۰ نفر

۹۵درصد مردم ایران یارانه می‌گیرند

۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 232535
۹۵درصد مردم ایران یارانه می‌گیرند

پنجشنبه هفته گذشته هشتادویکمین مرحله از یارانه نقدی به حساب 76میلیون ایرانی واریز شد. پس از گذشت بیش از شش سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای دو فاز از این طرح پرحاشیه با واریز یارانه آبان ماه، سهم هر ایرانی از یارانه نقدی به 3میلیون و 685 هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، گرچه در طول این سال‌ها مبلغی که دولت برای پرداخت یارانه نقدی در هر ماه اختصاص داده بسته به تعداد یارانه بگیران که روزگاری حتی بیش از جمعیت کشور بود، متفاوت است ولی به‌صورت میانگین، دولت ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان بین یارانه بگیران توزیع می‌کند. با این حساب از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در آذر ماه سال 1389 تاکنون دولت 275 هزار و 400 میلیارد تومان در بسته‌های خرد 45 هزار و 500 تومانی به مردم پرداخت کرده است.

هرچند در طول نزدیک به هفت سالی که از اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد، سهم هر ایرانی از یارانه نقدی تنها 3.6 میلیون تومان بوده ولی سرجمع آن برای اقتصاد ملی بسیار سنگین بوده است. این درحالی است که در چهار سال گذشته دولت یازدهم و اکنون دولت دوازدهم تلاش زیادی برای اصلاح ریل هدفمندی یارانه‌ها کرده است. دولت با حذف تعدادی از یارانه‌بگیران پردرآمد و هدایت منابع به سمت بخش سلامت و افزایش مستمری‌ها به‌دنبال هدفمند کردن  یارانه‌ها بوده است اما زمانی که به تازه‌ترین آمارها از منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها بنگریم، افزوده شدن یارانه بگیران جدید به فهرست یارانه بگیران یازدهم فضا را برای تحرک دولت تنگ می‌کند، به طوری که براساس تازه‌ترین گزارش در سال‌جاری 600 هزار نفر به جمعیت یارانه بگیران افزوده شده است.

براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن از جمعیت ۷۹ میلیون نفری کشور، ۷۶ میلیون نفر یعنی به عبارتی ۹۵.۲۱ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت می‌کنند.

در اسفند سال ۹۵، ۷۵ میلیون نفر یارانه بگیر وجود داشته که در شهریور سال ۹۶، ۷۶ میلیون تعداد یارانه بگیران شده است که براین اساس حدود ۶۰۰ هزار نفر به تعداد یارانه بگیران افزوده شده  که ۷۴۳ هزار نفر متولد شده و ۱۰ هزار نفر رأی دیوان عدالت اداری را کسب کرده‌اند تا یارانه اخذ کنند، همچنین ۸۲ هزار نفر از وزارت رفاه مجوز اخذ یارانه دریافت کرده‌اند و ۳ هزار و ۳۸۴ نفر توسط بهزیستی به لیست یارانه بگیران افزوده شده و ۱۵۹هزار و ۸۵۵ نفر فوتی و انصرافی وجود داشته که در مجموع ۶۰۰ هزار نفر به تعداد یارانه بگیران از اسفند ۹۵ تا شهریور ۹۶ افزوده شده است.

دخل و خرج هدفمندی یارانه‌ها

دراین زمینه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی جزئیات عملکرد۶ماهه دولت در هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرده است. طبق گزارش ارائه شده از سوی این نماینده مجلس در سال ۹۶ دولت باید ۴۸ هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه پرداخت کند که این مبلغ شامل ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار، ۴هزار میلیارد تومان افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سلامت مردم، ۱۰۰ میلیارد تومان واکسن فلج اطفال، ۱۰۰ میلیارد تومان توسعه مراکز فوریت‌های اجتماعی، هزار میلیارد تومان حمایت از تولید و اشتغال با اولویت جوانان و مسکن، ۳هزار میلیارد تومان تأمین مواد اولیه قیر و هزار و 500 میلیارد تومان برای نوسازی تأسیسات نفتی (بند د تبصره یک قانون بودجه 96) می شود.

براساس این گزارش، درآمدی که در این شش ماه کسب شده ۲۴ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان است که ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از اصلاح قیمت کالاها و حامل‌های انرژی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از یارانه‌های مندرج در بودجه کسب شده است. در شش ماهه نخست سال ۹۶ از ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که باید تخصیص می‌یافت ۲۰ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان یارانه نقدی، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد حمایت غذایی اقشار آسیب پذیر و ۳۰۰ میلیارد تومان برنامه حمایت اجتماعی پرداخت شده است.

همچنین از ۴ هزار میلیارد تومان جهت افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت و ۸۶۵ میلیارد تومان کمک به بهداشت تخصیص یافته است.در بخش حمایت از اشتغال از ۱۰ هزار میلیارد تومان، ۴ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان و جمعاً ۲۴ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان اختصاص یافته است و تنها ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمدی که از محل هدفمندی کسب شده باقی مانده و مابقی خرج شده است؛ در بخش تولید واکسن، توسعه مراکز و تأمین مواد اولیه قیر و نوسازی خطوط انتقال نفت خام هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

از ۱۰۰ درصد منابع ۸۶ درصد در بخش یارانه نقدی تخصیص یافته، ۸ درصد در بخش افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش، ۳.۵۷درصد در بخش کمک به بهداشت و ۱.۷۹درصد به بخش تولید اختصاص یافته است. سهم یارانه پرداختی به واحدهای تولیدی و خدماتی مبلغ ۴هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان بوده است.