کاملا قابل پیش‌بینی بود. در حال حاضر هم، دولت خودش کاملا از این موضوع اطلاع دارد که حدود 70 تا 80‌درصد درآمد ارزی ما از صادرات غیرنفتی متعلق به خصولتی‌ها یا شبه دولتی‌ها و پتروشیمی‌هاست،‌ یعنی خود دولت به‌راحتی می‌تواند منابع ارزی که از خارج توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی می‌آید کنترل و مدیریت کند و مابقی صادرات غیرنفتی که توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود، رقم قابل ملاحظه‌ای نیست، یعنی به‌طور مثال صادرکنندگان خدمات فنی- مهندسی که در خارج از کشور کار می‌کنند،‌ بخش زیادی از ارز را در آنجا به مصرف می‌رسانند، یعنی مبلغ زیادی را به پیمانکاران و کارگران محلی می‌دهند یا صرف خرید تجهیزات می‌کنند و درنهایت سود کمی را به ایران بازمی‌گردانند.

در شرایط محاصره اقتصادی، توقع و انتظار فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی از دولت چیست؟

دولت باید کمی با تساهل و تسامح در این دوران گذار که هم تهدیدات بین‌المللی وجود دارد و هم محیط کسب‌و‌کار ناامن و نامناسب است، رفتار و تصمیمات درستی اتخاذ کند، چون تصمیمات نادرست هزینه زیادی را هم برای دولت و هم برای مردم به‌ویژه فعالان اقتصادی به‌همراه خواهد داشت. توقع ما این است که در مسیر درستی قدم برداشته شود و اجازه بدهیم فعالان بخش‌خصوصی از فضای کار بیشتری بهره‌مند شوند تا آنها خلأ ایجاد شده را پر و نقش مولدی را بازی کنند. اگر دست و پای بخش‌خصوصی را ببندیم و به این بخش اعتماد نداشته باشیم و تصور کنیم که دولت به‌تنهایی می‌تواند این غائله را ختم به خیر کند، شاید پیش‌بینی موفقی از آب در نیاید.

رئیس بانک مرکزی نیز از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی خواستار ارائه یک بسته پیشنهادی درمورد سیاست‌های ارزی شده‌اند. اتاق بازرگانی در این مورد چه کاری انجام داده است؟

در همین راستا، کمیته ارزی در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده است،‌ چون به هر حال اعضای اتاق بازرگانی نماینده گروه‌های مختلفی چون واردکنندگان، صادرکنندگان و ... هستند و اینها دراین کمیته ارزی گرد هم آمده و جلساتی را برای ساماندهی بازار ارز برگزار کرده‌اند.‌ این کمیته تا به الان کارش را به خوبی جلو برده و جلسات متعددی را با رئیس بانک مرکزی و دیگر مسئولان برگزار کرده است. اعضای این کمیته در حین این جلسات به یک جمع‌بندی رسیده‌اند و قرار است نظرات نهایی خودشان را در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح کنند. اینکه رئیس کل بانک مرکزی خواستار این شدند که بخش‌خصوصی صدای واحدی داشته باشد و موضع صریحی درمورد مساله ارز اتخاذ کند، خواسته به جایی است و ما انتظار داریم که کمیته ارزی با در نظر گرفتن تمام شرایط صدای واحدی را به گوش دولتمردان برساند و البته در این میان دولت هم باید واقعا تصمیمات سختی را که لازم است بگیرد، چون ما گاهی ناچاریم که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم و از این بابت، برای عبور از بحران‌های پیش رو بهتر است تصمیماتی هوشمندانه گرفته شود و در این شرایط حساس نباید با مسائل احساسی برخورد و عمل کرد.