۰ نفر

دکتر مهدی جبرائیلی، کارآفرین و بازرگان فعال ایرانی:

اکوسیستم اقتصادی ایران نیاز به بازنگری دارد

۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰
کد خبر: 243972
اکوسیستم اقتصادی ایران نیاز به بازنگری دارد

بازی اقتصادی در ایران نفس‌گیر است. قوانین و مقررات تجاری، بازرگانی، بانکی و گمرکی ایران شفاف نبوده و همه این موارد توانسته اقتصاد کشور را تضعیف کند.

دکتر مهدی جبرائیلی، کارآفرین و بازرگان فعال ایرانی فردی با فعالیت های متنوع است. در سال‌ جاری وی توانسته است جایزه‌ی مدیر جوان برتر کشوری را از معاون رییس جمهور، دکتر علی اکبر صالحی دریافت کند و همچنین چهره‌ ماندگار صنعت، معدن و تجارت شود.

به دفترش که وارد می‌شوید، اولین چیزی که نظرتان را جلب خواهد کرد جوایز متعددی است که نشان از پشتکار این مدیر جوان دارد. جبرائیلی بیش از ۳۰ مورد کتاب در زمینه‌ی کارآفرینی منتشر کرده است. در این گزارش دکتر مهدی جبرائیلی را بیشتر خواهیم شناخت و همچنین نظرات این نابغه‌ی اقتصادی در رابطه با وضعیت اقتصادی حال حاضر ایران را بررسی خواهیم کرد.

خصوصیات یک تاجر موفق چیست؟

به زبان بسیار روان، با مثال‌های ملموس صحبت می‌کند. زمانی که از این بازرگان نمونه‌ یونسکو درباره‌ نوع رفتار یک بازرگان موفق در شرایط فعلی اقتصاد ایران پرسیدیم، گفت: نیاکان ما ایرانی‌ها با تجارت غریبه نبوده‌اند. ما همجوار جاده‌ ابریشم بوده‌ایم و مردم ایران با بازرگانی و تجارت آشنایی دیرینه دارند؛ اما چیزی که برای یک تاجر اهمیت دارد این است که توجه داشته باشد در هر شرایطی چگونه برخورد کند، همان طور که با تغییر آب و هوا سبک لباس پوشیدن مان را تغییر می‌دهیم تا شرایط را برای بدن مان مطلوب‌تر کنیم، تاجر نیز باید خود را با شرایط وفق دهد تا بیشترین بهره‌وری را در کار خود داشته باشد.

جبرائیلی معتقد است که تجار باید ‌ادبیات تجارت و بازار را بلد باشند تا بتوانند در بازار ریشه‌دار شوند و اعتماد سایر بازاری‌ها را جلب کنند. این موضوع در بازرگانی داخلی و خارجی صدق می‌کند.

قانون‌گذاری، گمرک، بانک و سیستم آموزش عالی نیاز به اصلاح دارند

بازی اقتصاد در ایران نفس گیر است؛ تقریبا بر کسی پوشیده نیست که راه‌اندازی یک شرکت در ایران فرآیند نسبتا طولانی دارد. این روندهای پیچیده و زمان‌گیر در ابتدای کار باعث سرخوردگی بسیاری از صاحبان کسب وکار می‌شوند. از سوی دیگر به دلیل تحریم های بسیار، بانک‌های بین‌المللی با افراد ایرانی وارد معامله نمی‌شوند. تعرفه‌های گمرکی از دید بسیاری از تجار عادلانه نیست، سیستم آموزش عالی نیاز بازار کار را برطرف نمی‌کند و گمرگ و قانون های مربوط به آن شفاف نیستند. همه‌ این موارد توانسته‌ اقتصاد کشور را ضعیف کنند.

کارآفرینانی مانند دکتر جبرائیلی باور دارند که اصلاح سیستم بانک‌داری ایران، شفافیت قوانین و کاربردی کردن آموزش‌های دانشگاهی می‌تواند به پیشرفت اکوسیستم اقتصاد ایران کمک شایانی کند.

مدیرانی در سطح جهانی تربیت کنیم

مدیریت ترکیبی از علم و تجربه است. به عقیده‌ دکتر جبرائیلی بهتر است ما افرادی را که در رشته‌های MBA و DBA فارغ التحصیل می‌شوند را از طریق دوره‌های آنلاین دانشگاه‌های مطرح دنیا به روز کنیم و بعد آن‌ها را به کشورهایی مانند ژاپن، آلمان و هلند بفرستیم تا سیستم واقعی مدیریت را یاد بگیرند، کپی و در ایران اجرا کنند.

به این ترتیب با تلفیقی از این روش‌ها و با بهره‌ بردن از نظرات کارشناسان و نوابغ اقتصادی همچون دکتر مهدی جبرائیلی می توانیم مدیران علمی و با تجربه تربیت کنیم.