۰ نفر

واکنش نوبخت به گزارش دیوان محاسبات؛

گزارش دیوان محاسبات موجب تشویش اذهان شد/کاش پیش از انتشار دولت مطلع می‌شد

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 247835
گزارش دیوان محاسبات موجب تشویش اذهان شد/کاش پیش از انتشار دولت مطلع می‌شد

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:از دیوان محاسبات برای ارائه به موقع گزارش تفریغ بودجه 95 قدردانی می‌کنیم اما کاش پیش از انتشار دولت را مطلع می‌کردند تا اذهان عمومی مشوش نشود.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه درنشست خبری که امروز صبح برگزار شد، در واکنش به گزارش تفریغ بودجه 95 که از سوی دیوان محاسبات منتشر شده است،؛ گفت: از این‌که دیوان محاسبات مدتی است که گزارش تفریغ بودجه را به موقع ارائه می‌کند قدردانی می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته رویکرد دیوان محاسبات این بوده  که تلاش می‌کند به عنوان یک دستگاه نظارتی قانونمند، واقع‌بین و هدایتگر دستگاه‌ها عمل کند، تصریح‌کرد:در مقابل، روش دیگری هست که به صورت مچ‌گیری است که باز هم باید از دیوان محاسبات تقدیر و تشکر کرد.

 نوبخت همچنین گفت: دیوان محاسبات برمبنای لایحه تفریغ که باید از سوی قوه مجریه تهیه شود، باید روی آن کار کند، اما دیوان خود روی آن کار  کرد و گزارش تفریغ را تهیه کرد، اما انتظار داشتیم که حداقل دولت را مطلع می‌کرد که این موارد وجود دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه  این‌گونه نه‌تنها تشویش اذهان عمومی نمی‌شد و مورد استفاده رسانه‌های معاند قرار نمی‌گرفت، اظهار کرد:اعداد و ارقامی مطرح شد و کسانی که از اصطلاحات حقوقی و مالی اطلاعاتی ندارد، انتقاد کردند.

او با اشاره به اینکه  بر این اساس، امروز دولت وظیفه پاسخ‌گویی در سازمان برنامه بودجه دارد، گفت: من انتظار دارم با شفافیت و روشنی بتوانیم این موارد را تبیین کنیم و به برخی از ایرادات و اشکالاتی که در گزارش دیوان محاسبات وجود داشت، بپردازیم.

نوبخت اضافه کرد: به طور طبیعی ما هر سال در تبصره‌های مختلف تلاش می‌کنیم مجوزهایی برای استفاده از منابع مالی داخلی و خارجی داشته باشیم. امسال در بند الف تبصره ۵ اجازه استفاده از انتشار اوراق مشارکت به شرکت‌های دولتی داده شد. آیا سال قبل شرکت‌ها از همه اوراق استفاده کردند؟ پس این‌که ما اجازه انتشار اوراق را داشته باشیم با این‌که تکلیف داشته باشیم، مجزا و متفاوت است به علاوه  این‌که اوراق مشارکت را نوعی آینده فروشی تحلیل می‌کنند، اشتباه است.

 او افزود: اینکه مبالغی از وجوه بدون مصوبه از سوی شرکت ملی نفت ایران برای امر مرتبط با بنزین استفاده شود، با اینکه اذهان عمومی تهییج شود که ۴ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان پول به خزانه نرفت، خیلی متفاوت است.
رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه خاطرنشان کرد: عملکرد ما در خزانه نشان می دهد که چقدر واریزی داشته ایم و دیوان محاسبات می تواند از ما مدرک بخواهد. بر اساس عقل و قانون هر چه می تواند شبهه بر انگیز باشد؛ باید سوال شود نه اینکه یک حرفی را در جامعه عنوان کنند و مشکل ایجاد شود.