۰ نفر

٨هزار بیمه ‌بی‌کاری صحرایی، وعده ربیعی

۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۶
کد خبر: 233244
٨هزار بیمه ‌بی‌کاری صحرایی، وعده ربیعی

دو‌هزارو ٣٠٠ نفر بی‌کار شدند. این خبری است که دیروز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از تبعات زلزله اخیر در کرمانشاه اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شکوفه حبیب‌زاده در شرق نوشت: البته این رقم که از سوی این مقام مسئول اعلام شده، تنها به واحدهای صنعتی بسیار آسیب‌دیده بازمی‌گردد؛ چراکه بنا به گفته اولیا علی‌بیگی، رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اکنون هشت هزار کارگر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی به ‌طور مستقیم هستند که با دستور وزیر تعاون، کار و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی بناست خوداظهاری کرده تا در صورت حائز شرایط بودن، برایشان بیمه بی‌کاری در نظر گرفته شود.

‌۱۰ هزار شغل در معرض تهدید

در همین رابطه دیشب علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با فارس خبر داده ۷۸ بنگاه بزرگ و تعداد زیادی بنگاه دو تا سه‌نفره آسیب دیده‌اند و ۱۰ هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. حیطه کار ما به مدیریت پس از بحران مربوط است و قرار شده در کمیسیون اقتصادی دولت از بخشودگی مالیاتی تا سازوکار بیمه بی‌کاری و انواع حمایت‌ها ایجاد شود.

بنا به اعلام رسمی صورت‌گرفته از زبان نعمت‌الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، درحال‌حاضر ۷۷ واحد صنعتی زلزله‌زده در شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی خسارتی بین ۱۰ تا صد درصد دیده‌اند و ۸۰۰ نفر مستقیم و هزارو ۵۰۰ نفر غیرمستقیم در واحدهای صنعتی بی‌کار شده‌اند. همچنین بنا بر آمار رسمی از سوی این سازمان، بر‌آوردها حاکی از آن است که تاکنون ۵۴ میلیارد تومان خسارت به صنایع بزرگ و کوچک این شهرستان‌ها وارد شده است. هرچند سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن این آمار را در مرحله ارزیابی اعلام کرده و می‌گوید قطعا آمار خسارات بالاتر از رقم اعلامی است. مطابق گزارش اولیه این خسارت‌ها مربوط به ماشین‌آلات، تجهیزات و ساختمان‌های واحدهای صنعتی بوده است. حقیقی در این نشست تأکید کرده ۳۰ میلیارد تومان برای بازسازی ابنیه و ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی تأسیسات واحدهای صنعتی آسیب‌دیده نیاز است.

‌ تنفس ٢ساله به تولیدکنندگان کرمانشاهی

همچنین آن‌گونه که اولیا علی‌بیگی  خبر داده، همه بانک‌ها به تولیدکنندگان آسیب‌دیده که قبلا وام دریافت کرده‌اند، تا دو سال تنفس داده‌اند و سود این دو سال را نیز دولت پرداخت خواهد کرد.

‌ بیمه بی‌کاری در چادرهای صحرایی

علی‌بیگی که به همراه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راهی مناطق آسیب‌دیده بود، در این ‌گفت‌وگو می‌گوید: طبق دستور وزیر کار، همه بیمه‌شدگانی که در این حادثه با بی‌کاری مواجه شده‌اند، تحت پوشش بیمه بی‌کاری قرار گرفته و اداره کار با همکاری سازمان تأمین اجتماعی با وجود آسیب‌دیدگی در چادرهای صحرایی به این موضوع رسیدگی می‌کنند تا افراد برای نام‌نویسی و احراز هویت مراجعه کرده و تحت پوشش بیمه بی‌کاری قرار بگیرند. او در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از کارگران برای ثبت به چادرهای صحرایی مراجعه کرده‌اند، می‌افزاید: تاکنون٨٠٠ (شب گذشته) نفر از کسانی که در کارگاه‌ها مشغول به کار بوده و این کارگاه‌ها با تخریب مواجه شده، برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌‌اند.

‌ بیمه‌ بی‌کاری تا راه‌اندازی دوباره کارگاه‌ها

این مقام مسئول با بیان اینکه این منطقه حدود ١٥ هزار بیمه‌شده دارد، ادامه می‌دهد: از این میزان حدود هشت‌ هزار بیمه‌شده اصلی و مابقی، بیمه‌شده تبعی هستند. طبق دستورهای صادر‌شده کارگرانی که مشمول بیمه تأمین اجتماعی هستند، هیچ‌گونه دغدغه‌ای نداشته باشند؛ زیرا تا زمانی‌ که کارگاه‌های آسیب‌دیده به شرایط عادی برای کار برنگردد، آنها تحت پوشش بیمه بی‌کاری خواهند بود. او ادامه می‌دهد: در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سرپل ‌ذهاب، جلسه اضطراری برگزار شد و تلاش بر آن است این بنگاه‌ها و کارگاه‌های آسیب‌دیده هرچه سریع‌تر در اولویت بازسازی و بهسازی قرار گیرند تا کارگران به کار خود برگردند.

‌ تشکیل کمیته‌ای برای ارزیابی خسارات واحدهای تولیدی

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: بعد از زلزله طبیعی است بنا به اهمیت، به ترتیب رسیدگی به نیروی انسانی، منازل مسکونی و سپس باقی اماکن و واحدهای تولیدی در اولویت قرار گیرد. به گفته او، ارزیابی اولیه در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از این شهرک‌ها، در حوزه صنعت و معدن سرپل ‌ذهاب و ثلاث باباجانی انجام گرفته و طبق آن، برآورد خسارت اولیه و مستقیم این دو منطقه با هم حدود ٢٥ میلیارد تومان شناسایی شده است. البته این اعداد و ارقام تا کار کارشناسی دقیق‌تری صورت نگیرد، نمی‌توان درباره آن، اظهارنظر دقیق کرد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در کمیسیون صنایع و معادن این موضوع مطرح شده تا یک هیئت کارشناسی برای ارزیابی دقیق‌تر به محل مراجعه کرده و از نزدیک میزان خسارت به صنعت و معدن استان را ارزیابی کنند، می‌افزاید: در مرحله اول، ممکن است ارزیابی خسارت‌ها تنها مربوط به بخش‌هایی باشد که به ‌طور مستقیم قابل مشاهده است و ابعاد پنهان ماجرا به این زودی مشخص نمی‌شود. به‌هرحال کارخانه در حال احداث اگر صدمه‌ای‌ دیده باشد، در راه‌اندازی دوباره آن، میزان خسارت آن بسیار بیشتر از آن‌چیزی خواهد بود که اعلام می‌شود.

‌ بخشی از کمک‌ها باید بلاعوض باشد

باستانی با اشاره به اینکه باید منابع تأمین این خسارت مشخص شود، می‌گوید: عمده این صنایع با استفاده از تسهیلات بانکی آغازبه‌کار کرده‌اند و باید کمکی به‌منظور تنفس برای آنها در نظر گرفته شود. این نماینده مجلس می‌افزاید: از طرف دیگر، باید منابع جدیدی برای آغازبه‌کار این واحدهای صنعتی و معدنی در نظر گرفته شود که حتما باید بخشی از این خسارات به‌صورت بلاعوض باشد، زیرا وقتی طرحی برای اجرا آماده می‌شود، منابع مالی آن را با توجه به شرایط موجود ارزیابی فنی اقتصادی می‌کنند تا توجیه اقتصادی داشته باشد. اگر قرار باشد به صنایع آسیب‌دیده تسهیلات جدید حتی با نرخ بهره‌ پایین اعطا کنیم، این نرخ بهره، خود را روی قیمت ‌تمام‌شده محصول نشان می‌‌دهد و ممکن است طرح را از توجیه اقتصادی بیندازد؛ بنابراین حتما باید بخشی از این خسارات به‌صورت بلاعوض برای ترمیم فعالیت آنها در نظر گرفته شود. او در ادامه می‌افزاید: هنوز مصوبه دولت در این زمینه نداریم و اصرار داریم در مرحله اول، ارزیابی دقیقی از خسارت ارائه شود، زیرا به نظر می‌رسد میزان خسارات بیش از آنچه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اعلام کرده باشد. به گفته باستانی، در تلاش هستیم یکی، دو هفته آینده، ارزیابی‌ها برای برآورد خسارت از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه شود تا پس از آن وارد مذاکره با دولت برای تعیین راه‌حل این بحران باشیم.